Вътев: Производител, който не работи с търговските вериги, неизбежно ще фалира

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (0)
10:12
1165
Над 800 000 семейни магазини в България са изчезнали за последните 20 години. Производител, който не работи с търговските вериги, неизбежно ще фалира. Редно е да се въведат правила на доставка по агрохранителната верига. Това каза бившият министър на земеделието Кирил Вътев.

Той посочи, че с бойкот на големите търговски вериги проблемът с цените няма да бъде решен. "Те не работят по правилата, по които действат в държавите, от които идват. Например, в събота и неделя да не работят, да затварят в 20 ч., а така да дават възможност на малките магазини да функционират. Нашата държава не си е на мястото, а за това не са виновни веригите. В някои европейски градове супермаркетите дори не са в центровете на кварталите, а в обособени търговски зони", коментира Вътев пред NOVA. 

По думите му при проучване от рафта назад, с участието на инспектори от НАП и БАБХ, е установена надценка за млечните продукти от над 100%.

На свой ред председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Владимир Иванов смята, че за урегулиране на цените е необходим много повече контрол и спазване на правилата на пазара, както и да има равнопоставеност в конкурентната борба.

"Има структурен проблем в разпределянето на търговията. Веригата е неефективна, някъде има по 3-4 нива на прекупвачи, през които преминават стоките, докато стигнат до потребителите. Невъзможно е да има голямо изменение на цените, въпреки това. Нужно е да се създаде Сдружение на земеделски производители и търговски структури, които да са тяхна собственост. Това е единственото решение", отбеляза Иванов.

От своя страна председателят на Асоциацията на млекопреработвателите Димитър Зоров заяви, че не е вярно, че производителите имат най-голяма печалба. "Надценката от производителя до крайната цена е между 55 и 90%. Това в цифри означава, че ако началната цена е 10 лева, след това скача на около 16-18 лева. Основната причина не е в производителя. Най-голямата печалба е в продавача на конкретната стока. Има два вида търговия - пряка доставка (в големите вериги), и с прекупвачи. От една година цените не са променяни чувствително, а за последния месец опаковките за бутилките например са повишени с 15%, заради изискване на ЕК за рециклирания материал. Факторите, които влияят върху цената на продуктите, са ги оскъпили с 25-30%", подчерта Зоров.

Виж коментарите (0)

Още по темата (520):
11.02.2025 Пчелар от Пловдив: Медът трябва да стане поне 20 лева за килограм
11.02.2025 Сдружение: 6-те най-големи хранителни вериги практически унищожиха малките и средни търговски обекти в областните градове в България
11.02.2025 Иво Сиромахов: На 13 февруари хипермаркетите да пуснат олио по 2 лева
11.02.2025 Производител каза как да различим истинското сирене от ментето
10.02.2025 Финансист: Няма да спрем да купуваме стоки от първа необходимост
10.02.2025 Клиент: Как може едно сирене, което се произвежда от 5 литра мляко, от 5 лв. да стане 25?
Още новини от Национални новини:
България в ледена хватка след 12 часа
В Комисия: Депутатите единодушно гласуваха "За" забраната на вейп...
Иван Таков се оттегля от надпреварата за председател на БСП
Край с грипната епидемия засега
Млада учителка: Заплатата ми е около 2000 лева, но няма да се отк...
Два дни поред ограничения по АМ "Тракия"


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).