На форума посланик Василев отбеляза, че с това посещение ще се даде нов тласък в икономическите отношения между двете страни. По негови думи контактите между Япония и България имат дългогодишна история и винаги са били в приятелски и конструктивен дух. "Япония има голям принос за развитието на страната ни, като оказва голяма помощ на България в периода на прехода към пазарна икономика", посочи посланик Василев. С Япония през 60-те години са създадени и първите джойнт венчъри. Водещи японски компании като Язаки оценяват потенциала на страната ни като инвестиционна дестинация и разширяват инвестициите си в България. Фактор за постигане на динамично сътрудничество между двете страни са и редица организации и инициативи като Японо-българския икономически форум, който съществува от повече от 40 години, подчерта посланик Василев. Учредената Асоциация за разпространение културата на розата пък популяризира традиционни за страната ни продукти на японския пазар.
Ясуши Акахоши, президент на Японската организация за външна търговия отбеляза, че България има редица предимства като инвестиционна дестинация - добра инфраструктура, ниски оперативни разходи, динамично развиващи се ИТ и аутсорсинг сектори. В рамките на проведения форум министър Лукарски се срещна и с Коичиро Фукуи, председател на японо-българския икономически комитет.
Министър Лукарски обсъди още мерките за насърчаване на взаимодействието между българските и японски малки и средни предприятия с генералния директор на ЯАМСП Ацуши Тойонага. На срещата бяха очертани конкретни идеи в тази насока. Министър Лукарски увери японската страна, че България работи усилено за повишаване на стокообмена, като подчерта, че сериозен стимул ще даде и сключването на търговско споразумение между Япония и ЕС. Той изрази надежда, че преговорите за сключването му ще приключат успешно до края на тази година.
Бизнес форумът предостави възможност на участващите български и японски фирми да установят директни контакти и да обсъдят конкретни възможности за сътрудничество. Българската бизнес делегация включва компании от редица сектори, които имат потенциал за нови партньорства с японски фирми - информационни и комуникационни технологии, хранително-вкусова промишленост и по-конкретно производство на гъби, горски плодове и ядки, пчелен мед и розова вода за пиене, производство на продукти от етерични масла, строителство и дизайн, инженеринг и недвижими имоти.
На форума бяха представени още предоставяните от "Национална компания индустриални зони" ЕАД възможности за привличане на японски инвестиции у нас, както и успешните практики на големи японски инвеститори в България.
В рамките на посещението си министър Лукарски посети завода "Мория" на японската компания "Мейджи", която произвежда българско кисело мляко по лиценз на държавната "Ел Би Булгарикум". Общо 29-те завода на компанията произвеждат по 700 тона българско кисело мляко на ден, което е два пъти повече от цялото дневно производство на България. Компанията държи и 49% от пазара на кисело мляко и продукти от него в Япония. Към момента Мейджи предлага 30 вида продукти, носещи името на България. Само от началото на годината пускат два нови продукта, залагайки на новаторски комбинации от вкусове като кориандър и български мед. По време на среща на министъра с представляващия и изпълнителен директор на компанията Кадзуо Кавамура в централата на "Мейджи Ко." ръководството на компанията подчерта, че българската марка заема централно място в стратегията й. За тази година Мейджи е решила да засили и рекламата на българско кисело мляко. В същото време бизнесът на компанията с кисело мляко отбелязва 10% ръст през миналата година спрямо 2014 г. Това се дължи основно на нарасналия интерес на японците към здравословните храни.
През последните години българският износ за Япония регистрира ръст. През 2015 г. износът ни за страната достига равнище от 44.8 млн. щ.д., отчитайки увеличение от 17.3% спрямо предходната 2014 г. Стокообменът за същата година е на стойност 138.4 млн. щ.д., от които 93.6 млн. щ.д. е вносът от Япония.