Приемането на това становище се основава на анализа на практиката на КЗЛД във връзка с постъпили жалби и сигнали от физически лица за нарушени права при обработване на личните им данни при осъществяване на предизборни кампании. При разглеждането на тези жалби и сигнали е установено, че типичните случаи са свързани с агитиране на конкретни избиратели за гласуване в подкрепа на определен кандидат или политическа партия. Действието по изпращане на адресирани до избиратели писма (по пощата, по електронната поща или чрез кратки текстови съобщения), е квалифицирано като "политически директен маркетинг" и е прието за допустимо само при наличието на изрично съгласие от съответното физическо лице.
В Закона за избиране на народни представители (ЗИНП) са предвидени няколко способа за осъществяване на предизборна агитация: предизборни събрания; публикации в печатни издания; изготвяне и разпространяване на плакати, реклами, обръщения и други агитационни материали (оставени на определени от кмета места, а на сгради и огради - с разрешение на собственика или управителя на имота); предизборни програми на радио- и телевизионните оператори; предизборна кампания, отразена от Българската национална телевизия и Българското национално радио под формата на клипове, диспути и хроники. За всеки способ за осъществяване на предизборна агитация, предвиден в ЗИНП е разписан ред за осъществяването му или са делегирани права на съответни правни субекти (ЦИК, регионални радиа и телевизионни центрове, и други медии) за определяне на реда за осъществяване на предизборната кампания.
Основните способи за осъществяване на предизборна агитация са с характер, предполагащ широк кръг от адресати, без да е необходимо тяхното индивидуализиране. Изключение от това правило правят предизборните събрания, но при бележката, че присъствието на съответно физическо лице (избирател) на предизборно събрание предполага неговото съгласие.
При организиране и провеждане на предизборната и изборната кампания за избор на народни представители следва да бъдат предприети необходимите мерки за недопускане на действия на агитация, насочени към физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци (свързани с физическа, физиологична, генетична, психическа, психологическа, икономическа, културна, социална или друга идентичност на лицето) без съгласие на физическото лице.
Обработването на лични данни следва да бъде в съответствие с целите и принципите, заложени в Закона за защита на личните данни.
Всяко физическо лице, в съответствие с чл. 38, ал. 1 от Закона за защита на личните данни, има право да сезира Комисията за защита на личните данни при нарушаване правата му по ЗЗЛД при организиране и провеждане на предизборната и изборната кампания за избор на народни представители. В тези случаи комисията ще предприеме допустимите от закона действия с оглед защита на физическите лица от неправомерно обработване на личните им данни, включително и налагане на предвидените от закона санкции.
Още по темата (190): | |