Те предвиждат още в колите на водачи, заловени два пъти да карат пияни, да бъдат монтирани специални дрегери за алкохол. Ако апаратът покаже над 0,5 промила, двигателят изобщо няма да запали.
Да се глобяват не само пияните шофьори, но и пътниците в колите им, пише в документа.
В училищата да се преподават основните правила за безопасност и как се кара колело, е друга идея от стратегията.
За намаляване на катастрофите се предвиждат и промени в пътната инфраструктура - кръгови кръстовища, подобряване на маркировката.
Ако два пъти шофьор бъде заловен да кара пиян, да му се сложи т. нар. заключалка за алкохол в колата.
Това е специален дрегер, който се монтира в автомобила и по този начин водачът не може да подкара собствената си кола, защото е пил.
Така провинилите се шофьори ще бъдат принуждавани да се самоконтролират и да не посягат към ключовете на колата си, когато са се почерпили.
Преди да запалят двигателя, шофьорите ще бъдат задължени да направят тест с дрегер, който да отчете количеството алкохол в кръвта им.
Ако машинката покаже над 0,5 промила, тогава двигателят изобщо няма да може да запали. Това е едно от предложенията, които са залегнали в наскоро изготвената стратегия за безопасност на движението, която предстои да бъде гласувана от Министерския съвет, разказа за "24 часа" секретарят на комисията Алекси Кесяков.
Статистиката показва, че за последните 10 години по пътищата на страната от катастрофи са загинали 10 627 души, а 98 770 са ранени. Въпреки че 2010 година е с най-малко жертви - 775, стратегията предвижда да се въведат различни мерки, с които убитите на пътя да намалеят с още 50%. Целта е да се включат всички министерства, неправителствени организации и обществото.
Сред най-честите причини, заради които стават кървавите катастрофи, са скоростта, алкохолът и умората.
Затова и в Европа моделът със заключващи механизми е въведен първо за училищните автобуси.
"След обсъждане това предложение може да се приложи и у нас, защото има достатъчно модерни технически средства, с които да се влияе", обясни още Кесяков.
Според друга идея, когато шофьор бъде хванат пиян да вози пътници, тогава трябва да се пише глоба и на пътниците. Истината е, че вината трябва да бъде споделена и е нужно да има съучастие в това престъпление, категоричен е Кесяков. Цифрите показват, че по-голямата част от загиналите на пътя са пътници, а по-малко са шофьорите.
Друга мярка, която предстои да бъде въведена, е забраната да бъдат регистрирани коли, които нямат електроннна система за стабилност, след 2014 г.
Това ще се отнася само за новорегистрираните автомобили. Ценното на тази система е, че когато колата се завърти, тя се включва автоматично и стабилизира автомобила. Според данните на експертите 60% от катастрофите са заради загуба на управление.
Всички джипове и коли, които са сложили допълнителни решетки отпред, трябва да ги премахнат. Целта е да се ограничи възможността от кървави инциденти с пешеходци, обясниха още от Пътна полиция.
Да се спре с всичко, което разсейва шофьорите, е сред основните задачи, които си поставя още националната стратегия. Ще бъде забранено да се яде, да се пие или пуши, както и да се гледа DVD или пък да се пишат есемеси.
Това е въведено вече в САЩ и според инструкцията наООН е забранено на служителите. Ако бъдат хванати да правят някои от тези неща, докато карат колата си, те ще бъдат оценявани повторно дали могат да бъдат служители на ООН.
"След като тази система работи, нищо не пречи тя да се въведе и у нас", допълни още Кесяков. Според него освен контролния орган и работодателите трябва да се намесят и да вземат участие в опазването на живота и здравето на работниците си.
"Където може, всички трябва да се включат и да помагат, защото темата за безопасността на хората не е само тема на КАТ, а на цялото ни общество", категоричен е още Кесяков. Затова според друга идея са необходими и дисциплинарни наказания за шофьорите, които по време на работа получават актове.
Стратегията предвижда още, че за да намалеят убитите по пътищата, задължително трябва да се промени и пътната инфраструктура - да бъдат създадени кръгови кръстовища, да се оправи маркировката по пътищата.
Специалистите твърдят, че е особено важно да се монтират пред всеки знак "Стоп" легнали полицаи. По този начин шофьорите ще бъдат принудени да намалят скоростта и да спрат.
"Огромен брой от жертвите са заради подминаване на тези знаци с висока скорост. Идеята е по този начин да го друсне шофьора и така информацията за опасността да мине не през зрението, а през други сетивни органи", допълни още Кесяков.
Опитът показва, че най-често възрастните водачи подминават табелите, защото не виждат знака. Затова, където може, е важно пътната инфраструктура да бъде подобрена. Това включва добра маркировка, необходими мантинели или гумени предпазни огради, казаха още специалистите.
Колите да излъчват сигнал "Катастрофа"
В колите може да бъде монтирана автоматична система за навременно уведомяване на екипите на "Бърза помощ" за спешна реакция при тежки катастрофи.
Според експертите има специални устройства, които се слагат около въздушните възгавници на колите. При силен удар възглавницата се надува и системата автоматично може да издава сигнал за тежък инцидент. Чуждият опит показва, че информацията се улавя чрез клетките на мобилните оператори и тя светкавично може да се изпраща в спешните центрове на "Бърза помощ". Бързата реакция е от огромно значение за спасяването на човешките животи, коментира Алекси Кесяков. Все пак хората трябва задължително да имат запаметени в телефоните си спешните номера за помощ.
Източник: в. "24 часа"