С промяната се дава правомощие на служителите на ДАИ да изискват сведения и от пътниците в дадена кола.
"Това правомощие е необходимо за установяване на вида на превозите - дали са срещу заплащане, или не, което има огромно значение при установяване на нарушенията, извършени от лица, които превозват пътници на цената на билета, а твърдят, че не получават цена за извършването на превоза", се казва в мотивите на правителството.
Там е записано още, че събирането на сведения от превозваните лица е способ за събиране на доказателства в административно-наказателното производство, което в момента е невъзможно.
Темата за регулирането на т. нар. "споделено пътуване" нашумя особено през последните месеци, след като стана ясно, че финансовото министерство е предложило по време на среща между превозвачи и депутати от транспортната комисия сайтовете за споделено пътуване да бъдат забранени и подложени на специален филтър, подобно на хазартните сайтове без лиценз.
Сайтовете бяха нарочени, след като регионалното министерство разгневи превозвачите с намерението си да въведе тол такси за ползването на магистралите. Последваха протести и бурни реакции, както и коментари на превозвачи колко е голям сивият сектор.
Въпросът е обаче, че трудно може да бъде разграничено дали едно споделено пътуване е приятелска услуга или пък бизнес. Например, нормално е в голям град колеги от един квартал да пътуват заедно за работа и да си разделят парите за горивото. Или пък човек да вози приятели и познати, като тръгне нанякъде.
На въпрос поради какви причини Министерството на финансите предлага да бъде въведен филтър в интернет върху сайтовете за споделено пътуване от там отговориха следното:
"Анализът показва, че значителна част от споделените пътувания се осъществяват чрез социалните мрежи или специализирани интернет сайтове, като споделени пътувания се организират както за вътрешни и международни превози на пътници, така и за таксиметров превоз.
От специализираните интернет сайтове е видно, че много голяма част от споделените пътувания се извършват регулярно и по определени маршрути и график, което ги превръща в дейност по занятие, а не еднократно и случайно събитие. Тази тенденция придобива все по-голяма мащабност, което налага предприемането на спешни и ефективни мерки".
Засега финансовото министерството не е правило анализ какви са загубите за бюджета от нерегламентирания превоз на пътници. В момента такъв се прави от Националната агенция за приходите (НАП).
Автобусните превозвачи пък твърдят, че сивият сектор е 50 на сто от превозите в страната и 70 на сто по международните линии.
Споделеното пътуване е част от едно ново за света явление - споделената икономика. Концепцията за споделяне, вместо за купуване, известна като Sharing economy, става все по-популярна.
Вместо да харчиш пари за хотел можеш да наемеш временно апартамента на местен жител чрез платформата Airbnb. Можеш да спестиш, като споделиш автомобила си, чрез Uber или друга подобна плаформа. Благодарение на мобилните технологии потребителят може да сподели почти всичко, което не ползва или ползва малко.
Икономическият потенциал на "икономиката на споделянето" през следващите години ще достигне 110 млрд. долара, твърди Economist. По оценка на Рейчъл Ботсман, автор на книга за "Икономиката на споделянето", в момента пазарът на отдаване под наем на неползвани вещи възлиза на 26 млрд. долара, а в глобален план вече има над 10 000 предприятия, които залагат на споделянето като бизнес модел.
Липсата на държавно регулиране и данъчно облагане са част от причините за бума на споделената икономика в световен план през последните години, пише Десислава Николова от Института за пазарна икономика.
Според нея дори да е верен аргументът, че сайтовете за споделено пътуване реално се използват от превозвачи в сивия сектор, реакцията на властите към тези нови форми на икономически отношения илюстрира тяхната неспособност да влязат в крак с новата икономика.
С нови текстове кабинетът предлага да се изисква свидетелство за психологическа годност и на шофьорите, които превозват хора и товари за собствена сметка.
Те са пълноправни участници в движението и могат да се причислят към професионалните шофьори, затова изключването им от обхвата на водачите, за които е нужна психогодност, не е обосновано, се мотивират от правителството.
Източник: investor.bg