Железниците получават 140 млн. лв. заем за оздравяване
Правителството одобри проект на закон за предоставяне на помощ за оздравяване на "Холдинг Български държавни железници" ЕАД. Това съобщиха от пресслужбата на Министерски съвет. С него на дружеството, чрез Българската банка за развитие, се осигурява заем от централния бюджет в размер до 140 млн. лв. Средствата са целеви и подлежат на възстановяване.
С цел осигуряване на държавното финансиране, чрез министъра на финансите е извършена нотификация на държавна помощ за оздравяване на "БДЖ" ЕАД. С решение от 15 декември 2010 г. Европейската комисия одобри предложената от българските власти държавна помощ за дружеството в размер до 248 601 000 лв.
В решението се посочва, че мярката за държавно подпомагане може да приеме формата или на заем, предоставен от държавата, или на държавна гаранция по заем. В решението също така се поставя изискването заемът да бъде със срок от шест месеца, считано от изплащането на първия транш, и с лихвен процент от 5,15%, изчислен въз основа на референтния лихвен процент на Комисията за България на 23.09.2010 г. (4,15%) плюс 100 базисни пункта (съгласно Съобщението на Комисията за изменение на метода на установяване на референтни и сконтови лихвени проценти). Условие за предоставяне на помощта за оздравяване е българските власти в срок от шест месеца от датата на разрешаване на помощта за оздравяване да изпратят всеобхватен план за преструктуриране, който да бъде официално нотифициран.
Предвиденото в законопроекта увеличение на капитала на "Холдинг Български държавни железници" ЕАД следва да се извърши след нотификацията до ЕК на плана за преструктурирането му и съответното му одобрение от нея.
Планът за преструктуриране и финансово стабилизиране е представен пред ЕК и по него е образувано предварително разглеждане. Мерките са насочени към оптимизиране на организационно управленската структура и процеси; преструктуриране на смесените дружества и поделения с дейност, различна от основната; подобряване координацията между дружествата, поделенията, дирекциите и отделите; повишаване на управленския капацитет; повишаване на приходите на дружествата; подобряване на финансовото управление; подобряване на контрола върху приходите, върху процесите и разходите; намаляване на разходите; оптимизиране на капиталовата структура, намаляване на задлъжнялостта и подобряване на ликвидността на "БДЖ" ЕАД.
Планът вече се изпълнява и това е довело до намаляване на загубите, редовно изплащане на заплати и осигуровки, нарастване на превозените количества товари.
В резултат на проведените преговори със Световната банка, в края на 2010 г. беше подписан Меморандум за разбирателство във връзка със сътрудничеството по предлаганата Програма за реформа в железопътния сектор, което е съществена стъпка в политиката по стабилизиране и финансово оздравяване на българските железници.