ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Жилищният пазар е изправен пред двойно ограничение - по отношение на предлагането и търсенето | ||||||
| ||||||
Жилищният пазар е изправен пред двойно ограничение - както по отношение на предлагането, така на търсенето. Повишението на лихвените проценти доведе до бързо влошаване на търсенето, тъй като домакинствата не могат да си позволят да купуват имоти, особено след като цените на жилищата се повишиха. Заедно с глобалния недостиг на работна ръка, това е най-голямата пречка пред строителството, цитирана от европейските компании от 2021 г. до края на 2023 г. , посочват от компанията. Всички тези първоначални проблеми с предлагането, заедно с бързото покачване на лихвените проценти през последните две години, доведоха до нарастване на разходите за строителство във всички посоки: цените на материалите се повишиха, натискът върху заплатите се засили, а разходите за финансиране скочиха драстично. Компаниите за недвижими имоти, които са активни предимно в нежилищни сегменти (индустриални, офис и търговски обекти), са особено чувствителни. Това се дължи на дългосрочната тенденция за хибриден начин на работа, затварянето на офис площи и ускоряването на електронната търговия. Процентът на свободните офис пространства е рекорден (за 15 години насам) - 20,2 на сто през първото тримесечие на 2023 г. в САЩ и обратно до нивата от 2016 г. в Европа - 7,5 на сто, отчитат от "Кофас". Високите лихвени проценти поставят предизвикателства пред компаниите за недвижими имоти, като едно от най-непосредствените въздействия е забавянето както на броя на сделките с имоти, така и на общата им стойност. В настоящата среда това вече е видимо, като обемът на сделките в Европа е намалял с повече от половина през последната година и е на най-ниското си ниво от 2010 г. насам. Освен това значение оказват и разходите за лихви, които нараснаха динамично през последните две години. Перспективите за 2024 г. Пазарът на недвижими имоти все още се ориентира в деликатния баланс между високите лихвени проценти и ограниченото предлагане на жилища, смятат от "Кофас", цитирани от БТА. Въпреки че цените на жилищата донякъде се приспособиха към по-високите лихви, постоянните ограничения в предлагането (причинени от нежеланието на потенциалните продавачи да се преместят от ниските си лихви по ипотечните кредити или да продават на по-ниска цена) ги запазиха през 2023 г. 2024 г. трябва да отбележи повратна точка в тази динамика, като се прогнозира спад на цените в по-голямата част от развитите икономики (34 на сто в Германия, 31 на сто в Япония) от гледна точка на купувачите. В същото време предизвикателният пейзаж на недвижимите имоти принуждава определени компании да прибягват до драстични мерки като продажба на активи. Насочвайки се към 2024 г., цените на бизнес имотите вече са паднали с 25 на сто от пика си. Има случаи, в които известни сгради се продават с над 50 на сто отстъпка, подчертавайки тежкото положение, в което се намират някои компании, на фона на настоящия икономически климат. През тази година експертите на "Кофас" очакват динамични състояния на сектора, подпомогнати от приветствания спад на лихвените проценти. И все пак опасенията все още продължават. Тъй като част от съществуващия дълг вече е заключен при фиксирани лихвени проценти и маржовете на кредитиране за нови заеми са на най-ниското си ниво от повече от десетилетие, се задава належащият въпрос: Дали очакваните намаления на лихвите ще се окажат адекватни и достатъчно навременни, за да подкрепят пазара, показващ признаци на слабост? |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Забраните на Архангелова задушница
10:26 / 01.11.2024
Александър Сано: За първи път виждам подобно нещо
19:09 / 01.11.2024
Земетресение в България
16:37 / 01.11.2024
Дано няма изненадани шофьори днес в Пловдив
05:00 / 02.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета