Агитките като люлка на етническа омраза

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (0)
14:28 / 31.03.2007
4716
Расизмът отдавна е господар на европейските стадиони. За съжаление ние в България не останахме зелен оазис на човеколюбието и толерантността. Все по-често на нашите стадиони могат да бъдат чути расистки обиди и да се видят ксенофобски лозунги. Първи в жертва паднаха цветнокожите футболисти в българските тимове, които често са обиждани на расова основа от противниковите, а и от своите агитки. Това, което се случи на най-зрелищното българско дерби, битката за Пловдив между Ботев и Локо, обаче е повече от тревожно и е показател за етническата омраза, която тайно превзе футболните ни страсти. Рано или късно това можеше да се очаква. Спортът и най-масовото развлечение футболът са отражение на обществото. Когато един народ избива тревожността си и комплексите си в етническа агресия, това най-напред се вижда по трибуните на футболните стадиони. Агитки винаги са били убежище на социални аутсайдери като скинхедс. По света много нацистки групировки са маскирани като рокерски клубове или отделни секции във футболните агитки. България не прави изключение. Надвикването и надпяването между жълто-черните и черно-белите ултраси на мача в Пловдив беше неприятна гледка. Двете агитки се обединиха в едно - според тях най-обидното определение за врага могат да бъдат единствено неговите етнически белези или произход - циганин, турчин и т.н. Жълто-черната торсида развя знамето на Pепублика Турция, за да дразни своите вечни врагове от Локото, и пееше рефрена, че Турция е тяхната родина. Черно-бялата лавина не остана по-назад и наричаше омразните си врагове "турски к..ви". И двете пловдивски агитки не се притесняваха и не се чувстваха посрамени да се наричат едни други цигани. Останах потресен и втрещен от тази етническа агресия в Пловдив и още недоумявам защо иначе рефлективните медии не реагираха остро на това варварство. Дори смятам, че думата варвари в случая звучи обидно за варварите, защото расизмът и делението по цвета на кожата е сравнително модерна световна болест, докато древните хора не са обръщали никакво внимание на различния цвят на кожата. В България ксенофобията и омразата към другите етноси, най-вече към турците и циганите, стана особено модерна и малолетните членове на футболните агитки въобще не си дават сметка в какво се забъркват.

Това, което се говори в политиката чрез Атака вече откровено се скандира и се превръща в идеология на стадиона. Цветнокожите все още не са проблем за нашите "родолюбци", затова сега на техния мерник са другите, които уж са по-различни от нас. Сигурно има закон срещу расизма, както има и срещу футболното хулиганство. Но нито един от органите на реда на мача в Пловдив не си помръдна пръста, за да озапти дивите расистки страсти по трибуните. Огорчен съм и съм омерзен, че тази грозна картинка изпъкна толкова колоритно именно в Пловдив. Това е най-мултиетническият град в България. В Пловдив от хилядолетия живеят разнообразни етноси и религии в мир и хармония. Пловдив винаги се е славел с толерантното си отношение на представителите на различните култури и чужденци, акостирали в древния град на Филип Македонски. Роден съм и съм израснал в един от централните квартали на града. На нашата улица живеехме и играехме заедно деца на българи, турци, евреи, арменци и гърци. Над главите ни беше Старият град, който започва с най-голямата махала - циганската. Освен че е люлка на няколко култури и търговски център на три империи - Римската, Византийската и Османската, Пловдив е древен тракийски град, който от хилядолетия приема в себе си етноси от всички краища на света. От планините на Арарат и Мала Азия до степите на Далечния изток. В центъра на Пловдив има триъгълник от храмове на три големи религии - католически храм, катедрален православен храм и една от най-достолепните джамии на Балканите. Ако в Пловдив расизмът и ксенофобията са пуснали корени сред младото поколение, какво ли става по другите райони на България.

Етнически подтекст имаше и лозунгът, който издигна българската агитка (Косово е Сърбия), с който трябваше да бъдат дразнени албанците в сряда. В Централна Европа расизмът вече е обществено явление, но ние сме на Балканите и макар да сме в ЕС, положението при нас е малко по-различно. Както казват историците, балканските народи сме седнали върху буре барут и от всяка случайна искра може да избухне страшен огън. За съжаление расизмът е дълбоко явление и в неговата основа стоят остри социални противоречия. Бедността и липсата на перспектива лесно отключват омразата към другия. С какво обаче са виновни другите? Какво обидно има в това да си роден в Турция или да имаш черен или жълт цвят на кожата?

Нали всички заедно дишаме един въздух под едно слънце и живеем на една земя. Животът ни няма да стане по-красив, ако изгоним от стадиона всички, които приемаме за небългари. Нима един българин е такъв заради цвета на кожата си или цвета на очите си, заради религията, която изповядва или заради мястото, в което е роден. Питам се как ли са се чувствали по време на расистките песни на мача Локо - Ботев легендите на двата отбора - Едуард Ераносян, Аян Садъков, Антим Пехливанов, Атанас Пашев. И изобщо има ли значение дали си арменец, турчин или циганин, ако играеш добър футбол.

Анализът е на Николай Бареков за вестник "7 дни спорт".


Виж коментарите (0)
Още новини от Аналитични новини:
Безумие: Родител пусна детето си чисто голо в Пловдив пред поглед...
Да довършим стадион "Пловдив" или да го направим според новите из...
Защо спечели Пловдив?
Младежи зарадваха пловдивчани с флашмоб с кубински танци
Плевнелиев: Няма да преработя указа си за ЦИК
Светлина в тунела за разкопките в южното подножие на Трихълмието


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).