ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Спортни
Политически
Общество
Как ще се развива летище "Пловдив"
Автор: Екип Plovdiv24.bg 11:45 / 05.01.2008Коментари (1)4520
© Plovdiv24.com
След като близо 13 години се луташе в юридическа и икономическа мъгла, развитието на пловдивското летище е на път да поеме в някаква посока. След като "Алфа финанс" (с мажоритарен собственик Иво Прокопиев, съиздател на "Капитал" ) купи 58.08% от "Летище Пловдив" АД, предстои холдингът да се договори с другия акционер (държавата в лицето на Министерството на транспорта) под каква форма аерогарата ще работи за в бъдеще. Идеята на частния инвеститор е да опита с няколко пазарни ниши: резерва на Летище "София" (при мъгла, сняг и други бедствия и аварии), за обслужване на нискобюджетни авиокомпании, чартърни полети за планинските курорти "Боровец" и "Пампорово", както и за карго-линии. Засега обаче преговорите между държавата и "Алфа финанс холдинг" не са започнали.

Реене в нищото

От 1995 г. насам летището в Пловдив съществува без ясна бизнес концепция заради разбърканата схема на собствеността му . По онова време държавата създава смесено дружество "Летище Пловдив" АД с партньор - фирма "ТАДО" - регистрирана в Швейцария и собственост на бившия директор на външнотърговската фирма "Кинтекс" Младен Мутафчийски. Държавното "Летище Пловдив" ЕАД апортира сградата на терминала и перона в капитала на смесеното дружество и получава 36% от "Летище Пловдив" АД. Почти всички останали акции се държат от ТАДО. Основанието на частната компания да иска създаването на джойнт венчъра е, че тя разполага с терен до летището, който също апортира. В резултат от операцията терминалът и перонът сега са собственост на "Летище Пловдив" АД, а едноименното държавно ЕАД е оператор на аерогарата и плаща на смесеното дружество 17 000 месечен наем, за да я използва. Земята на летището и пистата са публична държавна собственост. Крайният резултат е, че летището вече над десетилетие не получава инвестиции отникъде, сградите и съоръженията остаряват, а посоката на развитието му е неясна.

Транспортното министерство преговаря от години с Младен Мутафчийски да изкупи дела на фирмата му в смесеното дружество. Макар че според различни източници на няколко пъти тези разговори са довеждани почти до финалната права, те така и не бяха приключени. Вместо това броени дни преди Нова година делът на "ТАДО" беше изкупен от "Алфа финанс холдинг". Цената на сделката не беше съобщена. Според изпълнителния директор на холдинга Константин Ненов обаче инвеститорът има ясна концепция за бизнес модела, по който аерогарата може да заработи много по-активно.

Моделът: 3 в 1

По думите на Константин Ненов летището в Пловдив може да се развива в три основни направления. Първо - за обслужване на полетите на нискобюджетните авиокомпании, чиито пътници имат за крайна цел на пътуването си София. За момента т.нар. low-cost превозвачи кацат на стария терминал на летище "София", но не е тайна, че доста от тях проявяваха интерес и към Пловдив. Въвеждането на малко по-ниски такси за обслужване на аерогарата там в сравнение тази в столицата със сигурност би привлякло интереса им отново. При това очакванията както на авиоспециалистите, така и на самото транспортно министерство, са капацитетът на стария терминал в София да се запълни съвсем скоро. За момента до и от София летят шест low-cost превозвача, някои от големите компании в този сектор все още не са навлезли, а неофициалните прогнози са, че през всяка от следващите пет години трафикът по тази схема ще се увеличава средно с по 30 на сто. Така бизнес ниша ще има както за софийското, така и за пловдивското летище.

Втората посока за развитие на аерогарага в Пловдив е за обслужване на чартърите с туристи за Боровец и Пампорово, а третата - за товарна авиация. Четвъртата, очевидна бизнес ниша за летището е да бъде резервно на столичното, което всяка зима става почти неизползваемо заради мъглите. Дори и с новата си повишена категория за сляпо кацане софийският аеропорт не може да поеме кацащи самолети при много ниска видимост. За да може да изпълнява всички тези функции без затруднения обаче, пловдивската аерогара трябва да бъде сериозно модернизирана, категоричен е Константин Ненов. Освен за реконструкция на самото летище, инвестиции ще трябват и за автотранспорт за пътниците на нискобюджетните авиокомпании до София. Такъв превоз ще е необходим и в случаите, когато има на пренасочване на полети от София към Пловдив.

За управление на летището при всички положения ще трябва да бъде наета и компания оператор. Сумата на необходимите инвестиции все още не е уточнена, но тя ще зависи и от формата на евентуалното публично-частно партньорство между частния холдинг и транспортното ведовство. Дали такова ще има - засега не е ясно. Според Георги Тодоров, директор "Концесии" в министерството, държавата ще продължи да настоява да си върне собствеността върху цялото летище и да го развива със свои средства. Как ще продължат разговорите между двете страни - тепърва ще стане ясно.

Печалбата - скромна

Нетната печалба от дейността на "Летище Пловдив" АД за 2006 г. е 159 000 лв., сочат данните от дружеството. Общата стойност на активите му е 1.2 млн. лв. Държавното "Летище Пловдив" ЕАД за 2006 г. има приходи от 2.8 млн. лв. и печалба от 619 000 лв. На фона на останалите граждански летища в София, Варна и Бургас това в Пловдив за момента има доста скромна дейност (виж таблицата).

Доскоро транспортното и отбранителното министерство спореха за собствеността на земята там, но накрая печелившо се оказа ведомството на Петър Мутафчиев.



Източник: в.Капитал







Зареждане! Моля, изчакайте ...
Mariq Petrova
на 18.01.2008 г.
0
 
 
много по удобно и изгодно ще да е ако аз самата мога да ползвам услугите на летището вместо при всяко мое патуване в чужбина да се разкарвам до софия ,а това никак не ми е приятно,знам че много други биха се вазползвали сьщо.
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Аналитични новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Ноември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
България в еврозоната
БК Академик Пловдив
Правят филм за Гунди
Мачове между Локо и Ботев сезон 2024/2025
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: