Купувачи на перона

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (0)
09:05 / 15.06.2008
4117
Бихте ли нарекли окаяно състоянието на българска компания с активи на стойност над 1 млрд. лв.? Принципно отговорът е не, но ако става въпрос за Национална компания "Железопътна инфраструктура"* (НКЖИ), е категорично да. От години държавната фирма, която е отговорна за поддръжката на железопътната инфраструктура в страната, се оплаква, че средствата, които се отпускат от държавата, не са достатъчни и в резултат тя не изпълнява качествено това си задължение. Сега компанията е започнала да прегръща схващането, че проблемът на давещия се си е само негов. Сред алтернативните методи на акумулиране на средства попада продажбата на имоти. Дружеството е решило да продаде имотите, които от години са загубили статута си на железопътна инфраструктура, а очакваните около 170 млн. лв. приходи от продажби ще бъдат насочени към подобряване на все още използващата се.

Въпреки, че все още не са обявени търгове за близо 30-те имота, от държавната компания очакват до 2-3 месеца продажбите да започнат. А за най-атрактивните обекти вече отчитат силен инвеститорски интерес - най-вече към столичните два имота. Бившите гари са сред малкото окрупнени терени в централните части на големите градове, върху които може да се построят мащабни проекти.

Продажби по релси

На пазара в страната рядко се появява голям продавач, затова търговете на НКЖИ вероятно ще привлекат доста от големите инвеститори в сектора на недвижимите имоти. По оценки на държавното дружество началните цени на 27-те обекта са за близо 170 млн. лв. "За голяма част от обектите предполагам, че крайната цена ще е с поне 30% по-висока от началната тръжна", обяснява изпълнителният директор на НКЖИ Антон Гинев.

Държавната компания вече е провела търгове за девет имота, като за осем има определен купувач и предстои финализиране на сделките (виж картата). По начални тръжни цени осемте имота са стрували малко над 1.3 млн. лв., а достигнатите цени са с 388 хил. лв. повече.

Най-интересни за инвеститорите в имоти се очертават софийските бивши жп гари Пионер и Сердика. Само от продажбата на тези два имота държавната компания очаква да получи около 160 млн. лв.

Двата терена са атрактивни, защото са големи. Освен това предлагане в широкия център на незастроени парцели почти липсва. Брокерите смятат, че при такива ценови равнища интересът към бившите гари би бил значителен. "Терените са на много добри места в централната част на града, в близост до големи булеварди. Практически там може да се построи всичко - както жилищен комплекс, така и бизнес или търговски сгради, което оправдава всякаква цена", коментира Симеон Митев от "Ремакс Шанс груп", агенция, специализирана в продажбата на парцели. По думите на Митев големият плюс на двата имота освен добрата локация е и фактът, че са на един собственик, защото окрупняването на толкова големи терени е скъп и продължителен процес.

Въпреки че и за двата апетитни имота вече има внесени документи за откриване на процедура по продажба, засега сигурна е само тази на гара Пионер. Тя е разположена на 60 декара, намира в столичния квартал "Дианабат" и е в непосредствена близост до Ловния парк и Борисовата градина. Атрактивният терен ще се продава от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. От ведомството уверяват, че в рамките на идните два месеца ще обявят търг с тайно наддаване за него, като началната цена е 115.3 млн. лв. и депозит за участие 20 млн. лв.

Данните от агенциите за недвижими имоти показват, че терените в тази част на града се продават при цена от 950 евро за кв.м, а предлагане почти липсва. Освен това на бившата гара Пионер вече е разрешено строителство на жилища и бизнес сгради. По мнения на консултанти в сектора продажбите на апартаменти в тази зона ще са възможни и при цени от 1500-2000 евро на кв.м. Причината е в близостта до паркове и ключови булеварди.

Гара на двама

Не толкова гладка обаче се очертава продажбата на гара Сердика, която е в широкия център на столицата. Проблемът е, че за части от този имот има издадени актове и за общинска, и за държавна собственост. Двете претендиращи страни все още водят съдебни спорове, затова търгът е под въпрос. Освен това неотдавна Столичната община определи, че теренът на въпросната гара ще стане паркова зона. Тоест, дори НКЖИ да докаже собствеността върху целия имот, той почти няма да има стойност, защото върху него няма да може да се строи.

Иначе, ако се стигне до продажба на 49-те декара, търгът ще започне от 42.9 млн. лв. Тази цена е значително по-ниска от пазарната. По оценки на брокери на недвижими имоти в момента терен в района може да се продаде при цена от 1500 евро на кв.м. Това прави над 70 млн. евро. Всичко това обаче, при условие че строителството е разрешено.

Извън двете бивши гари стойността на останалите терени не е толкова внушителна. Интерес вероятно ще представлява терен в широкия център на Пловдив и два парцела във Варна и един в Силистра (виж картата).

"Възнамеряваме отново да използваме процедура на търг с тайно наддаване, както при вече продадените имоти. Практиката досега показва, че при процедура на явно наддаване участниците в търга могат да се договарят помежду си и така трудно ще бъде достигната максималната цена", коментира генералният директор на НКЖИ Антон Гинев. Той поясни, че информация за предстоящите търгове ще се публикува на интернет страницата на дружеството, както и в националните ежедневници. В случаите, когато имотът е в провинцията, обява се пуска и в един местен вестник. "Това не е поголовна разпродажба, ще предлагаме само имоти, които вече не са ни необходими", подчерта Антон Гинев.

Освен чрез чисти търгове от НКЖИ ще се появят на имотния пазар и с друга схема - те ще търсят инвеститори, които на терени на дружеството да изградят жилища. Строителните компании ще наддават помежду си с процента обезщетение, който са склонни да дадат. Например в момента в София собственици на парцели получават между 25 и 40% от разгърната застроена площ на сградата срещу отстъпеното право на строеж.

Този модел ще бъде приложен за софийската гара Стан в квартал "Красна поляна", както и върху терени на компанията в Благоевград, Казанлък, Асеновград и Пловдив. Засега от НКЖИ споменават този вариант като алтернатива на класическите заменки - жилища някъде из града срещу терена. Получените или новопостроените апартаменти ще се ползват от някои от 17-те хиляди служители на компанията.

Източник: в.Капитал


Виж коментарите (0)
Още новини от Аналитични новини:
Безумие: Родител пусна детето си чисто голо в Пловдив пред поглед...
Да довършим стадион "Пловдив" или да го направим според новите из...
Защо спечели Пловдив?
Младежи зарадваха пловдивчани с флашмоб с кубински танци
Плевнелиев: Няма да преработя указа си за ЦИК
Светлина в тунела за разкопките в южното подножие на Трихълмието


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).