ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Спортни
Политически
Общество
Предизвестеният край на малките имотни агенции
Автор: Екип Plovdiv24.bg 09:17 / 15.11.2006Коментари (0)3848
Твърди се, че има четири вида компании: тези, които карат нещата да се случват, тези, които гледат какво се случва и реагират, тези, които гледат какво се случва и не реагират. И четвъртите са онези, които не забелязват, че нещо се е случило.

Правените през годините различни класации и проучвания сочат, че средно голямата компания изчезва след 20 години. Един от показателните примери в това отношение е класацията на Forbes от 1917 г. за най-добрите 100 фирми. 70 години по-късно от тях са оцелели само 18, като през цялото това време само две са правили наистина добри пари.

В XXI век компаниите с визия за развитие в света на нарастващата конкуренция в глобален мащаб осъзнаха нуждата от консолидация на бизнеса си. Това необходимо зло ще натежи с още по-голяма сила от догодина на родна почва, когато България става част от общоевропейския пазар. Много от мастодонтите на Стария континент по една или друга причина ще пренесат част от дейностите си в новите провинции на Европа, каквито ще се окажат България и Румъния.
Безспорно е, че големите играчи ще засилят конкуренцията и ще пренаредят пъзела с пазарните дялове в немалко от бизнес-нишите, където вече са се наместили част от българските фирми. Агенциите и консултантите по недвижима собственост надали ще бъдат изключение. И по-разумните от тях още преди няколко години се ориентираха към няколко основни ниши на имотния пазар, които развиха или се фокусираха върху определени типове проекти и клиенти. Част от малките и средните играчи пък се ориентираха към по-мащабни окрупнявания с други себеподобни агенции в страната, за да могат да привличат повече клиенти.

Факт е, че през последните няколко години строителната инвазия стана добра основа за развитие на търговията с имоти. Пазарът претърпя своеобразен бум и броят на агенциите за недвижими имоти нарасна лавинообразно. Към днешна дата почти няма жилищна кооперация в централните части на по-големите градове на страната и атрактивните туристически зони, на която да не виси табела "фирма за недвижими имоти", "консултанти по недвижима собственост", "кантора по недвижими имоти".

Все още съществуват и т.нар. "креватни брокери". Това обикновено са 1-2 лица, които си работят от вкъщи, продават по-скоро на парче, често дори не фигурират като фирми в правния мир и са сред основните измамници в бизнеса с имоти. Те бяха популярни по-скоро в началото на прехода, когато се правеха първите крачки в свободните покупко-продажби на имоти. Към днешна дата подобни субекти са по-скоро рядкост, тъй като пазарът по естествен начин ги отся, а след множеството имотни измами клиентите се научиха да бъдат по-внимателни и претенциозни към агенциите, които ги обслужват.

В момента по различни данни на агенциите за недвижима собственост има около 6000-6500 участници на посредническия пазар в страната. Там не фигурират адвокатските кантори, които също понякога включват подобен предмет на дейност в работата си. Само в столицата с имотен бизнес се занимават над 1000 фирми, над 500-600 оперират във Варна, а над 300 - в Бургас. Значително по-малко са агенциите в Пловдив, Русе и някои от другите по-големи градове на страната, коментират търговците на имоти. "Официална статистика на практика не се води и точни числа няма как да бъдат предоставени", коментира Валентин Съйков, председател на Международната федерация за недвижими имоти (FIABCI) за България и член на управителния съвет на Националното сдружение "Недвижими имоти" (НСНИ). По данни на НСНИ в структурата им сега членуват общо 220 фирми, но част от тях държат до 80% от пазара в основните градове на страната.

И макар прогнозите да са трудно нещо, повечето от посредниците в търговията с имоти предричат сериозно разместване на пластовете в близките пет години Изп.- директор на компанията за недвижими имоти "Адрес" Катя Ценова очаква дотогава около 60 на сто от имотния пазар да се държи от не повече от 5-6 големи агенции, които вече са се утвърдили като марка и постоянно отвоюват своя пазарен дял. Рени Цоловска, старши брокер в агенцията за недвижими имоти "Явлена", допуска, че след около пет години ще има около 1000 професионално работещи фирми, пет национални мрежи от компании и близо 2000 от типа "агент-фирма". Поне половината от сега действащите фирми да отпаднат от пазара пък очаква Наско Атанасов от консорциум "Имоти груп България".

Утвърдените брандове трябва да се защитават постоянно Свръхпредлагането в част от имотните сегменти наложи клиента в позицията на цар, който има все по-високи претенции, очаква компетентно поведение от страна на брокерите и знае своята цена. Колко е важен опитът, имиджът и доказаният професионализъм осъзнаха и сериозните посредници за недвижима собственост. Неслучайно тези от тях, които вече наложиха марката си, сега полагат неимоверни усилия да я защитят и да я поддържат като константна величина.

"Очакванията ни са, че пазарните процеси ще накарат участниците да се окрупнят, като останат само тези агенции, които акцентират върху качеството на услугите", коментира Катя Ценова. Според нея пред малките агенции има две посоки за развитие - или да свият разходите си, като предлагат минимална добавена стойност на клиентите или да инвестират в увеличаване на качеството на услугите си, като се присъединят към водещите компании. Ценова разказва, че и сега те си партнират с малки фирми. Очакванията им са това да продължи и занапред, стига сътрудничеството да е коректно. "Ние имаме установени стандарти, начин на работа и обслужване на клиентите си, на които дължим високото качество на услугите. За местните предприемачи ще е по-лесно да използват ефективните ни практики, които ще ги направят лидери в отделните региони, квартали и част от най-голямата и прогресивно развиваща се верига. Това ще им спести усилия, време и инвестиции", казва Ценова. Както тя, така и други от посредниците в търговията с недвижима собственост допускат, че разместването на пластовете е неизбежно и то ще започне да се случва до няколко години. "Действително бумът на търговията през последните години драстично увеличи броя на агенциите, които се занимават с посредничество. Според мен обаче винаги ще има малки агенции за имоти, които преставляват тип семеен бизнес. Обикновено те оперират и се издържат благодарение на офертите за продажби или покупки, подадени им от близки, приятели и познати", отчита Добромир Ганев, управляващ директор на национална компания "Форос".
Според повечето от крупните агенции за недвижими имоти по-важният въпрос е доколко малките играчи ще могат да оцелеят, ако не са професионално работещи, не разполагат с кадри с подходящото образование и квалификация и нямат достъп до курсове за обучение. Тоест, от това дали малките фирми ще успеят да достигнат качествените показатели, на които клиентите все повече държат, ще зависи и тяхното оцеляване.

"Малките агенции ще се опитат да останат на пазара. За да стане това, те имат два пътя на развитие - да станат част от голяма компания с престижна марка и утвърдено име и да се развиват или да продължат да съществуват самостоятелно. За това обаче трябва да са готови да инвестират в повишаване на професионалното обслужване и услуги. Може би някои от тях ще успеят, но за мнозинството това ще е трудно", прогнозира Катя Ценова. Според нея, а и според други от работещите в имотния бизнес от 14-15 години единственият начин малките агенции да останат на пазара, е да предлагат качествени услуги. За голяма част от тях това няма да бъде възможно. Вероятно някои от фирмите ще се задържат, но на фона на развиващите се агенции ще изостават все повече.

Как ще се позиционират играчите в бизнеса занапред ? Тези, които могат да работят, ще останат да работят, другите просто ще стоят и ще ги гледат, обича да казва един от големите търговци на имоти в България. Безспорно е, че част от малките и дори средните фирми ще се ориентират към консолидация на бизнеса си. "Такъв процес е възможен, но той надали ще започне да се случва още през първата година на членството ни в Евросъюза. Още повече че в България процесите с обединяването са малко трудни, дори от гледна точка на народопсихологията ни", коментира Добромир Ганев.

Друго направление, което тепърва ще се развива, са процесите на поглъщанията. Част от големите компании вероятно ще се ориентират към покупка на малки фирми, които например са стъпили и са се утвърдили на определен местен пазар. Това естествено има както плюсове, така и минуси. И най-големият минус е, че е много възможно на по-голямата компания да й се наложи да инвестира допълнително като кадрови потенциал, за да наложи по-високите стандарти на работа и в малката агенция, която е погълнала в съответния град.

Третото направление, което предстои да се развива, са франчайзинговите компании. Повечето от по-крупните посредници в търговията с недвижима собственост определят идеята като добра по принцип. Основният въпрос е дали българските компании, които са купили франчайзинговите права, ще успеят да ги разработят и действително ще се наложат на пазара. "Възможността за развитие на една малка агенция е присъединяването й към големите марки, познати на родния пазар. Решението за това обаче трябва да бъде взето, когато тя е с добри позиции на пазара, защото в противен случай няма да отговаря на критериите и условията за франчайз на големите компании", смята Катя Ценова.

Или казано накратко - глобализацията и влизането в ЕС вероятно ще предизвика ефекта на доминото сред голяма част от малките агенции за имоти, или поне сред тези със съмнително реноме. Анализът е на вестник "Сега".







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Аналитични новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Ноември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Бюджет на Пловдив за 2025 година
Коледно-новогодишни празници 2024/2025
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Зима 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: