ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Музика
Личности
Културни
Кино и филми
Други
Кулинарни
Автомобилите ни шпионират? Събират данни за собствениците | ||||||
| ||||||
"По принцип модерните автомобили знаят всичко за своите шофьори", казва Фолкер Людеман, научен директор на Центъра за защита на данните в Долна Саксония към Университета за приложни науки в Оснабрюк, Германия. Колите съхраняват данни за водача на всеки две минути, показват резултатите от проучване на Клуба на германските автомобилисти ADAC. Какво точно се съхранява, какво се случва с тези данни и на кого точно принадлежат те, пита АРД в своя публикация по темата. До 150 сензора са инсталирани в съвременните автомобили. Те измерват поведението на шофьора, заетостта на седалките, ускорението. Освен това познават добре музикалния вкус на водача, откриват грешките при шофиране и записват местоположението на колата. Благодарение на всички тези данни производителите знаят много за водачите и техните превозни средства. Безобидно или опасно събиране на данни От години част от данните се използват, за да могат сервизите да разчитат съществуващите проблеми. В някои случаи събирането им дори се изисква от закона, посочва АРД. Тук спада например следенето за спазване на регулациите за вредни емисии - записва се колко гориво изразходва автомобилът. А от лятото на 2022 г. новорегистрираните коли трябва да разполагат и с памет за запис на данните при произшествия, пише "Дойче веле". "Отделните наблюдения сами по себе си може да са безобидни, но ако данните се съпоставят, комбинират и анализират, това може да доведе до сериозни нарушения на личната неприкосновеност", обяснява Людеман. Той дава следния пример: "Ако тежестта на пътника на дадена седалка нараства постепенно и последователно в продължение на 9 месеца, а крайната цел на пътуването е била специализиран магазин за бебешки пособия, значи не е изключено семейството да чака бебе. И всеки, който има достъп до тези данни, ще може да стигне до този извод", казва Людеман, цитиран от АРД. Шофьорите обикновено не знаят кой и с каква част от така запаметените данни разполага и както точно се случва с тях. "Повечето от тях се съхраняват на сървърите на производителя", обяснява Людеман. "Те могат да решат кой ще получи тези данни." Засега единствено автомобилните производители имат достъп до тях и могат да ги използват. И те наистина го правят, пише АРД. Бизнесът с данните С тези данни може и да се търгува, защото не се записват само данни за пътниците, но например се води статистика и за използването на системата за спешни повиквания в ЕС, т.нар. e-call. Тя прави автоматично спешно повикване при задействане на въздушните възглавници - не само към номер 110 или 112, но и към производителя и доставчика на определени видове услуги, например за пътна помощ или сервизно обслужване на авариралата кола, разяснява Людеман от ADAC. Всичко това разкрива нови възможности и пред застрахователите: така те могат да правят отстъпки в цената на застрахователните полици или обратното - да ги увеличават за по-рисковите шофьори. Затова те също имат интерес към данните, записвани от автомобилите. "Голям икономически потенциал" Възможностите за много приложения и бизнес области са много сериозни и предизвикват големи желания. Става въпрос за конкуренция между автомобилните производители, службите за спешна помощ, софтуерните компании, сервизите, болниците и застрахователите. Те признават онова, което експертите сега доказват с цифри - от това, че шофьорите не знаят, че биват следени по този начин, някой може да прави пари. Според консултантската фирма МакКинзи свързването на автомобилите в мрежа и използването на данните от тях има голям икономически потенциал. Производителите, доставчиците и предоставящите различни услуги могат да очакват приходи от около 400 млрд. долара годишно до 2030-а, когато 95% от всички превозни средства ще бъдат свързани в мрежа. В тази сметка влизат оборот от 250 млрд. долара и още 150 млрд. долара от потенциални икономии. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Любопитни новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Обявиха официално колко е населението на България
15:39 / 27.11.2024
Слави Трифонов се завръща в bTV
12:59 / 27.11.2024
Синоптик: От 6 декември започва продължителен период на снеговалежи
14:11 / 28.11.2024
Златна 2025 година за пет зодии
14:55 / 27.11.2024
Тя се завърна
16:52 / 27.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив? | ||
Да (5793) | 58% | |
Не (3206) | 32% | |
Не мога да преценя (946) | 10% |