Бивша машинистка: Първата коза, която видях в живота си, беше в БДЖ
Цените на билетите в БДЖ се вдигат с около 20% от 7 май, как това ще подобри и ще подобри ли всъщност потребителското преживяване? По темата в “Денят на Фокус" поканихме за коментар инж. Венцислав Славков, директор “Пътнически превози" в БДЖ и стенд ъп комика Диана, която е работила и като машинист в държавните железници .
Инж. Славков, уточни, че цените на билетите се увеличават във връзка с увеличените разходи на дружеството. “Увеличението на минималната работна заплата доведе до увеличение заплатите на служителите. Нарастват разходите за гориво и електроенергия. От 2020 г не е имало увеличение на цените на билетите, а за поддръжката на влаковете също са нужни средства", подчерта Славков.
“Очакваме нови 10 локомотива от класа на “Сименс".Те ще дойдат в края на годината или началото на следващата. Ще ни се доставят 76 рециклирани и модернизирани пътнически вагона. Договорът е сключен, в началото на май ще пристигне първата партида. За летния сезон вече ще бъдат в експлоатация. Предвидена е подобрена интернет връзка във всички влакове.Целта е да подобрим преживяването на пътниците,така че всеки да може да си почива с телефон, таблет или да работи онлайн. Не се очакват нови маршрути да бъдат разкрити този сезон. Билетът София-Бургас от 7 май ще струва около 25 лв", каза още Славков.
“Спалните вагони са модернизирани и с всички необходими условия за комфортно пътуване. Възстановихме 25 спални вагона за сезона, за да могат всички желаещи да ги ползват", поясни инж. Славков.
“Пътувайки към Варна на курс, пристигнах в Червен бряг 7 минути по-рано и всички бяха в шок. Малко проблемно е, ако там има друг влак, но нямаше. Моите колеги бяха шашнати - никой не знае как този влак прелетя през времепространството, без да надвишавам скоростта! Странно беше за колегите, че жена кара машината. Като ме видя един проверяващ, падна на релсите с отворена уста!" Това каза Диана, стенд ъп комик от Inside Joke. Тя е била за кратко машинист в железниците и ни разказва от първа ръка какво е усещането да “караш влака".
Влакът е особено удобен за кратки дестинации като София-Перник, Пловдив, Асеновград, които са ключови. “Моят социален живот беше 50% благодарение на БДЖ като студентка. Във влака свирехме на китари, играехме карти и си прекарвахме чудесно. Машинисти са ни свирили на китари, виждайки, че сме компания гимназисти", каза още Диана.
Заплатата на машиниста е ниска и това демотивира. “В кабината често е горещо, мирише странно, локомотивите са стари шкоди от 75-та г и това е брутално за човешкото здраве. Возила съм се от Берлин за Хамбург с 300 км в час, без скоростта да се усети, а БДЖ се бори за достигане на 160 км в час! Няма как това да не е смешно", каза още събеседничката.
“Цялата ми гимназия премина във влака- изтъркала съм всички пътнически влакове в България, причина да спра бе, че се установих и не пътувах повече. Паметен ден за мен беше италианец в купето, който се затича към мен, напълно непознат. Влезе, настъпи ме - чудесен повод да се запознаем! Той ме питаше правила ли си си ДНК тест, приличаш на италианка, мъжът се опитваше да ме целува и се притисках в лелята до мен, молейки се тя да не слезе. Слезе! Историята свърши със заключението, че е много хубаво да има нощна охрана във влаковете! Бях на 19 г", спомни си Диана.
“Липсва ми шофирането на локомотив, иска ми се да карам отново. Беше ми приятно да возя хората на готини места. Всяко пътуване с БДЖ е приключение! Във влака, за разлика от автобуса и самолета, можеш да се разтъпчеш, спокойно ти е. Можеш да си танцуваш в коридора, както лятото често е случва. Първата коза, която видях в живота си, беше в БДЖ. Една баба беше с нея, носеше си и клетка с кокошчици", смя се Диана.
“Вълнувам се да има обновени “Сименси", които не тръгват, без тоалетната им да е изправна. Това е съвсем сериозно! В старите вагони не ти е приятно да отидеш до тоалетната, освен за две неща - да пушиш и да се скриеш от кондуктора, когато нямаш билет", завърши със смях разговора Диана.