© | | Доскоро фактът, че български разработчици на софтуер работят в най-големите технологични компании в света, изглеждаше достатъчно голямо постижение. Все повече IT инженери обаче решават да се пробват на международния пазар със собствени продукти.Поредната малка фирма, която се опитва да завладее глобалния пазар, е DeskGod, спечелила финансиране от фонда LAUNCHub през 2012 г. Неотдавна компанията беше поканена да се присъедини и към един от най-успешните акселератори (фондове, които подкрепят перспективни стартиращи бизнеси) в света - Plug and Play в Силициевата долина. Сключи и партньорски договор с един от водещите разработчици на софтуер - Salesforce.
DeskGod всъщност е пакет от софтуерни продукти, който включва всичко необходимо за успешното развитие на онлайн бизнес, автоматизирането на уеб продажбите и отношенията с уеб потребителите (т.нар. marketing automation). Създателят на платформата - пловдивският предприемач Даниел Христов, разработва продукта няколко години. Първоначално го използва за собствените си сайтове, тъй като по думите му има 16-годишен опит в технологичния бизнес. Но след като негов познат го помолил да направи обща система и за неговата уебстраница, решил, че ще има търсене за подобен продукт, който е особено подходящ за малки и средни фирми. В онлайн бизнеса навлизат все повече предприемачи без особен опит, които имат нужда от лесни за ползване инструменти. Тогава Христов кандидатства по програмата на LAUNCHub и е одобрен за първоначално финансиране от 30 хил. евро.
"Пакетът има девет ключови инструмента като онлайн чат, имейл маркетинг, система за анализ, позволяваща да се види дейността на всеки отделен посетител, и др. Преди двадесет години Microsoft създаде едноименния Microsoft Office, който да покрива всички нужди на офис служителя. Сега в DeskGod създадохме пакет от инструменти, който покрива всички нужди от цикъла на онлайн продажби", казва Христов. Според него за разлика от конкурентите на пазара компанията му предлага всичко в една интегрирана обща платформа. В момента повечето инструменти се предлагат отделно и струват повече. "Продават се разпръснато - на едно място има инструмент за анализ, на друго за лайв чат, на трето за имейл маркетинг. Големите корпорации пък си наемат собствени разработчици. Така малките фирми не могат да си позволят добър софтуер и остават неконкурентоспособни. А продуктът ни им предоставя възможността именно да се конкурират с по-големи компании", казва Христов.
Според Христов отделните инструменти струват на една фирма от 2000 - 3000 долара нагоре, докато DeskGod е далеч по-достъпен. Софтуерът не се инсталира, а се използва като услуга и се плаща месечно. "В САЩ, които са основният ни пазар, цената започва от 100 долара на месец в зависимост какви функции се използват", твърди Христов. Бизнесменът казва, че на български компании прави 90% отстъпка, тъй като иска да им помогне да са конкурентни не само на регионално, но и на глобално ниво. Според него потенциалните им клиенти са фирмите, които използват интернет като активен маркетингов канал. "За тях е ценно да превърнат по-голяма част от посетителите си в клиенти, а за това им помага DeskGod", уверен е Христов.
DeskGod вече е сертифициран за качество на американския пазар. В момента над 100 потребители от САЩ и България активно използват софтуера, като компанията продължава да развива мрежата си от партньори, които да предлагат продукта. Без съмнение значителен успех е сключеното споразумение със Salesforce, която е един от водещите разработчици на софтуер в света. Компанията беше обявена за най-иновативната група в САЩ от списание Forbes.
"Свързаха се с нас и предложиха да им направим демонстрация. След като им показахме как работи и обяснихме бизнес модела си, DeskGod беше пуснат в екосистемата им от приложения Аpp Еxchange, която предлага 1000 продукта и нашият е един от тях", казва Христов. DeskGod става една от 200-те компании, които са водещ партньор (Premium Partner) на Salesforce. Американската група всъщност става риселър на DeskGod и печели 15% от продажната цена. "В същото време ние поемаме цялата поддръжка с клиентите. В момента активно търсим да разработим нови такива партньорства и дистрибутори, включително и за България", допълва създателят на софтуера. В българския кол-център на DeskGod в момента работят двама души, които подпомагат потребителите.
В същото време с Даниел Христов се свързват и от един от най-престижните технологични акселератори в света - Plug and Play. От създаването му преди седем години стартиращите компании на фонда са набрали над 1 млрд. долара капитал, а глобалната му мрежа включва 300 фирми и над 180 инвеститора. Връзката с Plug and Play става чрез приятел на Христов от Португалия, който препоръчва компанията, докато тя развива продукта. "Така ни поканиха в Силициевата долина и решихме, че можем взаимно да си партнираме. Те имат интерес да дърпат компанията напред и ще ни представят и пред по-големите фирми за рисков капитал", казва Христов. Според него основен плюс е, че може да се възползва от всичките контакти, ментори и експерти, работещи с акселератора.
Христов не разкрива дали и какво финансиране е получил през Plug and Play. Досега компанията му е набрала около 65 хил. евро от LAUNCHub и лични инвестиции. Предприемачът казва, че важна роля е изиграл и Богомил Балкански, който доскоро работеше като вицепрезидент на маркетинга на VMware в Силициевата долина. Той помогнал на проекта и с правилните насоки и съвети. "В момента съм в напреднала фаза на разговори с американски инвеститори, но за сега се налага да пазя конфиденциалност по темата, докато стане факт, съобразявайки се с тяхната фирмена политика", уточнява бизнесменът.
Несъмнено LAUNCHub също дава важна финансова и менторска подкрепа от самото начало на проекта. А според Румен Илиев, партньор в LAUNCHub, потенциалът на DeskGod е бил видим още при първите презентации. "Целта на DeskGod е да превърнат посетителя на един сайт в клиент. Те са нещо като Microsoft Office за един уебсайт. Предлагат интегрирана услуга, а това в момента е на мода. Със сигурност DeskGod е една от перспективните български компании", убеден е той.
Източник: в.Капитал |