Изнасят концерт в чест на Олевие Месиен в АМТИИ
Концерт в чест на Олевие Месиен - един от композиторите, променил разбирането за съвременна класическа музика, ще се състои в сряда от 18 часа в АМТИИ.
Творчеството на Оливие Месиен въплъщава концепцията за единение на религията и музиката. Получил отлична подготовка в Парижката национална консерватория при Марсел Дюпре (орган) и Пол Дюка (композиция), от 1931 г. Месиен е органист в църквата "Света Троица". До началото на Втората световна война създава органни и оркестрови произведения, в които влага идеите за Вечността и безсмъртието на Твореца, разкрива Божествената любов, величието на Духа и Съзиданието. В немския военнопленнически лагер, където попада през 1940 г., написва уникалния "Квартет за края на Времето", вдъхновен от Апокалипсиса.
В следвоенните години в творчеството му се явяват нови образи - екзотични и пантеистични. В резултат от интереса му към източната култура и философия, той създава крупни произведения като симфония "Турангалила"(1948 г.), "Пробуждането на птиците" (1953 г.), "Каталог на птиците", "Хронохромия" за оркестър (1960 г.) и др. , за да достигне синтез на образните сфери в колосалните си творби - "Преображение на нашия Господ Исус Христос", за смесен хор, солисти - инструменталисти и оркестър (1969 г.), "От каньоните - към звездите..."за пиано, валдхорна, ксилоримба, звънчета и оркестър (1974 г.) и операта "Св. Франциск Асизки" (1983 г.). Ученици на Месиен са Пиер Булез, Янис Ксенакис, Карлхайнц Щокхаузен, Пиер Анри и други изтъкнати творци на ХХ век.
"Този списък ми се стори истинско откровение, веднага почувствах, че това е необикновен, неизчерпаем източник...Мой приятел индиец ми преведе тези текстове и това ми позволи да разбера не само изложените там ритмически правила, но и съдържащите се във всеки decitalas космически и религиозни символи".
Така Cantеyodjayа се превръща в малка ритмическа енциклопедия, в екзотичен ритмичен витраж, който осветява блестящата способност на композитора да съчетава безпрецедентно количество несъизмерими технически елементи. В пиесата Месиен претворява около 30 индийски ритмични формули от музикалната теория Karnatic, запазва автентичните им имена, допълва ги с ритмични канони, ретроградни движения, двустишия и създава невероятен музикален patchwork, в който Cantеyodjayа е основен мотив, сърцевина, рефрен, начало и край.