Нищо не е загубено в борбата с комарите: Учени с ново откритие

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (0)
21:35 / 19.08.2024
Шведска лаборатория към Стокхолмския университет е разработила токсичен разтвор на растителна основа, с който комарите се хранят и умират, като част от грандиозен план за борба с болести като малария или треска денга чрез специално насочване към кръвосмучещите насекоми.

Тъй като полевите изпитания бяха многократно отлагани поради пандемията от COVID-19, изследователите в Швеция все още вярват, че са открили тайната на нов екологичен начин за унищожаване на комарите от вида Anopheles, които пренасят малария.

Те са обнадеждени и са основали компания, която може да превърне откритието им в търговска алтернатива на пестицидите, които понастоящем се използват за унищожаване на комари и вредят на хората и околната среда.

Комарите са измамени, защото течността е подправена със същата молекула, която прави заразените с малария хора толкова "апетитни" за тях. "Ако добавим тази молекула към друг разтвор, той става много вкусен за комарите“, казва д-р Емами, молекулярен биолог в Стокхолмския университет.

"Като вкус на прясна багета или пица за гладно човешко същество... току-що извадена от фурната“, казва тя пред АФП.

През декември Световната здравна организация (СЗО) съобщи за 241 млн. случая на малария през 2020 г., в сравнение с 219 млн. през 2019 г., с приблизително 627 000 смъртни случая - 96% от които са в Африка. На децата под петгодишна възраст се падат около 80% от тези смъртни случаи.

Маларията не само разболява хората, но заразените привличат повече комари и в крайна сметка се заразяват повече хора, тъй като комарите пренасят болестта, пише NOVA.

Виж коментарите (0)