Откриха "супер пухкава" планета

Автор: ИА Фокус
Коментари (0)
16:15 / 15.05.2024
Астрономи идентифицираха планета, "лека и пухкава като захарен памук", въпреки че е много по-голяма от газовия гигант Юпитер от нашата Слънчева система, пише Sky News.

Учените твърдят, че WASP-193b е "супер пухкава", тъй като има забележително ниска плътност за размерите си.

Предполага се, че се състои предимно от водород и хелий, според проучване, публикувано в Nature Astronomy.

WASP-193b е втората планета с най-малка плътност, открита от астрономите, но се оказва загадка за експертите поради размера си, който е с около 50 % по-голям от този на Юпитер.

Според водещия автор Халид Баркауи от Масачузетския технологичен институт (MIT), "планетата по принцип е супер пухкава", тъй като е изградена предимно от леки газове, а не от твърди тела.

Ще трябва да се извършат още наблюдения, преди астрономите да могат да отговорят на всички въпроси, породени от "пухкавото" й съществуване.

Учените твърдят, че WASP-193b, която според някои експерти е толкова лека, че може да плува по вода, е идеална за изучаване на формирането и еволюцията на планетите.

Съществуването на екзопланетата, тези извън нашата Слънчева система, беше потвърдено миналата година, но беше необходимо допълнително време и работа, за да се определи нейната консистенция въз основа на наблюденията от наземни телескопи.

Планетата се намира извън нашата Слънчева система на разстояние около 1200 светлинни години и обикаля около звезда, която е подобна на Слънцето.

Смята се, че топлината от близкото слънце, около което обикаля малко повече от веднъж на всеки шест дни, може да е причина за раздуване на атмосферата й.

Скалистият свят, наречен 55 Cancri e или Janssen, се намира на около 41 светлинни години от Земята и има диаметър около два пъти по-голям от този на нашата планета.

Реню Ху от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА и водещ автор на изследването, публикувано в списание Nature, заявява: "Атмосферата вероятно е богата на въглероден диоксид или въглероден оксид, но може да има и други газове като водни пари и серен диоксид".

"Настоящите наблюдения не могат да определят точния състав на атмосферата".

Планетата "не може да бъде обитаема", тъй като е твърде гореща, за да има течна вода, допълват учените.

Виж коментарите (0)