Архитектурната продукция в България се е случвала винаги в един контекст на някакъв вид криза, някакъв осезаем или не-веднага дефицит. Постоянството на кризата в България не е макроиконимически феномен, то е манталитетна доминанта. Архитектурните механизми и стратегии еволюират през вековете, достигат перфекция, и паралелно с консолидирането на кризата като естествена част от живота, образуват една чудовищна институция, едно всемогъщо същество - "Българският Модел". Колкото и впечатляващ да остава в своята монолитност и цялостност, Марков/Панчев "зуумват" отвъд монументалната му, непроницаема обвивка.
Следите които оставя "Българският Модел" след себе си, са великолепни! Те са архитектури с мелодично-повествователен характер, с непринудена и оригинална експресивност. И точно защото комбинацията калейдоскоп от форми и цветове на локален фон - успешна кризисна политика в глобален мащаб звучи неловко и абсурдно, Марков/Панчев се отправят по следите на "Българският Модел" и започват изследване на неговия произход.
Първо те намират, картографират и категоризират откритията (детайли, фрагменти, архитектури). Подреждат ги в перспектива или в исторически траектории, като скоро се появява и въпросът за произхода на "Българския Модел". След като идентифицират симптомите на "Българският модел", Марков/Панчев се опитват да идентифицират причините за възникването на този механизъм. Според Марков става дума за появата на една независима визуално-повествователна архитектура, която е породена от "state of emergency" присъща за една криза. Устойчивостта (sustainability), сигурността, отношението към околната среда, рационалността са важни теми в изложбата.
Арх. Ясен Марков работи в сферата на архитектурата и изкуството. Учил е екология в София и архитектура в Щутгарт. В момента е творчески директор на фирма 2М Проект и работи по проекти за съвременни софийски модели жилищна архитектура, адекватни на глобалната финансова и екологична ситуация.