През последната година на пазарите на кафе, на захарни изделия и шоколади и на бисквити има драстичен спад, сочат данните на Nielsen, цитирани вчера от Ивайло Найденов, изпълнителния директор за България на един от водещите световни производители в тази област.
При бисквитите потреблението се свило с над 10 сто. Заради кризата българите се отказват от дребните удоволствия, мнозина се лишават от чашката кафе, шоколада и бисквитките, констатира той. За съжаление 2014 г. продължава да следва тенденцията от 2013 г.
Подобна е картината при шоколада, чиято консумация според данните на националната статистика е около 2,8 кг, но това е двойно по-малко от страните в Западна Европа. В същото време у нас се запазва една необичайна за останалите страни традиция - консумацията на бонбони да има много висок дял в общото потребление.
Това се дължи на факта, че у нас бонбоните често се поднасят като подарък, освен това са и любимо лакомство за похапване вместо десерт.
Над 22 600 тона шоколадови изделия са продадени в България през миналата година. В Западна Европа също има стагнация в консумацията и в това отношение страната ни не е изключение, каза още специалистът.
През последните две години поради намаляващото производство на какао цената му се е вдигнала двойно, но това е свързано с факта, че в някои от основните страни производители дърветата са над 30-годишни и те дават вече много слаба продукция, но за да има нови насаждения, трябва да има стимули за местните фермери.
Във връзка с опасността да се прекратят доставките на какао от регионите, които са засегнати от болестта ебола, от Световния фонд за какаото съобщиха, че 22 големи световни производителя на шоколад и какао вече са заделили 600 000 долара за борба със заразата.
В същото време търсенето на шоколад в световен мащаб расте, като една от основните причини за това е растящата консумация на лакомството от средната класа в Азия. Очаква се в бъдеще недостигът в глобален мащаб да бъде почти 70 хил. тона.