Разликата между климатик и климатроник

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (0)
21:52 / 07.01.2025
5997
Външно климатикът може да се разграничи от климатичния контрол или "климатроника“ по наличието на бутон "auto“ на контролния блок в кабината. Но какво ни дава този бутон при шофиране?

 

Климатикът в автомобила е незаменим при горещо време. Проблемът с него е само този, че трябва постоянно да регулирате нещо на контролния му блок.

Климатроникът в това отношение е по-лесен: задавате желаната температура, натискате бутона "auto“ и забравяте за всякакви корекции. Това, разбира се, е теоретично идеалният вариант. А всъщност някои съвременни автомобили не притежават оптимално най-адекватния алгоритъм за действие на климатроника: ту духа в погрешната посока, ту електрониката отказва да поддържа зададената температура. Но какви са техническите разлики между климатик и климатроник?

Технически разлики

Те се различават почти по същия начин както карбураторните и инжекционните двигатели. За да поддържа автоматично параметрите, зададени от водача, блоковата схема на климатроника е оборудвана с отделен "мозък“, сензори и електронно управлявани задвижвания.

В панела за управление на климатроника в централната конзола на таблото е вграден блок за управление. Събирайки данни от различни сензори, с помощта на изпълнителни механизми той регулира скоростта на вентилатора, позицията на клапите за температурата и посоката на въздушния поток, работата на компресора на климатика. По всяко време водачът може да деактивира автоматичния режим на работа на системата и да я управлява ръчно по свое усмотрение. Докато при обикновения климатик няма електронна алтернатива и човекът сам трябва да управлява ръчно превключвателите на предния панел.

Управление

За разлика от управлението на климатроника, таблото за управление на климатика обикновено е с механични превключватели. Регулаторите за температура и посока на въздушния поток се свързват с жила към съответните клапи в печката/климатика. При някои евтини модели все още се намира подобно задвижване на клапата за рециркулация на въздуха. Понякога се използва вакуумно задвижване, но то също е "ръчно“ и не може да функционира автоматично.

В интерес на истината, и климатикът също има някои електрически настройки. Освен бутона за активиране на компресора, така се контролира и скоростта на двигателя на вентилатора (чрез резистор), дори ако превключвателят на панела е механичен. Но във всеки случай производителността на системата се регулира само ръчно.

При климатроника всички клапи се задвижват електрически, като се управляват от контролния блок. Задвижването на рециркулационната клапа има само две фиксирани позиции (отворено и затворено), а клапите, отговарящи за температурата и посоката на въздушния поток, имат по-усъвършенстван алгоритъм на работа (възможен е всякакъв ъгъл на отваряне).

Скоростта на двигателя на вентилатора вече не се управлява от обикновен резистор, а от полупроводников транзистор. В режим на ръчно управление той има няколко фиксирани степени. Техният брой зависи от конструкцията на ротационната шайба на контролния панел. И когато режимът "auto" е включен, скоростта се задава директно от контролния блок с по-широк диапазон от стойности на междинната скорост.

В сравнение с климатика, климатроникът включва няколко допълнителни сензора. Основните са за слънчевото греене и температурата на въздуха в купето. Благодарение на техните показания контролният блок бързо пренасочва въздушните потоци и регулира температурата им, за да поддържа комфортни условия.

Блокът за управление на климатроника наистина може да се сравни с "мозъка“ на инжекционен двигател, като се има предвид броят на различните режими на корекция - вариращи от гъвкав контрол на работата на компресора, който не е достъпен в ръчен режим, до сложен алгоритъм за работа на клапите и двигателя на вентилатора. И всичко това, за да се адаптира бързо към настоящите условия и да не отвлича вниманието на водача от управлението на автомобила. Например, електрониката на климатроника автоматично ще затвори рециркулационната клапа, за да ограничи навлизането на студен въздух отвън в купето през зимата, и на горещ въздух през лятото.

Виж коментарите (0)
Още новини от Любопитни новини:
Родопчанин плати 18 хиляди долара за преглед в спешно отделение
Рожденичката днес: Говори перфектно български, но не е само бълга...
Панделиева: Плача със сълзи
Заскобиха Асен Блатечки, той полудя
Нумеролог разкри какви трябва да са регистрационните номера на ко...
Нана Гладуиш: Отне ми 2 месеца да разбера как мога да направя кръ...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).