ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Музика
Личности
Културни
Кино и филми
Други
Кулинарни
Рискуваме ли, ако се спрем на електричка втора ръка?
Автор: Екип Plovdiv24.bg 13:55 / 28.08.2024Коментари (2)2555
©
С годините предлагането на електрически автомобили втора употреба расте. Но по-малко бройки се продават. Повечето регистрации на стари коли са за ДВГ модели, макар хибридите все повече да набират сила.

Най-голямото предимство на употребяваната електрическа кола – много по-евтина е. Автомобилът с нулеви емисии се амортизира много по-бързо от бензинов или дизелов. Това се дължи на батерията, която е голямата пречка при пазарна електрички втора ръка. Новите EV обикновено започват от около 40 000 евро, по-малко са около 30 000 евро и съвсем ограничен брой под тази цена. Така че ако искаме евтина електрическа кола, добър вариант е да се обърнем към пазара втора ръка.

И там доста се обезценяват. Ако някой автомобил вече е маркиран като лоша инвестиция поради амортизацията си (за една година губи между 16 и 20% от стойността си), електрическият може да падне до 50% за 24 месеца. Нека да разгледаме някои примери.

Nissan LEAF беше един от първите електрически автомобили, които се появиха на пазара и е единственият от предходното десетилетие, който все още се продава нов. Разглеждаме второто поколение, което пристигна през 2018 година ичиято механика не е променена въпреки актуализацията преди 24 месеца.

Нов Leaf  (с отстъпка) и с 40 kWh батерия с двигател от 150 к.с., започва на повечето пазари от около 38-39 000 евро, а у нас версията Acenta plus в момента може да се вземе за 60 350 лева. Но ако отидем на известни портали, ще намерим модели на тази версия за около 11 000-12 000 евро, които са на около 100 000 км. Почти нови – с пробег до 25 000 километра се качват на 13500 до 23500 евро. 

Друг пример е Peugeot e-208 , който пристигна преди три години.  Сега във вариант със 136 к.с. и с батерия от 50 kWh, има цена от 33 700 евро `(и у нас е в промоция за около 60 000 лева). Но намираме употребявани единици преди и след рестайлинг за между 15 000 и 25 000 евро.

Ако отидем до Tesla Model 3, който  току що преживя актуализация, има бройки от предишната версия между 16 000 и 26 000 евро. Говорим за коли на около 100 000 километра до 200 000 при евтините диапазони. Новият Model 3 в момента започва от 41 490 евро в най-евтиния си вариант.

Купуването на всяка употребявана кола може да бъде повече или по-малко рискова покупка в зависимост от много променливи: начинът на употребата, пробег, възраст, поддръжка, дали е гаражна. Електрическата няма много механични елементи, което означава, че те не се развалят или износват поради употреба. Но в замяна има голям проблем: батерията, най-скъпият елемент и ахилесовата му пета.

Литиево-йонната се разгражда при шофиране заради циклите на зареждане и разреждане, които е преживяла. А това означава, че губи капацитет по пътя. Колкото повече километри са изминати, толкова повече цикли ще са извъртяни. Производителите обикновено слагат 8 години гаранция за батерията - с пробег между 240 000 или 120 000 км в зависимост от марката. Освен това през този период се предвижда смяна, ако тя падне под 80 или 70% от полезния си капацитет.

Трудно може да се случи за това време, но всичко зависи и от това как е използвана колата, колко е зареждана, колко пъти се е налагало бързо зареждане. И от друга страна, зависи от капацитета. Автомобил с батерия от 100 kWh ще продължи да предлага щедър пробег, но не и тази с 50 kWh. Ремонтът на батерия извън гаранцията е скъп, а смяната й още повече. Писали сме, не е толкова честа практика, случва се при около 1,5 процента от електричките.

Трябва да знаем в какво състояние е батерията, ако ще купуваме употребяван EV. Особено на много километри, пише automedia. Ако колата се продава от професионалист, той трябва да предостави сертификат за изправност. Не е задължително, но фактът, че не го прави, трябва да ви светне червена лампичка в главата.

Както и да е, това може да бъде проверено с помощта на OBD-II четец, който позволява извършването на диагностика на батерията и ще даде подробности за състоянието на всяка клетка. Инвестирането в такъв може да ни помогне много и те не са скъпи: можете да ги намерите между 10 и 40 евро. Също така би било препоръчително да направите тест за презареждане, да проверите как работи регенерацията на енергия или дали има голяма разлика между одобрения диапазон и този, посочен от автомобила.

И така, рисковано ли е да купувате употребявана електрическа кола? Както всичко на този пазар - зависи. Почти ново електрическо превозно средство втора употреба носи по-малък риск. Ако километрите са над 100 000, вече нещата се променят. Очевидното предимство на употребявани нулеви емисии е по-ниската цена, но евтиното може да излезе скъпо, ако батерията е пострадала или се е повредила твърде много. Също като при мобилните телефони: iPhone 11 втора употреба ще бъде по-евтин от iPhone 15, но батерията му ще е загубила капацитет и технологията му е много по-малко напреднала.

Затова си струва да се запитаме дали си струва да вземем електрическа кола втора употреба, когато най-модерните батерии предлагат много повече автономност от старите. Промените ставата за кратки периоди, тъй като технологичната еволюция е бясна. Всяко ново поколение може да хомологира до два пъти гамата от предишното. Например Nissan LEAF с първата батерия от 22 kWh имаше пробег от 199 км, а със следващата батерия от 30 kWh започна да предлага 250 км.

Не са много, но в момента има нови електрически автомобили, които струват около 20 000 евро с различни отстъпки. Новите MG4, Citroen e-C3 и Dacia Spring, разбира се, могат да ви свършат идеална работа (предимно за града) на ниска цена и прилични технически характеристики.







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Показва коментари на Jorott
премахни филтъра

0
 
 
Купуваш си електричка и се кефиш на новата (10 годишна кола), след 5-6 месеца се скапва батерията, казват ти 10 бона и почваш да ревеш. А да не говорим освен батерия още колко неща са, както при всяка кола.
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Любопитни новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Ноември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Войната вУкрайна
Зима 2024/2025 г.
Никулден 2024 година
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: