ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Музика
Личности
Културни
Кино и филми
Други
Кулинарни
Светофарите може да имат четвърти цвят заради самоуправляващите се автомобили
Автор: Екип Plovdiv24.bg 10:54 / 20.02.2023Коментари (0)3348
©
В едно хипотетично бъдеще, в което автономни автомобили ще се движат по натоварените пътища, светофарите може да имат четвърти цвят, добавен в полза на самоуправляващите се автомобили.

Изследователи от Държавния университет на Северна Каролина предлагат допълнителен бял светофар, който да сигнализира на водачите, че автономните превозни средства (АПС) умно управляват предстоящото пресичане. Смята се, че по този начин могат да се намалят както нивата на задръстванията, така и общият разход на гориво, предаде "ScienceAlert", цитирани от БГНЕС.

Автомобилите и камионите, които се управляват самостоятелно, няма да имат нужда да "гледат" към белия светофар, защото ще комуникират с него по безжичен път. Той обаче ще служи като знак за шофьорите и пътниците, че трябва да следят самоуправляващите се превозни средства, преминаващи през кръстовището.

 

"Червената светлина все още ще означава "стоп". Зелените светлини все още ще означават тръгване. А белите светлини ще подсказват на шофьорите да следват автомобила пред тях", казва строителният инженер Али Хаджбабайе.

"Тази концепция, която предлагаме за пътните кръстовища и която наричаме "бяла фаза", използва изчислителната мощ на автономните превозни средства."

Ето как би работила тя: автономните превозни средства ще поддържат комуникация помежду си и със светофарите на кръстовищата, в рамките на определен обхват. Това би им позволило да координират по-ефективно и интелигентно движението - например да дават предимство на сливащите се пътища с повече превозни средства и да дават съвети за оптимална скорост.

Всички шофьори, които се намират на пътя, ще бъдат информирани да следват пътя на превозното средство пред тях чрез бялата светлина: да спрат, ако то спре, да продължат, ако то продължи. След като броят на автономните превозни средства на кръстовището спадне под определен праг, светофарите ще се върнат към нормалния вариант с червено, жълто и зелено.

В симулирани модели беше доказано, че автоматичните превозни средства сами по себе си подобряват потока на движение, а още повече, когато се въведе бялата фаза - което след това има положителен ефект върху намаляването на разхода на гориво. Колкото по-висок е процентът на АПС на дадено кръстовище, толкова по-бързо се движи трафикът, като са възможни подобрения от около 40 до 99 % по отношение на общото намаляване на закъснението.

"Предоставянето на част от управлението на пътния поток на АПС е сравнително нова идея, наречена мобилна парадигма за управление", казва Хаджбабайе. "Тя може да бъде използвана за координиране на трафика при всеки сценарий."

"Но смятаме, че е важно да се включи концепцията за бялата светлина на кръстовищата, защото тя информира човешките шофьори какво се случва, така че те да знаят какво трябва да правят, когато наближават кръстовището."

Изследователите отбелязват, че след като броят на автономните превозни средства на дадено кръстовище надхвърли 30 %, подобренията стават по-значителни. При 70 процента от автомобилите в движението, кръстовището може да работи предимно като напълно автоматичен режим на бяла фаза.

Модернизирането на всяко кръстовище, разбира се, ще отнеме време и пари, но изследователите смятат, че някои аспекти на идеята за бяла фаза могат да бъдат реализирани сравнително лесно. Следващата стъпка напред биха могли да бъдат тестовите изпитания в определени райони.

"В пристанищата се наблюдава голям трафик на търговски превозни средства, за които трафикът е особено важен", казва Хаджбабайе. "Изглежда, че търговските превозни средства имат по-високи нива на приемане на автономни превозни средства, така че би могло да има възможност за прилагане на пилотен проект в тази среда, който може да бъде от полза за пристанищния трафик и търговския транспорт."







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Любопитни новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Ноември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Първа лига, сезон 2024/2025
Зима 2024/2025 г.
Катастрофи в България
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да (5810) 58%
Не (3214) 32%
Не мога да преценя (948) 10%
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: