ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Музика
Личности
Културни
Кино и филми
Други
Кулинарни
Трамваят е почти толкова символ на София, колкото и жълтите павета | ||||||
| ||||||
Първият електрически трамвай се движи по трасето от гарата до днешния пл. "Славейков". Маршрутът е нарочно подбран и е най-представителният за времето си. Реализацията на идеята в София да бъде изградена мрежа от трамвайни линии започва на 1 декември 1898 г., когато общината отдава на концесия построяването на трамвайни линии на дружества от Франция и Белгия. Строителните работи продължават около година и на 1 януари 1901 г. официално тръгва първият трамвай в София. За център на нова градска железопътна мрежа е определена Градската градина, която била опасана от всички страни с трамвайни линии. Това е проектът на германския инженер Клингенбер. Това се случва по времето на кмета Христо Попов. В периода 1903 - 1931 г. са доставени голям брой мотриси и ремаркета от европейски производители. Общо от Беглия са внесени 25 трамвая, като сред тях има както чисто нови, така и употребявани. Те развиват скорост от 15-20 км/ч. Въпреки луксозната им мебелировка, първоначалният интерес към тях бързо отшумява. Мнозина дори са се страхували от релсовите превозни средства. През 1931 г. започва производство на първите български ремаркета, известни като "кардалевите ремаркета“. През 1936 г. са произведени и първите български мотриси с марката "ДТО“ (по името на Дирекцията на трамваите и осветлението в Столичната община). През 1934 г. на територията на столичен район "Красно село" е изградено първото голямо трамвайно депо. По време на Втората световна война трамваите са само българско производство. През 1951 г. е създаден и завод за производство на трамвайни мотриси. До 1959 г. там са произведени общо 155 мотриси "ДТО“ и "Република“, който е първият изцяло български трамвай. След това трамвайният завод "София“ пуска два нови модела трамваи: "Комсомолец“ през 1959 г. и "Космонавт“ през 1961 година. От средата на 60-те години започва производството на серия с нова концепция под марката "София". От базовия модел по-късно се появяват "София-70" и "София-100", които са посветени на 100-годишнината от обявяване на София за столица. В чест на 13-вековния юбилей на България излиза модела "България 1300". Той е в производство до 1991 г. На базата на натрупания опит с трамвайните мотриси "Комсомолец“ и "Космонавт“ и отчитане на конструктивните грешки и недостатъци (взели много висока цена с над 40 жертви) е разработена новата двусекционна мотриса, която се появява през 1965 г. Мотрисата носи името "София. Първите пет мотриси "София“ са оцветени всяка в различен цвят - жълт, оранжев, син, зелен и бордо, а първата трисекционна мотриса "София 70“ се появява през май 1970 г. в оранжево-жълто. Заради инциденти трисекционните мотриси "София 70“ и "България 1300“ не се движат по линии с наклонени участъци. Има два типа линии: теснолинейни и нормални. Разликата е 40 см в междурелсието. Повечето трамвайни линии в София са теснолинейни, докато със стандартно европейско междурелсие са трамвайни линии 20, 22 и 23. Има и една специална линия - номер 7, тя е с тихи релси. През 1987 г. е открита първата в София трамвайна линия със стандартното за Европа междурелсие от 1435 mm (днес линия 20). Дотогава всички трамвайни линии в София са теснолинейни (с междурелсие 1009 mm). 8 години по-късно, през 1995 г., е завършено изграждането на втората линия с междурелсие 1435 mm (днес линия 22). През 90-те години на миналия век е възстановен вносът на трамвайни мотриси от чужбина. Става въпрос за тези от чешките заводи "Татра". Характерна особеност на трамваите в София е била вградената от външната им страна пощенска кутия, намираща се непосредствено до първата врата. Такава притежават всички трамваи, произведени специално за нуждите на софийския градски транспорт (на трамваите втора употреба, както и на представителите на модела Tatra T6B5 такива не са монтирани, а също и на новите, произведени през 2013 – 2014, мотриси Pesa Swing 122NaSF). Писмата от трамвайните пощенски кутии се събират на няколко възлови спирки в центъра на града и се предават за обработка в Централна поща. През февруари 2014 г., след 34 години по софийските улици, окончателно е изведена от експлоатация серията трамваи Т8М-301 България 1300. От 26 май 2014 е изведена и серията мотриси Т6М-400 София-100, произведени 1979 – 1986 година. Средната скорост на трамваите е 12,7 км/ч. За сравнение метрото в София се движи с 38,8 км/ч. Не може да ви удари ток от релсите, защото трамваите се захранват по жиците над тях. |
Още по темата: | общо новини по темата: 34 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/6 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Любопитни новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Предупредиха лошо собственика на лъскав черен "Мерцедес" в Пловдив
14:24 / 20.11.2024
Синоптик: До минус 19 градуса този уикенд, ще натрупа сняг
13:04 / 21.11.2024
Алекс Раева: Преживяхме много мъка с теб последните години
20:22 / 19.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив? | ||
Да (5381) | 59% | |
Не (2928) | 32% | |
Не мога да преценя (869) | 9% |