Учени изследват как се променя речта на малките деца по време на социална изолация
Учени от 25 изследователски екипа, сред които психолози от Нов български университет, проучват как се променя речниковият запас на децата на възраст между 8 и 36 месеца в периода на ограничителни мерки заради COVID-19.
Първите 3 години от живота на детето са период на големи промени. Част от тях са свързани със способността му да общува. Изследвания показват, че през втората и третата година децата научават средно по 40 думи на ден! Броят на думите, които децата научават е свързан и със средата на детето. Целта на изследването, в което участват семейства от 14 държави, е да се разбере как мерките за социално дистанциране, т.е., това че децата сега прекарват цялото си време вкъщи, вместо на ясла и детска градина, влияят на тяхното езиково развитие. На базата на проучването психолозите ще съставят препоръки как родителите да организират ежедневието на децата си при бъдещи ситуации на карантина и налагане на ограничителни мерки. До момента участие в анкетата са взели над 2500 семейства.
Идеята за проучването е на Наталия Картушина и Жулиен Майор от Университета в Осло, Норвегия (BabyLing ). Към тях се присъединяват психолози от САЩ, Великобритания, Канада, Швейцария, Германия, Франция, Испания, Турция, Нидерландия, Израел, Полша, Русия, Саудитска Арабия и България.
Екипът в България се ръководи от доц. д-р Елена Андонова - ръководител на департамента по Когнитивна наука и психология в Нов български университет. В организацията се включва и Михаела Барокова - докторант по психология на развитието от Boston University.