Като един изключително любознателен народ, преди седмица японци също попитаха кмета на Пловдив Иван Тотев: Защо? Но понеже те са практични, добавиха и други въпроси. Как се създава пешеходна зона, по какъв начин се постига съгласие за затваряне на улици, има ли вариант за паркирането? Очевидно за местните управници в японския град Окаяма културният трафик и транспортното удобство на гражданите са част от едно цяло - комфортен живот на жителите. Между другото, Пловдив е единственият български град, побратимен с град в Япония - Окаяма.
В Страната на изгряващото слънце пловдивският кмет изнесе лекция на тема "По пътя към Европейска столица на културата". И тъй като Пловдив вече може да се похвали с най-дългата пешеходна зона в Европа, въпросите били насочени основно към нея. "Първо затворихме пет улици, а след това още пет в "Капана". Разбира се, че имаше дебати, това е тежко решение, но се оказа правилно. А и със затварянето на квартала за превозни средства удължихме пешеходната улица от центъра и на практика отворихме още един подстъп към Стария град", разказа Иван Тотев.
"Успехът ни в конкурса за Европейска столица на културата до голяма степен се основава на това, че създадохме пространства за културна индустрия", смята пловдивският кмет. "Капана" е исторически търговски квартал. Общината е наела десет помещения в него, за да ги предостави безвъзмездно за една година на хора, които искат да развиват дейности, свързани с културата. Кметството е обявило конкурс за художници, скулптори, занаятчии, културни и арт мениджъри, музиканти, представители на съвременното и медийното изкуство, занимаващи се с пърформанс, съвременен танц и модерен театър, фотографско, филмово и видеоизкуство, графичен дизайн, моден дизайн, архитектура, реклама, книгоиздаване, програмиране, теоретични дейности за изследване на културни и артистични феномени, алтернативни медии, насочени към култура и други.
В "Капана" се случиха и двата фестивала - One Design Week и One Architecture Week, които се преместиха от София в Пловдив. И постепенно, покрай "общинските" места, започнали да се присъединяват и хора с частна инициатива с галерии, арт кафенета и ресторанти.
Но където колите са спрени, неминуемо се стига и до драмата с паркирането. В "Капана" то е решено със "зелена зона".
"Нашият вариант е различен от София, защото в тази зона могат да паркират само живеещите и наемателите в квартала", разказа още Тотев. Той подчерта, че както при всяко ново начинание, е имало недоверие и съпротива. Общината обаче е провела няколко информационни кампании, в които обяснила на хората ползите и предимствата, които са повече от неудобствата.
"Дадохме им възможност само те да паркират пред къщите си, защото все пак трябва да има компенсация, и сега са доволни, че живеят в пловдивския Монмартър", категоричен е кметът Иван Тотев.
Източник: в. "Стандарт"
Още по темата (965): | |