ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Музика
Личности
Културни
Кино и филми
Други
Кулинарни
Защо през зимата колата завива надясно, ако завъртим волана наляво?
Автор: Екип Plovdiv24.bg 16:07 / 03.01.2023Коментари (0)4960
©
Не винаги колата се държи така, както сме свикнали. През зимата автомобилът може много често да показва "грешни“ реакции дори в отговор на прости действия на водача. Например, при завъртане на волана наляво, превозното средство може да започне активно да завива надясно, което създава опасна ситуация на пътя. Какво се случва и как шофьорът да се измъкне от подобна ситуация, разясняват експертите от Youthmechanics.

Ние сме свикнали с много прост модел на взаимодействие с автомобила, когато ясните действия от наша страна трябва да доведат до същия адекватен отговор от самата кола. Но животът често поднася неочаквани изненади. Това се случва особено често през зимата. Защо е така?

Основната причина е, че точно по това време на годината умните асистенти за активна безопасност са в най-беззащитно положение. В крайна сметка те могат да повлияят на ситуацията само когато колелата са в контакт с пътя. Понякога коефициентът на сцепление може да бъде толкова нисък, че техният положителен принос за решаването на проблема е незначителен.

Човек обаче е в състояние да държи ситуацията под постоянен контрол, като анализира поведението на автомобила и прави необходимите корекции в своите действия. Нека си представим проста ситуация. Наближаваме лек и следователно скоростен десен завой, но пътят е покрит с лед. Завъртаме волана надясно в очакване на адекватна реакция от колата. Но той не идва - по някаква причина автомобилът не се подчинява.

В този момент системата за стабилизация усърдно се опитва да направи нещо, спирачките активно се опитват да забавят движението, а системата за преразпределение на въртящия момент се опитва да повлияе на управлението и все пак да насочи колата по необходимата траектория. Както стана дума вече, върху лед и при висока скорост, тя няма да успее. Нещо повече - колата се превръща в тухла, която се носи към външния бордюр.

Тухлите обаче също могат да бъдат контролирани! Това изисква интелигентност и разбиране на физиката на процеса при влизане на кола в завой. Колата тръгва направо, само защото комбинацията от скорост и ъгъл на завиване влиза в конфликт с ниския коефициент на триене. Гумите не могат да поддържат контакт с пътя, а също така и траекторията на автомобила.

Всичко изглежда загубено, но не е точно така. Ако при завъртане на волана надясно колата отиде направо, тогава може би в тази ситуация започването на завъртане на волана наляво ще даде някакъв резултат. Когато воланът се върне в "права“ позиция, поведението на автомобила ще започне да се променя и той отново ще се опита да влезе в десния завой. И не само поради факта, че предните колела ще възстановят контакта с повърхността, тъй като намаляването на ъгъла на тяхното въртене ще намали натоварването върху контактното петно. Ще се случи нещо друго.

В момента на "зацепване“ на предните гуми, задните, които преди това са били в относително надежден контакт с пътя, внезапно ще преминат към поднасяне и под действието на центробежна сила ще започнат да изместват задната ос наляво, вкарвайки колата в завоя. И това ще се случи дори на фона на работата на най-съвременната стабилизационна система. Която от безсилен яд ще изскърца със спирачки и активни диференциали, защото в този момент колата е преминала в парадоксален екстраконтрол.

А движението на волана наляво, тоест в посока на намаляване на ъгъла на въртене на предните колела, ще доведе до все по-активно завиване на автомобила надясно. И въпреки че това явление се среща и на летния асфалт, през зимата то се проявява най-ясно.

Описаният режим има и "тъмна“ страна. Поради такава необичайна реакция машината може да получи прекомерен свръхвъртящ момент, за който шофьорът да не е готов. Накратко - не влизайте в завой със скорост, която изисква от водача да използва сложни техники за шофиране.


Още по темата: общо новини по темата: 494
21.01.2024 »
02.01.2024 »
13.12.2023 »
28.11.2023 »
25.11.2023 »
22.11.2023 »
предишна страница [ 1/83 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Любопитни новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Октомври 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
България в еврозоната
БК Академик Пловдив
Правят филм за Гунди
Мачове между Локо и Ботев сезон 2024/2025
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: