Знаете ли какво е хранителна неофобия?

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (0)
16:54 / 11.09.2023
2559
Знаете ли какво е хранителна неофобия? Това е страхът от нови, неопитани храни. Засяга предимно деца, но мнозина възрастни също страдат от това неизвестно хранително разстройство.

Неофобия (от гръцки: neos, ново и phobein, страх) е страхът от всяко ново или непознато нещо. Хранителна неофобия, или страхът от опитване на нова храна, се счита за нормален стадий в детското развитие и засяга между 50 и 70 процента от децата. В общия случай се проявява между втората и шестата година на детето, след което отшумява, изчезвайки изцяло с годините. В някои случаи обаче, проблемът се прехвърля и в зряла възраст.

Нова храна бива отхвърляна със самото й сервиране, не с опитването й. Важно е да се разграничават хора, които са злояди, с такива, страдащи от хранителната фобия. Злоядите имат навик да отхвърлят както позната, така и непозната храна, тъй като често самият вкус не им допада. Тези, които страдат от хранителна неофобия, биха отхвърлили само непозната храна.

Неофобията при децата

Феноменът "хранителна неофобия" първоначално бива описван като защитен механизъм, играещ важна еволюционна роля, тъй като предпазва от поглъщане на потенциално отровни растения. Например, децата от само себе си отказват горчиви храни, тъй като ги асоциират с химикали, токсични или опасни продукти.

Хранителната неофобия е рядка сред новородените и започва да се проявява при замяната на кърмата с твърда храна. Връхната си точка достига у децата между 2 и 6 г., след което постепенно отшумява. Този вид неофобия може да причини недостиг на определени вещества, понеже често засяга групата на плодовете и зеленчуците, съдържащи важни за тялото витамини и минерали.

Според проучвания, децата образуват в ума си картина на това как изглежда и мирише приемливата храна. Следователно всичко, различаващо се значително от този ментален образ бива отказвано. Ако една храна е разпозната и приета визуално, тогава идва моментът на опитването. След това вкусът бива оценен субективно (позитивно или негативно), което се асоциира с визуалното изображение. Всяко успешно и позитивно преживяване с храна намалява шанса тя да бъде отказана от детето. Проучвания показват, че хранителен продукт трябва да бъде представян на едно дете 8 пъти, за да бъде приет. 

Показвайки новата храна в позитивна светлина, като например да бъде сготвена по забавен начин или пък да изглежда интересно в чинията, намалява до определена степен страга към нея. От друга страна, ако карате дете да комсумира нов продукт насила само би засилило фобията. Също така, ограничаване на консумацията на определени типове храна от родителите се свързва с повишаване на хранителната неофобия у детето.

Неофобия при възрастните

Докато е нормално за хранителната неофобия да изчезва до достигане на зряла възраст, в някои случаи тя все още може да бъде наблюдавана у възрастни. Те ограничават менюто си до няколко познати продукти и отказват да ядат каквито и да било нови храни. В следствие на това, те страдат от недостиг на някои вещества, както и често биват отритнати в определени социални ситуации.

Хранителната неофобия би могла да се прояви и в напреднала възраст. Тя би могла да бъде обяснена от няколко явления, например лоша дентална хигиена или храносмилателни проблеми, които биха довели до избягване на определени типове храни, пише ScienceDirect.com.

Виж коментарите (0)
Още новини от Любопитни новини:
След три години Лили Иванова е готова с новия
Звездите са подготвили изненади за събота, някои зодии няма да по...
Думите с преносно значение в нашия език
Годеж 17 години след първата им среща, когато са били деца
Мария Бакалова загуби близък човек: Ще ни липсваш, обичам те!
Асеновградският бизнесмен изненада Катрин Тасева за рождения й де...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).