Един от най-големите автомобилни производители в света ще съкрати близо 4 000 души
Американският гигант за автомобили Ford Motor Company обяви в сряда, че ще съкрати около 14% от европейската си работна сила, като обвини за това значителните загуби през последните години, усложнени от слабото търсене на електрически превозни средства, както и липсата на правителствена подкрепа за преминаването към електромобили и нарастващата конкуренция, съобщава Ройтерс.
Компанията е поредният производител на автомобили след Nissan, Stellantis и General Motors, който намали разходите си, тъй като автомобилната индустрията се бори с нарастващата конкуренция от страна на китайските конкуренти в Европа, намаляващото търсене в самия Китай и предизвикателствата на преминаването към електромобили, които обаче остават твърде скъпи за повечето купувачи.
Ford каза, че съкращенията на около 4000 работни места ще бъдат предимно в Германия (3000) и Обединеното кралство (800). В световен мащаб съкращенията представляват около 2,3% от работната сила на Ford, която наброява 174 000 души.
Мерките ще нанесат голям удар по-специално за Германия, най-голямата икономика в Европа и най-големият производител на автомобили, където "Фолксваген" (Volkswagen) вече заплаши да затвори свои заводи, да намали заплатите и да съкрати хиляди работни места, за да подобри способността си да се конкурира.
Задълбочаващата се политическа криза в Германия също допринася за несигурността на компаниите, борещи се с нарастващото търговско напрежение с Китай и изборната победа на Доналд Тръмп в САЩ.
От Ford казаха, че съкращенията на служители в Европа трябва да се осъществят до края на 2027 г. и изразиха надежда, че намаляването на работната сила ще дойде най-вече от т.нар. доброволни съкращения.
Европейските производители на автомобили "се сблъскват със значителни конкурентни и икономически насрещни ветрове, като същевременно се справят с несъответствието между регулациите за въглероден диоксид (CO2) и потребителското търсене на електрифицирани превозни средства", се казва в изявление на компанията.
Ройтерс отбелязва, че до септември тази година продажбите на Ford в Европа са паднали със 17,9%, което далеч надхвърля спада в цялата автомобилна индустрия от 6,1 на сто.
Ford също така призова германското правителство да предостави повече стимули и по-добра инфраструктура за зареждане, за да помогне на потребителите да преминат към електромобили (EV).
Берлин прекрати субсидиите за EV през декември миналата година. Продажбите на електромобили в Германия през първите девет месеца на тази година са намалели с цели 28,6%.
"Това, което ни липсва в Европа и Германия, е безпогрешна, ясна политическа програма за напредък на електронната мобилност, като публични инвестиции в инфраструктура за зареждане, значими стимули и по-голяма гъвкавост при постигане на целите за съответствие, свързани с въглероден двуокис ", посочи главният финансов директор на Ford Джон Лоулър в писмо до германското правителство.
Компанията Ford търпи болезнено преструктуриране в Европа, като през февруари 2023 г. обяви съкращения на 3800 работни места. Ford също така затваря завода си в Зарлуи, Германия през следващата година с допълнителни съкращения на работни места, предава БНР.
Ройтерс напомня, че Европейският съюз наложи мита върху произведените в Китай електромобили, заявявайки, че те се възползват от несправедливи субсидии от китайското правителство.