"Горчиво кафе" и по-скъпа храна: Гърция отчете есенно домино от увеличения на цените
От кафенетата и заведенията за бързохранене до таверните и ресторантите, гръцките потребители забелязват в много случаи и особено след лятото нови увеличения на цените на продуктите в менютата, пише CNN Greece.
Данните на ELSTAT за август отразяват тенденцията за повишаване на цените в сравнение със същия месец на миналата година, като увеличението на цените в категорията "ресторанти - сладкарници - кафенета - столови“ е 6,6% на годишна база. Но отвъд данните на ELSTAT това, което потребителите изпитват, е, че с връщането към нормалния ритъм на есента, от ежедневния навик за пиене на кафе към, по-рядкото, излизане за храна, цените са по-скъпи.
"Горчиво кафе", по-скъпа храна
Кафето, консумирано извън дома, е една от първите хранителни услуги, при които още през лятото се наблюдава увеличение на цените. Връщането на ДДС в размер на 24% за сервираното кафе от 1 юли 2024 г. и продължаващото покачване на международните цени на суровината, са основните фактори, довели до последните увеличения, както посочват представителите на кетъринг индустрията. За потребителите обаче, от които в много случаи вече се иска да платят дори 4-5 евро за едно кафе, равносметката е, че ежедневният навик има тенденция да се превръща в "лукс".
Увеличения, малки и големи, се наблюдават и при хранителните продукти - от бързите закуски или сувлаки до порциите в таверните и ресторантите. Освен това, като се има предвид общата тенденция на повишаване на цените през последните години, в момента всяко поскъпване действа като допълнителна тежест за потребителите, която се добавя към вече установените високи цени.
Промените в поведението на потребителите, най-вече намаляването на разходите за поръчка и намаляването на броя на заведенията за хранене, са очевидни това лято. Всъщност в по-изразена степен, отколкото миналата година, както са установили професионалистите в областта на кетъринга, дори в популярните туристически дестинации, като посетителите по-често са избирали пазаруването в супермаркета и готвенето, отколкото излизането в таверни и ресторанти.