ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Хора, близки до Виктор Орбан, са станали неприлично богати, откакто той управлява | ||||||
| ||||||
Архитектурното бижу побира 3800 души, което не звучи много. Но се намира във Фелчут, малко село с едва 1800 жители. Изграждането на стадиона е струвало около 12 млн. евро, голяма част от които са публични средства. А защо точно Фелчут? Най-известният човек, роден в малкото селце, на около 60 км западно от Будапеща, е не друг, а премиерът и запален футболен фен Виктор Орбан. Той често е виждан на мачове на стадиона, намиращ се в края на улицата, на която е отраснал. И до днес премиерът води семпъл начин на живот. Според последната му имотна декларация най-влиятелният политик в Унгария след 1990 г. е собственик само на половината от апартамент в елегантен квартал на Будапеща и притежава скромна селска къща във Фелчут. Както много унгарци, и той изплаща банков кредит в размер на около 14 000 евро. Но има и спестявания от близо 3000 евро. Не притежава собствен автомобил или други активи, които си струва да се споменават. Хора, близки до него, обаче са станали неприлично богати, след като партията на Орбан - "Фидес", поема управлението на страната. Лайош Шимичка е едно от първите "момчета на "Фидес". В края на 80-те години юридическият факултет на университета ELTE в Будапеща има елитен колеж за най-талантливите студенти. Основателите на "Фидес", "радикално либерално" движение, са предимно от този колеж, включително премиерът Орбан и президентът Янош Адер. След 1993 г. "Фидес" преминава от либерализъм към консерватизъм, а след 2006 г. и към откровен популизъм. Шимичка е близък съюзник на Орбан още от колежа. Дълги години той заемаше ключов пост във "Фидес" - управляваше паричния поток на партията. Шимичка рядко се появява в публичното пространство преди 1998 г., когато започва първият период на управление на "Фидес". Тогава Шимичка бе назначен за ръководител на Националната данъчна администрация. Той се справи успешно и данъчните приходи нараснаха благодарение на новосъздадената данъчна полиция и други мерки, въведени от него. След година на поста обаче Шимичка подава оставка, позовавайки се на семейни причини, и се оттегля от обществения живот. Появява се отново през 2010 г., когато "Фидес" идва на власт за втори път, спечелвайки две трети мнозинство на изборите. По това време Шимичка вече е създал верига от компании със сложна структура и кръстосана собственост. След съкрушителната победа на "Фидес" флагманът на Шимичка "Кьозгеп" започва да печели апетитни търгове и поръчки. "Кьозгеп" е строителна компания, която извършва всички видове строителни работи - от жп линии през магистрали и мостове до обществени сгради. През първата година на второто правителство на Орбан почти няма строителни обществени поръчки, които да не са спечелени от "Кьозгеп", често със силно надценени оферти (в сравнение със сходни проекти в други страни), а вземащите решения умишлено блокират конкурентите със съмнителни извинения. Документация на една от конкурентните фирми например бе анулирана, защото страниците й не били номерирани. По това време председателят на държавната комисия, контролираща обществените поръчки и фондовете на ЕС, е човек, който преди това е бил председател на борда на директорите на "Кьозгеп". Между 2010 г. и 2015 г. "Кьозгеп" реализира приходи от около 1.8 млрд. евро. Тази огромна сума, почти изцяло идваща от държавни поръчки, Шимичка инвестира в медии. Скоро той става най-големият собственик на улични билбордове в Унгария и придобива значими печатни и електронни издания, включително влиятелния всекидневник Magyar Nemzet. Шимичка също така създава нови медийни предприятия, включително новинарски канал Hir TV и няколко национални радиостанции. Тези медии са открито проправителствени и са получили рекордни рекламни инвестиции (около 57 млн. евро между 2010 г. и 2015 г.) от държавни компании, самото правителство, както и от други фирми, близки до "Фидес". Освен това през тези години "Кьозгеп" е основният спонсор на футболния клуб на Фелчут. Скоро след идването на второто правителство на Орбан през 2014 г. обаче Шимичка почти се превръща в унгарския "Ходорковски", след като губи благосклонността на властта. След партийно разцепление медиите му започват да получават все повече и повече критики от членове на правителството. На 6 февруари 2015 г. всички редактори на медиите му синхронизирано подават оставка. На път към редакцията на Magyar Nemzet за извънредна среща, Шимичка дава много кратко интервю, в което на живо по тв възкликва: "Орбан, шибаният задник". По това време "Кьозгеп" вече не получава обществени поръчки, а спечелените преди биват оспорени и отнети. Например тръжната оферта на "Кьозгеп" за реконструкцията на пристанище Гьоню на река Дунав е анулирана от Комисията за надзор на обществените поръчки по причина, че кораб, участващ в строителството, е с различен размер от изисквания в условията за кандидатстване. Сега медиите на Шимичка нямат никаква реклама, свързана с държавата. През последните три години те публикуват едни от най-силните антиправителствени материали, разследват случаи на злоупотреба с власт и корупция в кръговете около "Фидес". Въпросът е докога натрупаното по-рано богатство на Шимичка ще е достатъчно, за да запази медиите живи и сравнително влиятелни. Magyar Nemzet вече затвори два дни след последния изборен триумф на Орбан през април. След като щастливата звезда на Шимичка залязва, на негово място се появява друг близък до Орбан бизнесмен. Лоринц Месарош е обикновен газов монтьор във Фелчут, а също и кмет на селото от 2011 г. насам. До 2017 г. той вече е петият най-богат човек в Унгария, а многобройните му предприятия умножават приходите си всяка година. Месарош, който преди време бе заявил, че е "по-умен от [основателя на Facebook] Зукърбърг", има интереси в най-разнообразни индустрии - от пицарии край езерото Балатон до голям ТЕЦ, от стопанства за отглеждане на свине до 49% дял от банката MKB Bank, която финансира множество проекти, близки до правителството. В портфолиото, разбира се, има и медии. Чрез мрежа от компании Месарош успя да купи дялове в издателството, издаващо основния опозиционен ежедневник Népszabadság и го затвори. Новият фаворит придоби и местни вестници и радиостанции и ги превърна в проправителствени рупори, които отразяват пропагандата на "Фидес и получават огромни рекламни инвестиции. В едно от редките си интервюта за опозиционния новинарски портал Index.hu през 2014 г., Месарош заявява, че е постигнал всичко благодарение на три фактора: "добрият милостив Бог, малко късмет и приятелството на Виктор Орбан". Не че някой в бизнес средите има съмнения, че бившият газов монтьор е марионетка на премиера. Последната история на успеха в Унгария на Орбан е тази на Ищван Тиборц. Тиборц (32 г.) е предприемач, който за няколко години става един от най-богатите хора в страната. Неговата компания Elios инсталира улично осветление в много унгарски градове, като заменя традиционните системи с LED такива. Повечето от тези проекти за модернизация са финансирани от фондове на ЕС. А самият Тиборц се жени за най-голямата дъщеря на премиера, Рахел Орбан, през 2013 г. Единственият проблем е, че Европейската служба за борба с измамите (OLAF) разследва много от проектите на Elios. Тя открива огромни нередности в проектите и настоява парите на европейските данъкоплатци да бъдат върнати. Типичната схема се развива по следния начин. Градска община решава, че се нуждае от нова, по-ефективна улична осветителна система с повече мощност и по-малък разход на електричество и кандидатства за реализация на проекта по програма на ЕС. Общината назначава консултантска фирма, която да подготви проекта и да помогне за формулирането на условията по него. Тези консултанти в крайна сметка се оказват свързани с Тиборц и приспособяват офертите така, че да отговарят на възможностите на Elios и продуктите, които тя предлага. След това Elios инсталира LED системи далеч над пазарните цени и далеч под очакванията. Например, според доклада на OLAF, компанията е фалшифицирала фабричните срокове за експлоатация на светодиодите от 60 000 часа до 100 000 часа, за да получи по-добри данни за възвръщаемостта на инвестициите. Освен това новите инсталирани светодиодни системи са са толкова слаби, че например в Дунауйварош полицията е трябвало да охранява пешеходните пътеки след здрач, за да се увери, че пешеходците могат безопасно да пресекат улицата. С бързо натрупаното си богатство семейство Тиборц инвестира в различни области, включително производството и продажбата на алкохол, но основният им фокус е върху туризма - те придобиват дялове в няколко хотела и яхтеното пристанище Кестхей на езерото Балатон. Според проучване на сп. Napi.hu младият Тиборц е 29-ият най-влиятелен човек в страната. Осветителната система на "Панчо Арена", разбира се, е инсталирана от Elios. Съвсем символично, през август 2017 г. се наложи мачът "Видеотон" - "Ференцварош" да бъде прекъснат, защото светлините се изключиха. Източник: в.Капитал |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:ВсичкиМоите | На приятели |
на 11.06.2018 г.
0
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
Още новини от Международни новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Годеж 17 години след първата им среща, когато са били деца
15:49 / 29.11.2024
Виктор и Беба отново заедно
08:42 / 29.11.2024
Радина и Деян Донков отново заедно
12:08 / 01.12.2024
Димитър Маринов от филма за Гунди: До три години всичко ще се промени
12:19 / 30.11.2024
От утре проблеми за шофьорите в Пловдивско
20:41 / 29.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета