Рекламна кампания на "Кока Кола" в Унгария предизвика разгорещени дебати, остри критики и призиви за бойкот от членове на управляващата национал-консервативна партия "Фидес".
Рекламите под мотото "Любовта е любов" са заради големия музикален фестивал "Сигет" (Sziget), но причината за разгорелите се страсти е, че на тях са изобразени еднополови двойки, пише
Дневник.
"Сигет", който се очаква да събере над половин милион гости, отразява фундаментални принципи на нашата компания, заявиха от "Кока Кола". "Вярваме, че и хетеро-, и хомосексуалнините имат правото да обичат, когото искат и по начина, по който искат", се казва в изявлението, цитирано от "Ройтерс". "Всички ние сме равни, независимо от националност, религия, пол, възраст, етнически произход, език, хобита и лично мнение."
Ищван Болдог, депутат от "Фидес", призова за бойкот на продуктите на компанията по време на "провокативната" кампания. Но "Ройтерс" коментира, че при нарастващо приемане сред унгарците на еднополовите връзки не е ясно дали призивът му ще доведе до нещо реално.
Крайно десни новинарски портали в интернет подеха критиките му. "Хомосексуалното лоби се опитва да обкръжи Будапеща и да не ни остави пространство да го избегнем", написа един от тях. Орбан, който обича често да изтъква, че защитавал европейските християнски традиции, се е изказвал против равните права на еднополовите двойки и в същото врече тихомълком подкрепя съжителството с хомосексуалните в обществото.
"Фидес" не подкрепи призива на Болдог и заяви, че унгарците са свободни да изберат дали да пията кока-кола. Тамаш Домбош, активист в организация за защита правата на хомосексуалните, казва, че правителството е имало хомофобски позиции, но обществото все повече приема начина на живот на гей двойките.
"Струва ни се, че те тестват позицията на хората по този въпрос. Цялата правителствена пропаганда е на основата на конфликт, те се нуждаят от някакъв враг. След ЕС, мигрантите, неправителствения сектор и дори бездомните, сега на мушката им може да се окажат ЛГБТ хората. Понякога е трудно да разбереш дали това е политическа стратегия или просто един откровен хомофоб е побеснял от нещо като рекламна кампания на "Кока-Кола", коментира той пред "Ройтерс".
Проучване на неговата организация "Hatter" от миналата година показва, че почти две трети от унгарците вярват, че хомосексуалните трябва да са свободни да живеят, както искат. През 2002 г. този дял бе под 50%.