ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Манфред Вебер: Кабинетът "Орешарски" унищожи доверието на Европа в България
Автор: Екип Plovdiv24.bg 15:03 / 19.09.2014Коментари (0)1608
©
Избирането на Кристалина Георгиева за зам.-председател на Европейската комисия и комисар по бюджета е невероятен шанс за България и показва голямото доверие на Жан-Клод Юнкер и на ЕНП. Германия няма заместник-председател, а България има. Това обяви в интервю пред журналистката Маргарита Ралчева председателят на групата на десните в парламента Манфред Вебер. Той подчерта, че отговорността на Георгиева е още по-голяма с оглед на факта, че основната цел на новата Комисия ще е да се пребори за икономически растеж в Европа. Ето какво още каза той.

- Господин Вебер, в България има няколко партии, които са членове на ЕНП - това са СДС, ДСБ, Демократическата партия и ГЕРБ. Вие ще подкрепите ли някоя от тях?

- ЕНП е като едно голямо европейско семейство. При нас има много партии от цяла Европа. Всички споделят общи принципи, общи ценности, имаме еднакво мислене по въпроси като демокрацията, свободата, социалния пазар и не само в частта му за трудовата заетост. Това са ценности, по които е добре да има различни подходи и стратегии при решаването им. Хубаво е, че тук, в България, се среща подобно мислене. За нас е ясно, че трябва да подкрепим най-голямата политическа група, която ще има шанса да спечели изборите и да излъчи премиер. Затова проведох разговори с колегите от ГЕРБ.

- Ако ГЕРБ не успее да състави самостоятелно правителство, а останалите партии, членове на ЕНП, не го подкрепят, каква ще е вашата реакция?

- Искрено се надявам след изборите всички да приемат резултата от вота - все пак това ще е волята на хората. Именно те са тези, които трябва да вземат решение за бъдещето на България. Като цяло винаги отправям една молба в подобни случаи - в цяла Европа има политически кризи от време на време. Винаги моля хората да бъдат отговорни, да вземат участие в изборите и да дадат своя глас, за да бъдат част от управляващото мнозинство в парламента, за да може техният глас да бъде чут. Въпросът вече не е "аз харесвам този или не харесвам онзи". Това е нещо, което вече не се случва в Европа. Вече всички отговорни хора трябва да работят заедно. Затова апелирам към всички хора, които носят отговорност в България, способни са да поемат отговорност - да пристъпят напред и да видят от какво се нуждаят хората и най-вече да отговорят на тези нужди по подобаващ начин.

- Критикувахте много правителството на Орешарски. Миналата година казахте, че сте обезпокоени за бъдещето на България и че е необходим дебат в ЕП за отклоняването ѝ от европейските ценности, какво точно имахте предвид?

- Като начало те започнаха да работят с "Атака". Това даде началото на промяната в България след последните избори, а именно да се работи с дясна екстремистка партия. Това беше нещо нечувано от европейска гледна точка. Това беше нечувано решение и заради Станишев - политик социалист, който носи много отговорности на европейско равнище. Самият той и ПЕС ни атакуваха по много въпроси, засягащи бъдещето на Европа, и изведнъж в България се случва нещо нечувано - социалистите се коалират с десни екстремисти. Ако трябва да съм честен, това направо не е за вярване. Това беше един от въпросите, с които не бях особено съгласен. След като бе сформирано правителството, не бях съгласен и с неговата политика като цяло. Кабинетът унищожи доверието в България на европейско равнище. Ще дам и един пример. Преди отговарях за връзките с вътрешните министерства по въпросите за сигурността. Бившият министър на вътрешните работи Цветанов поддържаше много близки отношения с европейските служби, като целта бе една - България да бъде приета в Шенгенското пространство. И страната бе много близо до изпълнението на тази цел. Благодарение на неговата работа почти бяхте успели - разбира се, в Германия се чуваха някои възгласи против това, но имаше откритост, виждаше се явният прогрес тук, в България. Днес в Европа никой не мисли за приемането на България в Шенген. Причината е, че доверието е загубено, няма откритост в действията и партньорство между българските власти и европейските служби. Това е само един от примерите за регрес в България, а не за прогрес.

- Традиционно Германия е много внимателна в отношенията си с Русия. Сега обаче наблюдаваме втвърдяване на позицията на г-жа Меркел. Как се посреща това в Германия и какви са реакциите?

- През последния месец се случиха доста събития, ако мога да ги нарека исторически събития. Поведението на Путин и на Руската федерация е изключително променено. Има огромна промяна в политиката. Като цяло в Европа зачитаме неприкосновеността на границите. Вероятно има някои проблеми с малцинствените групи в Русия, особено след анексирането на Крим. Вероятно съществуват подобни проблеми и в източната част на Украйна. Но с падането на Желязната завеса преди 25 години в Европа приехме принципа, че каквито и проблеми да съществуват, те трябва да се решават по мирен път. Това е от основно значение. Затова мислим да подходим към ситуацията по един европейски начин. Вероятно мнението на България се различава от това на Полша например, от мнението на Франция или Испания. Има много подходи към проблема, но най-важното е Европа да се обедини и да говори с един глас - независимо дали става въпрос за енергийните доставки, или за нещо друго. Все пак всички сме в една лодка, така да се каже. Това е отправната точка. Затова говорихме с германския канцлер Ангела Меркел - да се намери общ европейски отговор на проблема.

- Германската преса нарича България "троянския кон на Русия". Какво мислите Вие по въпроса, защото у нас има силно разделение на про- и антируски настроени хора?

- Мисля, че това разделение е проблем само в България. В цяла Европа има дебат за това как трябва да работим заедно. Мисля, че подходът, нека го нарека българският подход, е да се инвестира в преговори. Ние подкрепяме разговори между Барозу и Путин, между Меркел и Оланд и Путин. Провеждат се разговори по телефона. Говори се за проблема и се търси решение. И е изключително важно да не спираме диалога, защото именно диалогът е най-важното в случая. Разбира се, ние трябва да бъдем съвсем ясни по въпроса, засягащ военните действия. Трябва да стане ясно, че това е неприемливо. Така могат да се променят европейските граници. Това, честно казано, е невъзможно - ние искаме да живеем спокойно и в мир заедно. А всеки знае, че в момента в Източна Украйна съществува именно този проблем с границите, че има в по-голяма или по-малка степен оказвано влияние от страна на Путин спрямо войниците или спрямо терористите. И затова всички трябва да намерим общо решение на този проблем. Това е един доста продължителен процес и имаме нужда от силния български глас, защото България има необходимото мислене, за да намери решение на проблема - все пак Вие имате общо минало с Русия и можете да дадете решение за това как да работим заедно, за намирането на изход от ситуацията. Затова мисля, че е необходимо партньорство, ясна позиция и обединение в ЕС, за да се реши кризата в Украйна.

- Когато наследихте на поста Жозеф Дол, казахте, че няма да правите революция, а реформи. Какви реформи планирате?

- Реформи трябва да има, но в случая мога да посоча само какви трябва да бъдат те по принцип. Тази седмица например бе представен новият състав на ЕК. Това трябва да бъде една реформирана Комисия, тъй като в Европа трябва да се извършат доста реформи - просто имаме нужда от тях, за да продължим напред. Има хора в Европа - от България, Германия, Франция, които виждат различни проблеми и по различен начин виждат поведението на Европа. Те виждат Брюксел като отдалеченост - място, което е прекалено далече от ежедневието на хората, като черна кутия, в която живеят хора, които нямат усещането, че могат да повлияят по какъвто и да било начин на събитията и на тяхното развитие. А всъщност не е така - всеки има право на глас и да знае какво всъщност се случва. Има го и въпроса с бюрокрацията. Всички казват, че Европа създава много проблеми в нашето ежедневие с непрекъснати изисквания. Имайки предвид всичко това след европейските избори, ние като политици трябва да изпълним обещанията си и да променим Брюксел. И ние трябва да променим Брюксел. Това е нашата основна задача в момента.

- Как ще реализирате тези реформи при наличието на толкова много националисти в сегашния състав на ЕП?

- Това със сигурност няма да е никак лесна задача. От друга страна, популистите имат само едно становище по всички въпроси и то е НЕ. Те имат ясна представа какъв е проблемът, но нямат никаква идея как да го решат. Така че ние се борим за подкрепата на всички групи и партии на европейско ниво - от България, от Германия, които са отговорни, които имат аргументи за решаване на проблема или намирането на подходящ подход към него. Това е нашата отправна точка и, от друга страна, има ясно проевропейско мнозинство в ЕП и затова не съществува страх от блокиране на решения в ЕП. Но все пак популистите ни напомнят, че трябва да намерим отговори. Все пак хората очакват от нас да намерим отговори. И това е нашата основна задача в парламента - за мен като лидер на най-голямата партия в ЕП и за Жан-Клод Юнкер като председател на ЕК.

- Наричат Ви "най-влиятелният германец в ЕП". За какво ще използвате влиянието си?

- В Брюксел аз не съм германец. В Брюксел съм представител на ЕНП. Мога да кажа, че съм роден в Бавария, но това е съвсем различен въпрос. Това разделение е много важно за мен. Трябва да се мисли в съвсем различни измерения в случая - ние работим на общо европейско ниво. Само по този начин можем да решим много проблеми - само с европейско общо мислене. Като например растежа, създаването на работни места за младите хора - това е проблем за България, проблем за Гърция, проблем за цяла Европа. И не трябва да има разделение, както през последните 10 години - вие в Източна Европа трябва да свършите това и това. Има програми, в които са включени различни държави, които имат различни проблеми - Португалия, Ирландия, Гърция. Всички те, а също и вие трябва да се съобразявате с общи правила. Затова сега, когато има забавяне на растежа в Германия, ние трябва да си кажем: "Ние имаме проблем". За да може заедно, Европа като едно цяло - България, Германия, ние - да се справим заедно с проблема - икономическото забавяне. Това е основният въпрос. И в момента Жан-Клод Юнкер работи по структурата на ЕК и както виждате 4-ма от 7-те заместник-председатели са свързани с растежа и икономическите проблеми. Затова това е Комисия, която отправя ясен сигнал - растежът и икономиката са основен приоритет. А именно българският еврокомисар ще бъде отговорен за парите на европейско ниво, за бюджета. Това е невероятен шанс и огромна отговорност и показва голямо доверие от страна на Жан-Клод Юнкер, от страна на ЕНП към еврокомисар Кристалина Георгиева.

- Работили ли сте с нея? Какво е мнението Ви за еврокомисар Георгиева и ресора ѝ?

- Еврокомисар Георгиева е изключителен професионалист с огромен опит. Тя свърши чудесна работа с предишния си ресор, а е работила и в Световната банка. Начинът ѝ за справяне с хуманитарните кризи е уникален и изключително ефективен. Например работата ѝ в Ирак показа, че ЕС е загрижен и може да помогне на бежанците в засегнатите региони. Сега тя наистина пое огромна отговорност и направи една страхотна крачка напред в своята кариера - тя е заместник-председател на ЕК, все пак България, а не Германия, получи този пост. Изборът ѝ за тази длъжност отправя наистина силно послание. От политическа гледна точка тя бе кандидатът, издигнат от ГЕРБ, и имаше силната подкрепа на партията. Тя показа, че наистина може да поеме отговорност на европейско равнище и се справи чудесно с работата. Така тя доказа, че е изключителен член на политическото семейство на ЕНП. Затова мисля, че изборът ѝ е символ на доверие в бъдещето на България.

- Казахте, че Юнкер е точният човек в точния момент. Как ще коментирате състава на бъдещата ЕК, която той сформира? Ще бъде ли по-ефективна?

- Като цяло подходът и идеята за сформирането на новата ЕК бе точно такъв - да бъде по-ефективна. Затова и заместник-председателите са седем - те трябва да се концентрират върху проблемите, да намерят компромиси, да работят заедно за решаването им. Това е съвсем нов подход на европейско ниво. Не толкова да се концентрираш върху детайлите, колкото да имаш визията за намиране на изход и да подходиш към проблема в неговата цялост, а не само като конкретен случай. По-малко бюрокрация, повече икономически резултати. Това е посоката, а началото бе поставено доста успешно. Сега предстоят изслушванията, ще чуем всички еврокомисари, това е важно право на ЕП - да провери комисарите. И след това те ще започнат работа. Така в началото на ноември ще видим резултата от изборите в България, новия парламент, след което ще видим и новите комисари, които ще встъпят в длъжност. И след това ще можем заедно да започнем да решаваме проблемите. Тук, в България, едно от големите предизвикателства ще бъде финансовият и банковият сектор, енергийният сектор. Всички тези проблеми са от изключителна важност за България. Но можем да ги разрешим като един отбор. Представители на Брюксел ще идват в София и заедно ще се опитват да намерят решения. Трябва да намерим допирни точки и общ подход. Така хората в България ще могат да се убедят сами, че е от голяма полза да сме обединени и да сме заедно. Това е основното ми послание - да сме обединени, да се създаде едно отговорно и работещо правителство, което да може да изпълни обещанията си и поетите ангажименти. Затова призовавам - помислете за правото си на глас, идете до урните и гласувайте. Изберете проевропейския подход.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Международни новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Октомври 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
51-ото Народно събрание
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Санирането на сградите
Газови доставки
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: