"Метрото на Газа": Мистериозната мрежа от подземни тунели, използвана от "Хамас"

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (0)
13:27 / 16.10.2023
4045
Безбройните тунели под Газа се използват предимно за контрабанда на стоки от Египет и атаки срещу Израел. Съществува обаче и втора подземна мрежа, която израелските отбранителни сили разговорно наричат ''метрото на Газа''. Това е огромен лабиринт от тунели на няколко километра под земята, използвани за транспортиране на хора и стоки; за съхранение на ракети и тайници за боеприпаси. Там са разположени командни и контролни центрове на ''Хамас'', далеч от любопитните очи на самолетите и дроновете за наблюдение на Израелските отбранителни сили.

През 2021 г. ''Хамас'' съобщава, че са изградени тунели на 500 километра под Газа, въпреки че не е ясно дали тази цифра е достоверна. Ако е вярно, то тогава подземните тунели на ''Хамас'' са с дължина малко по-малка от половината от дължината на системата на метрото в Ню Йорк.

''Това е много сложна, много голяма – огромна – мрежа от тунели, построена на доста малка територия'', казва военният експерт Дафне Ричмънд-Барак, професор в израелския университет ''Райхман''. Не е ясно колко струва тунелната мрежа на ''Хамас''. Цифрата вероятно е значителна, както по отношение на работна сила, така и на капитал.

Газа е под сухопътна, морска и въздушна блокада от Израел, както и под сухопътна блокада от Египет от 2007 г. насам и се смята, че не притежава типа масивна машина, която обикновено се използва за изграждане на тунели дълбоко под земята. Експерти казват, че работници, използващи основни инструменти, вероятно са изкопали мрежата, която е окабелена с електричество и подсилена с бетон. Израел отдавна обвинява ''Хамас'', че отклонява бетон, предназначен за граждански и хуманитарни цели, към изграждането на тунели. Твърди се, че разходите за тунелите са достатъчни за изграждането на бомбоубежища.

Асиметрично предимство

Тунелите са средство за водене на война още от средновековието. Днес те предлагат на групировки като ''Хамас'' предимство в асиметричната война, отричайки някои от технологичните предимства на по-напреднали военни като Израелските отбранителни сили.

Това, което прави тунелите на ''Хамас'' различни от тези на ''Ал Кайда'' в планините на Афганистан или ''Виет Конг'' в джунглите на Югоизточна Азия, е, че са  изградени под една от най-гъсто населените зони на планетата. Близо 2 милиона души живеят в рамките на 45 km², които съставляват град Газа.

''Винаги е трудно, когато става въпрос за тунели, във всеки контекст, дори когато са в планински район, но когато са градски, тогава всичко е по-сложно – тактическите аспекти, стратегическите аспекти, оперативните аспекти и, разбира се, защитата, която искате да осигурите за цивилното население'', казва Ричмънд-Барак.

След терористичната атака на 7 октомври в Израел, при която бяха убити най-малко 1400 души, предимно цивилни, израелските сили многократно казват, че ''Хамас'' се крие в тези проходи ''под къщи и сгради, населени с невинни цивилни от Газа'', като на практика ги превръща в човешки щитове. 

Очаква се израелските отбранителни сили да проникнат в тунелите при предстоящото сухопътно нахлуване в Газа. Израел започна сухопътна атака срещу Газа през 2014 г., за да се опита да премахне подземните проходи. В петък Израел предупреди около 1,1 милиона, живеещи в Газа, да се преместят на юг преди началото на операцията. Според критиците на идеята, подобна заповед е невъзможно да бъде изпълнена в кратък срок насред военна зона. ООН каза, че призивът за евакуация ''противоречи на правилата на войната и елементарната човечност''. Според Ричмънд-Барак бомбардирането на подземните проходи обикновено е най-ефективният начин за премахването им, но такива удари могат да засегнат цивилни.

Ясно е, че новите технологии сами по себе си не са достатъчни, за да спрат подземната атака на ''Хамас''. Израел похарчи милиарди долари, опитвайки се да защити границата си с интелигентна система, която може да се похвали с усъвършенствани сензори и подземни стени, но ''Хамас'' все пак успя да осъществи нападение на 7 октомври по суша, въздух и море, пише "Сега".

Ричмънд-Барак казва, че е необходим различен подход, който да използва визуално разузнаване, наблюдение на границите и дори да включва цивилните, които  да следят за всичко подозрително. ''Няма единно решение за справяне със заплаха от тунел. Няма Железен купол за тунели'', казва  Ричмънд-Барак.

Виж коментарите (0)

Още по темата (236):
22.06.2024 МВнР излезе с предупреждение
17.06.2024 Нетаняху разпуска военния кабинет
01.06.2024 Нетаняху: Няма да има постоянно примирие в Газа, докато ХАМАС не бъде
унищожена
31.05.2024 Израел си иска заложниците
31.05.2024 Израел предложи прекратяване на огъня 
26.05.2024 В Израел вият сирени за въздушна опасност
Още новини от Международни новини:
Земетресение разтърси Гърция преди минути
Българите в Гърция пият "горчиво кафе"
Евакуация във Версай
Опустошителна буря връхлетя Европа, най-малко седем са загинали
Евакуация в Гърция!
Евакуират туристи от известен курорт в Турция


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).