С новите текстове, които в момента се съгласуват от отделните държави, се предвижда акцизът върху природния газ използван за моторно гориво (CNG) да се увеличи между 16 и 25 пъти в периода 2023 - 2033 г. На метан масово се движат таксиметровите автомобили, както и по-новите камиони и автобуси на градския транспорт.
Подобна ситуация е и с пропан-бутана, който се използва масово при леките коли. При него увеличението ще между три и четири пъти между 2023 и 2033 г. Въвежда се и минимална ставка за ползването му като гориво за отопление, която в момента е нулева.
Новата политика на облагане има за цел да постигне поставените климатични и екологични цели пред ЕС за намаляване вредното въздействие върху околната среда, посочват от ЕК.
Начинът по който се формират акцизите за горивата не е променян от 2003 г. и не е в синхрон с новите цели поставени в т.нар Зелена сделка, пишат от Брюксел.
За тази цел горивата ще започнат да се облагат според тяхното енергийно съдържание и въздействие върху околната среда а не на база единица обем, така че най-вредните горива да се таксуват най-високо. Изкопаемите горива използвани в авиацията, корабоплаването и риболова, няма вече да се ползват с данъчни и акцизни облекчения.
Домакинствата също няма да могат да се възползват от нулеви или намалени ставки при употреба на невъзобновяема енергия.
Пред bТV експертът от Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев коментира, че с промените от 2023 г. новият акциз ще добави към цената на пропан-бутана около 40 стотинки, а, като се добави и ДДС - с близо половин лев.
За метана увеличението изглежда наистина драстично от 5 стотинки на килограм до 76 стотинки през 2023 г., което автоматично ще се пренесе и в цената по специализираните колонки на бензиностанциите.
В тази връзка от БПГА и БАПГ с отворено писмо до президента, министър-председателят, парламентарно представените партии и обществеността призовават българската страна да не приема безкритично промените в европейските директиви.
От там изтъкват, че газообразните горива са в пъти по-щадящи към околната среда от дървесината и въглищата и за това акцизните ставки за използването им трябва да останат ниски.
Още по темата (752): | |