ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
PISA: Българските ученици са на последно място по математика в ЕС, а по четене - на предпоследно | ||||||
| ||||||
Най-добри в света по математика и четене отново са учениците от Сингапур, но пандемията сваля нивото на образованието навсякъде по света, сочат резултатите на PISA. Българските ученици имат драстично по-ниски резултати по математика и четене в сравнение с последните години. През 2022 година те се връщат до най-слабото си представяне от 2006 година. Това показва, че нивото на българското образование е същото като отпреди 16 години. България обаче следва световните тенденции, където нивото на образованост като цяло спада. По математика България има 417 точки, което е с 19 точки по-малко от 2018 г. По четене точките са 404, със спад от 16 точки. По природни науки нивото на учениците е стабилно, с три точки по-малко от 2018 г. В глобален план влошаването на резултатите е също толкова значимо като това в България. "Стръмният спад в постиженията, който се наблюдава между 2018 и 2022, е безпрецедентен. В сравнение с 2018 г. точките са паднали средно с 15 по математика и 10 по четене за държавите членки на ОИСР“, съобщава международната организация в доклада си. Това се случва за първи път в историята на PISA – обикновено разликата между годините е около четири точки по математика и пет по четене. Отличници по математика, както през изминалите години и този път са Сингапур, Китай, Япония, Корея, Естония. При четенето - първенец отново е Сингапур, следван от Ирландия и Япония. България остава под средното ниво на държавите - членки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Това ни нарежда на последно място в Европейския Съюз по математика и на предпоследно по четене и природни науки (преди Кипър). На Балканите Косово, Албания и Северна Македония са с по-ниски резултати от нас. Интересно е, че Перу, Колумбия и Катар показват напредък в образованието. Като основна причина за общите резултати се посочва пандемията от Covid-19. Според доклада на PISA обаче затварянето на училища и преминаването към онлайн образование е само един от факторите за ниските резултати. Както ясно се вижда на графиката, спадът в България е още от 2015 г. насам. В световен мащаб се наблюдава подобна тенденция още от 2012 г., което предполага, че има други структурни причини за влошаването, допълват от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Липсата на дисциплина и внимание става все по-голям проблем. Деветокласниците в България споделят, че им е трудно да учат и внимават в час по математика. 48% от запитаните не слушат какво казва учителят (за ОИСР този дял е 30% средно). Близо всеки втори ученик в България се разсейва от дигиталното си устройство. "Смятам, че твърде много млади хора в България са станали почти зависими от телефоните си и се чувстват неспокойни, ако телефоните им не са близо до тях. Това влошава резултатите им на теста PISA, но и можем да видим как това е свързано и с по-малко удовлетворение от живота, от социалните им контакти и повече безпокойство“, каза специално за БНТ Андреас Шлайхер, директор на дирекция "Образование и умения“ в ОИСР. Според него, училищата у нас трябва да приветстват технологиите в класните стаи за работа и следене на прогреса на всеки ученик, но и да лимитират употребата на телефони за забавление от учениците. Като позитиви Шлайхер откроява интереса и грижата на българските учители към учениците и активното участие на родителите в учебния процес. За разлика от другите държави, родителите в България са останали заинтересовани от образованието на децата си включително по време на пандемията. "Учителите биха могли да подобрят педагогическите си умения, инструкциите и дисциплината“, добавя Шлайхер. Изследването PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) оценява уменията на 15-годишните ученици да осмислят и прилагат наученото по математика, четене и природни науки в ежедневието. През 2022 проучването е проведено сред 690 хиляди ученици от 81 държави. В България са участвали 6107 деца от 202 училища. Тестът през 2022 е с основен фокус върху математиката. Задачите включват реални ситуации като пресмятане на валути, избиране на слушалки спрямо отзиви в интернет, движение в града, спестяване на пари. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Международни новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Годеж 17 години след първата им среща, когато са били деца
15:49 / 29.11.2024
Виктор и Беба отново заедно
08:42 / 29.11.2024
Радина и Деян Донков отново заедно
12:08 / 01.12.2024
Димитър Маринов от филма за Гунди: До три години всичко ще се промени
12:19 / 30.11.2024
От утре проблеми за шофьорите в Пловдивско
20:41 / 29.11.2024
Абонамент
Анкета