© | | Самолет "Боинг" 777 на "Малайзия еърлайнс" се разби в Източна Украйна, в района на Донецк, на около 60 км от руско-украинската граница в четвъртък вечерта. Загинаха близо 300 души пътници и екипаж. Самолетът летял от Амстердам за Куала Лумпур. Украинските власти обвиниха за трагедията проруските сепаратисти, а Кремъл обяви, че правителството в Киев е отговорно за катастрофата. Според предварителната информация боингът е свален от ракета земя-въздух, с която разполагат и Русия, и Украйна. "Всеки ден" потърси за мнение полковник инженер Светлозар Асенов. Той има 30-годишен стаж във военната авиация, а от 10 години е преподавател в Техническия университет в Пловдив по транспортна и авиационна техника и технологии. Доц. д-р Асенов е завършил елитната Военновъздушна инженерна академия "Жуковски" в Москва. Автор е на множество научни трудове по авиационна безопасност. Бил е зам. командващ авиацията и главен инженер на авиацията при ПВО и ВВС.Полк. Асенов, в рамките на 5 месеца има втори трагичен инцидент със самолет на малайзийските авиолинии. Според вас случайно или умишлено над Източна Украйна бе свален пътническият аероплан с 300 души на борда?
Случаят е твърде интересен, предвид района, където е свален самолетът - Източна Украйна. Както е известно, там се водят бойни действия между проруските сепаратисти и украинската армия. Има много версии за случилото се и нито една не може да бъде изключена. При всички положения или е била изстреляна ракета, или пък самолетът е свален чрез друго въздействие. За момента е трудно да се каже кой свали самолета - проруските опълченци от района на Донецк, или пък силите на противовъздушната отбрана на Украйна.
Самолетът лети на 10 000 метра и при всички положения това е ракета земя-въздух с далечен радиус на действие. Не вярвам опълчението в Източна Украйна обаче да има такива средства за поразяване. Те имат преносими зенитно-ракетни комплекси, които поразяват цели на 4000 метра височина. Украинската армия предислоцира зенитно-ракетни комплекси, които са с такъв голям обсег на действие. Дали са провеждали учения, не се знае. Знаете, че през 2001 г., когато свалиха Ту-154, тогава имаше учение на украинската армия и погрешка беше изстреляна ракета и загинаха близо 80 пътници на руския самолет.
Това, което се случи с Боинг-777, може ли да се определи като терористичен акт?
Според международното право разследването се води от държавата, над която е станал инцидентът, т.е. това ще направят авиационните власти на Украйна. Те имат право да включат в разследващите комисии представители на Холандия и Малайзия. Разшифровайки данните от полетната информация - условия на полета, разговорите между пилотите, ще има по-достоверна информация за анализ. Засега още е рано да се каже какво точно е станало.
Минути след свалянето на боинга Русия и Украйна започнаха информационна война по този повод и взаимно започнаха да се обвиняват за трагедията. Ще излезе ли истината наяве и ще стане ли ясно кой свали самолета?
При всички положения ще излезе. Това е такъв инцидент с такова международно значение, че няма начин. Независимо че двете държави ще се обвиняват една друга предвид нажежената обстановка между Русия и Украйна. В случая има и един друг момент - това е същият модел самолет на същата авиокомпания като този, който изчезна над океана. Ще се анализира дали става дума за терористичен акт и ще се търси дали има връзка с предишния случай като полета от Куала Лумпур до Пекин, или пък става дума за терористичен акт от гледна точка на двете държави, които в момента имат силно противостояние.
Бихте ли коментирали следната версия, която се появи в руски медии - че боингът е свален от украинските военни, като тяхната цел е бил самолетът на руския президент Владимир Путин. Според тази информация пътническият самолет на малайзийските авиолинии и президентският самолет са били в една и съща точка до Варшава и са ползвали едно и също международно трасе над територията на Украйна.
Въпреки изострените отношения между Русия и Украйна смятам, че е абсурдно някой да предприеме терористичен акт спрямо самолета на Путин. Имало е случаи в Южна Америка и Африка, когато са обстрелвани самолетите на президентите и на министър-председатели, които са завършвали трагично, но това е ставало в други страни и при други обстоятелства. За мен това е невероятна версия - целта да е била президентският самолет.
Става дума за международни трасета, които постоянно се контролират и информацията е налице както от наземните служби за управление на въздушното движение, така и от армиите на Русия и Украйна. Така че информацията няма как да бъде скрита. Не става дума за някакъв затънтен район, където няма радиолокационен контрол. Възможно е самолетът да е свален погрешка, защото е взет като нарушител на въздушното пространство на Украйна. Известно е, че и Русия, и Украйна трупаха по границата войски и предислоцираха зенитно-ракетни комплекси.
Вторият трагичен инцидент със самолет на "Малайзия еърлайнс" ще срути ли доверието в тази компания?
Това ще бъде насока за задълбочен анализ. Единият самолет изчезна и още не е намерен и при всички случаи това буди съмнение. При втория случай с такъв самолет веднага навежда компетентните органи на Малайзия да анализират информацията, която ще имат от катастрофата сега, и тази от изчезналия самолет, за да се търси някаква връзка и подозрителни неща, които да подскажат дали няма повторяемост.
Господин полковник, бихте ли анализирали какви биха били последствията за Русия и Украйна, ако се разбере, че една от двете страни е свалила пътническия самолет?
Със сигурност, която и от двете страни да носи отговорност за инцидента, това ще рефлектира крайно негативно върху конфликта между Москва и Киев. Това ще бъде използвано за още по-голямо нажежаване на обстановката.
Източник: Всеки ден |