ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Politico: Европейците несъзнателно използват бензин, дизел и самолетно гориво, произведени от руски суров петрол, финансирайки въоръжените сили на Москва | ||||||
| ||||||
Изданието припомня, че държавите от Г-7 и ЕС наложиха таван от 60 долара за барел на руския суров петрол миналия декември в опит да запазят петролните доставки стабилни в световен мащаб, като същевременно "изтощават" военните сандъци на Кремъл. Но широко разпространеното заобикаляне, зейналите вратички и продължаващият бизнес с горива означават, че Москва все още печели милиарди от водещия си износ, които може да използва, за да удължи войната. Не, че ценовото ограничение не е имало ефект. През последната година схемата е струвала на Кремъл 34 милиарда евро приходи от износ, което се равнява на около два месеца печалба тази година, според нов анализ на Център за изследване на енергията и чистия въздух (CREA), споделен с Politico. Но това е много по-малко, отколкото са се надявали онези, които са създали правилата. Освен това въздействието се усеща най-интензивно през първата половина на 2023 г., преди да започне да избледнява. Руският петрол сега се продава за повече от лимита от 60 долара. "Въздействието на тавана на цените е ограничено поради неадекватно наблюдение и правоприлагане“, каза Исак Леви, който ръководи работата на CREA за Европа и Русия. Недостигът отчасти се дължи на това, че търговците просто пренебрегват тавана на цените, се посочва в доклада, а руският петрол се продава за около 70 долара за барел. Около 48% от руските петролни товари са превозвани на танкери, притежавани или застраховани в страни от Г-7 и ЕС, установиха изследователите. На теория таванът на цените трябва да се прилага за тези кораби, които съставляват по-голямата част от глобалния флот, но на практика малко оператори са били насочени. "Рафинираща вратичка“ също подкопава усилията на Запада. Страни като Индия купуват евтино огромни количества руски суров петрол, обработват го и след това го продават на всеки, който го иска, без ограничения. Това означава, че европейските потребители може несъзнателно да използват бензин, дизел и самолетно гориво, произведени от руски суров петрол, финансирайки в същото време въоръжените сили на Москва. Данните подкрепят това подозрение. Ню Делхи увеличи вноса на руски петрол със 134% през изминалата година, което представлява почти половината от търговията на руски суров петрол по море. В същото време индийският износ на горивни продукти за ЕС рязко се повиши. Въпреки че технически не е нарушение на санкциите на ЕС, Украйна призова Брюксел да забрани тези продажби на трети страни. Само шепа лица са били обвинени от западните правителства за неспазване на правилата, а разследванията на предполагаеми нарушения са рядкост. Междувременно Русия открито пренебрегна забраната, докато сенчеста флотилия от остарели танкери успява да замъгли истинския произход на своите доставки. Промяната на правилата за забрана на тези практики и гарантирането, че нарушенията на санкциите водят до последствия, ще направи по-трудно Кремъл да плаща за оръжията и военните заплати, които поддържат конфликта в Украйна, се посочва в доклада. "Санкциите не са намалили решимостта на Кремъл за война". Украйна отдавна предупреждава за разпространението на подобно поведение. "Тези констатации не са изненада – таванът на цените на петрола е проектиран много добре, но най-слабата част винаги е била прилагането“, каза Олег Устенко, икономически съветник на украинския президент Володимир Зеленски, пред Politico. "Когато правилата бяха въведени преди година, имаше почти паника на руския пазар. Имаше значителен спад в техните приходи. Но те се опитваха да намерят всички налични вратички и в крайна сметка ги намериха“, каза още той. Сега Устенко призовава за наказателно преследване на всеки, който е замесен в заобикаляне на ограниченията върху руската енергия. Ограниченото въздействие на тавана на цените на петрола е "разочароващо“, но "не е напълно изненадващо“, каза един дипломат от ЕС, който поиска анонимност, за да говори откровено. Тези резултати, продължи дипломатът, сега трябва да насърчат "по-нататъшни размисли за това какво можем да направим за затваряне на вратички, предотвратяване на заобикаляне, като същевременно има предвид, че никога няма да бъде 100 процента водонепроницаем". Страните от ЕС сега обсъждат нови начини за затягане на прилагането на тавана в 12-ия кръг от санкции на блока срещу Русия, според проект, видян от Politico, включително нови задължения за търговците и наемателите на кораби да предоставят данни за пратките. Но според Янис Клуге, старши сътрудник в Германския институт за международни въпроси и въпроси на сигурността, по-ефективен начин за гарантиране на спазването би бил търговците и изпращачите да бъдат заплашени със санкции. "Този инструмент все още има някакъв живот и все още има известен потенциал да ограничи приходите от руски износ, но начинът, по който се прилага, трябва да бъде променен, за да бъде успешен“, каза той. Друга възможност е намаляване на нивото на тавана на цените, нещо, за което Киев отдавна призовава. Определянето на лимита от 30 долара за барел, например, би намалило приходите на Русия с 49% само през изминалата година, каза CREA. Скромното парично въздействие на забраната означава, че ЕС също трябва да коригира очакванията си за санкции, каза Клуге, тъй като слабата рубла и високият износ на петрол ще поддържат достатъчно пари, които текат в бюджета на Кремъл. "При настоящите цени и дори ако Русия спечели тези 60 долара в горната цена... това няма да повлияе на приходите достатъчно, за да наложи каквато и да е промяна на стратегията или да ограничи ресурсите на Русия достатъчно, за да направи разлика на бойното поле“, каза той. |
Още по темата: | общо новини по темата: 4480 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/747 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Международни новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Годеж 17 години след първата им среща, когато са били деца
15:49 / 29.11.2024
Виктор и Беба отново заедно
08:42 / 29.11.2024
Радина и Деян Донков отново заедно
12:08 / 01.12.2024
Димитър Маринов от филма за Гунди: До три години всичко ще се промени
12:19 / 30.11.2024
От утре проблеми за шофьорите в Пловдивско
20:41 / 29.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив? | ||
Да (5921) | 58% | |
Не (3280) | 32% | |
Не мога да преценя (972) | 10% |