Проф. Каламарис: Казусът за трагедията в Гърция е заради корупционни процеси и налага правителството да бъде свалено
Проф. д-р Йоаким Каламарис - университетски преподавател, политически и икономически анализатор, в интервю за предаването "България, Европа и Светът на фокус" на Радио "Фокус"
Проф. Каламарис, дни след най-смъртоносната влакова катастрофа в историята на Гърция протестите в южната ни съседка продължават. Хиляди граждани на страната, предимно студенти даже, млади хора, излязоха по улиците на няколко други градове на страната, в Атина също така се стигна до сблъсъци с полицията, как ще коментирате изобщо ситуацията в Гърция сега?
За нас това е национална трагедия, не само една катастрофа, и то поредната. Ако си спомняте преди 5 години също така в Атина 100 души загинаха в огън и пожар. Така че за съжаление не сме взели поука политическа от това, което се случи тогава. За съжаление има доста корупционни процеси, които накараха да се случат тези неща, и то е наистина така. Представете си, че Гърция е приватизирала влаковата национална жп линия на чужда страна, държава, и би трябвало тя да инвестира 750 милиона. От тези 750 милиона не само не е инвестирала толкова, с разрешение на правителствата, не на едно правителство, и те са инвестирали около 45 милиона в последните 10 години. Когато са изкупили гръцкото БДЖ фактически, налични средства в гръцкото БДЖ съществуваха около 70 милиона. Т.е. те са купили нещо, което годишно възпроизвежда само от 50 до 70 милиона евро, за 45 милиона евро при положение, че в сметките има налични средства около 70 милиона. Това какво означава? Че изобщо не са подновили системите, не са работили на база на спогодбите с Европейския съюз и с обявените декларации за спазване на сигурността на самите вагони, на самата инфраструктура влакова, която има в Гърция. И стигнахме дотук.
За съжаление когато една национална катастрофа или трагедия зависи от един човек, това означава, че ние живеем на късмет. В ерата на IT и новите технологии да можем да имаме само развитие по събираемостта на данъци в този аспект технологичен, а не в сигурността на хората, то наистина е проблемно, сериозен проблем, и ние живеем на късмет.
Казахте няма политическа поука, а и виковете бяха такива на протестите: "Политиката струва човешки животи“.
И да знаете, че не се изключва също така нещо, което се разпространява на високите етажи на политическия елит в Гърция, не се изключва и атентат. Защото настоящото правителство със сигурност би се преизбрало в следващите национални избори, които са скоро, след 2 месеца в Гърция. И това е една характеристика, които трябва разбира се това ще го кажат разследващите органи. Да, хората искат свалянето на кабинета. И аз вярвам, и независимо моята оценка каква е за настоящото правителство, при положение, че са позволили и те, както предишните, да има корупционни процеси, и това днес да се наложи да разговаряме, да обсъждаме казуса за национална трагедия заради корупционни процеси, тогава да бъде свалено ако трябва.
Гръцките вестници пишат, че Гърция има най-лошата железопътна система в Европа. Вярно ли е това?
Не мисля, че сме пигмеи в това ниво в тази статистика, която показват. Не е така. Но със сигурност на едно от последните места относно необновяване на съвременните технологични системи за направляване на процеса по влаковата инфраструктура – да, съгласен съм. Но като цяло има сериозни милиони километри създадена инфраструктура.
Съгласен ли сте, че може би управляващата класа се стреми към печалби, към други печалби, които влаковете не могат да осигурят?
Вижте сега, във влаковете влизат бедни хора и от средна класа, и най-вече млади хора, и повечето, защото е безплатно за тях, нелегални имигранти. Странно как тогава не е имало нелегални имигранти в този, странно и може би добре за тях, в този сблъсък. Но мисля, че младите избират винаги това, което може за тях да бъде по-сигурно и по-бързо като средство. И наистина така вярваха, че това е може да е сигурността за тях. Тук говорихме, че не може да намерят жертвите, те са се изпарили, млади хора от 18 до 23 години с мечти, с бъдеще. Затова виждате, че техните колеги или техните съмишленици, които са на същите години, те се бунтуват в момента. Но това за нас държим, искаме да бъде последната национална трагедия, която се повлиява от политически нестабилни, неустойчиви решения.
Самият Кириакос Мицотакис каза: "Никога повече“. Това каза той, визирайки трагедията. Ще се вземе ли според вас в ръце Гърция и до какво ще доведат тези размирици? Ще доведат ли до някакви адекватни решения?
Няма как с магическа пръчка в момента да се променят нещата. За обновяване на системите и инфраструктурните процеси в Гърция ще трябва доста време. При това каквито решения да има оттук нататък е необходимо време. Въпросът е оттук нататък ще трябва да се пътува. Европейският съюз ще се намеси динамично в тази насока за разследване на средствата, които предоставя Гърция в инфраструктурните проекти или ще говорим само за корумпирани кадри, както в момента става в Брюксел, които разследват. При положение, че имаме европейски средства, които са пренасочени към инфраструктура, би трябвало Европейската прокуратура да се сезира сама в момента и да действа в тази насока. Не да очакваме политически решения – политически решения ни докараха дотук.
Само да кажа, че г-жа Урсула фон дер Лайен – председателят на Европейската комисия, вече заяви, че железопътни експерти ще посетят Атина и ще направят оглед на мястото на трягичното събитие.
Разбира се.