23-годишна госпожица пази небето над Пловдив

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (3)
10:22 / 01.04.2006
1541
Дали пловдивчани биха били по-спокойни, ако знаеха кой пази небето над тях? Със сигурност обаче мъжете биха били щастливи, ако видят какво младо, русо и красиво момиче кръжи с боен хеликоптер над тепетата.

Лейтенант Антоанета Чавдарска от авиобаза "Крумово" е само на 23 години, но това не й пречи да управлява без никакъв проблем бойния хеликоптер БЕЛ 206. В момента тя е единствената жена пилот в състава на Българската армия.

"Надявам се съвсем скоро да се появят и други мой колежки, защото това ласкателство и интерес от страна на медиите ме притеснява - пък и не съм родена за звезда. Всеки трябва да си гледа добре работата". Това казва с руменина по бузите от напрежението лейтенант Чавдарска. Преди това същата руменина изби по лицето на пилота в кабинета на началника й.

Хората казват, че крушата не пада по-далеч от дървото. При лейтенант Чавдарска нещата стоят по същия начин, тъй като баща й е бордови инженер, а нейното детство е преминало по авиобазите на България. А преди години те бяха доста.

Приемът на жени за пилоти в армията се отваря едва през 2000 година. Именно тогава след 20 кандидатки ВВС приемат да обучават две момичета. Едното е Антоанета. Другото момиче също завършва факултета по бойна авиация, но в момента учи и военна академия в САЩ. Трябва обаче да поясним, че приемат на момичетата е сведен единствено до обучение на пилоти за хеликоптери. Територията за пилоти на изтребители е запазено място за мъже. И това не е в разрез със закона за половата дискриминация. Просто е доказано, че при жените този тип натоварване влияе отрицателно на родилните възможности.
Лейтенант Чавдарска не крие, че е имала огромен късмет при назначаването й в "Крумово". 37 нейни колеги все още са към специалния щат на военния министър и чакат да се отвори място, за да бъдат назначени на работа. Този щат им позволява да получават заплати, но обучените пилоти са лишени от най-важното - да летят.

"Жените са също толкова способни, колкото и мъжете, и смятам, че имат място както в редиците на Българската армия, така и във военната авиация. Усещането по време на полет е невероятно, чувстваш се свободен и няма думи, с които всичко това да се опише. Но тези красиви възприятия на полета задължително трябва да са подплатени с много добра летателна подготовка, определени професионални качества, строга координираност на движенията и най-вече с опит. Професията на военния пилот обаче е професия като всички останали, разликата е само в някои по-специфични качества. Но ако имаш силното желание да я упражняваш и упоритостта да проведеш една много стабилна подготовка, то няма начин да не се реализираш в нея. Както всяка друга професия, и тя си има своите предимства и недостатъци, но аз лично съм потиснала недостатъците и се възползвам само от предимствата. Обичам професията си и се надявам на добро бъдеще за вертолетната авиация, на оборудване с нова летателна техника, което ще ни позволи да летим повече и да трупаме повече летателни часове. Моето желание е да летя на МИ-24 и се надявам по-скоро да влезе в строя."

В момента в халетата на ТЕРЕМ - "Летец" се ремонтират 12 щурмови хеликоптера МИ-24 и 6 транспортни. Именно за тях мечтае госпожицата. За новите "Кугар"-ри не смее и да помисли, тъй като за тях ще бъдат избрани и обучени пилотите с най-много опит и летателни часове. Лейтенант Чавдарска засега има само 46 часа нальот, в които влизат и стажантските й от военното училище. Иначе е само от няколко месеца на работа в авиобаза "Кумово". По разчет и се полагат по 30 летателни часа на година.

Българската бойна авиация и в момента изпитва недостиг на ресурси. Затова и летателните часове на пилотите са занижени. Дори за хеликоптерната ни авиация нещата стоят малко по-добре отколкото за изтребителната. Следваща година се очаква в "Крумово" да кацне и първият ни нов хеликоптер, а след него още 15. А за нови изтребители не може дори да се говори.

Лейтенант Чавдарска открито показва, че й е неприятно да говори за личния си живот. С половин уста отговаря, че си има сериозен приятел, който също е летец. С другата половина казва, че обича де се весели и да прави всички неща, които правят и нейните връстници и приятели. Е, мъжете не вярвали, когато им споделяла, че управлява хеликоптер. Но това си е тяхна работа. Единствената ми цел за сега е да се кача на МИ-24, казва лейтенант Чавдарска и поглежда към небето над Пловдив.

Информацията е на в."Сега".

Виж коментарите (3)
Още новини от Новини от Пловдив:
Екранната Лита със специална награда от Драмата в Пловдив
КОД за по-скъпата такса "смет": Все едно да си недоволен от чиста...
Слави Георгиев: Пловдив се превръща в мястото с най-скъпия боклук...
В Пловдив отбелязват еснафски празник
УМБАЛ "Свети Георги" запазва статута си
Зам.-кмет: Огромното ми желание е да посрещнем Нова година без за...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).