70 дни със замърсен въздух в Пловдив, при допустими 35 на година
За периода 22 юли 2021 година – 21 юли 2022 година анализът на провеждания мониторинг на РИОСВ – Пловдив показва 37 дни с превишения по показател "фини прахови частици“ (ФПЧ10) на автоматична измервателна станция (АИС) "Каменица“ и 70 дни на АИС "Тракия“, като трябва да се отбележи, че през месеците март и април тази година Националният институт по метеорология и хидрология е установил пренос на прах от Сахара на територията на страната. Екологичното законодателство допуска дните с превишения на средноденонощната норма на ФПЧ10 рамките на календарната година да са най-много 35.
Експерти на инспекцията са извършили 60 проверки на предприятия на територията на община Пловдив по компонент "атмосферен въздух“. За периода са съставени четири акта за установяване на административни нарушения и е наложена текуща месечна санкция за увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и ограничения. Срещу един от нарушителите е образувано досъдебно производство, като случаят е поет от Районната прокуратура.
За периода екоинспекцията е осъществявала и активен контрол върху изпълнението на заложените мерки, залегнали в Програмата за подобряване на качеството на атмосферния въздух (КАВ) на община Пловдив (2018-2023 г.). През месец януари РИОСВ – Пловдив състави, а през месец март 2022 година връчи на кмета на община Пловдив акт за установяване на административно нарушение заради неизпълнение на мерки от Плана за действие към Програмата. Актът е на основание чл.42а, ал. 3 във връзка с чл. 27, ал.1 от Закона за чистотата на атмосферния въздух. Административнонаказателното производство е по-конкретно заради констатацията, че община Пловдив не е организирала изпълнението на 3 от мерките в общинската програма, които трябваше да бъдат приключили до 31 декември 2021 година, а до този срок дори не са стартирали:
Въвеждане на ограничения за движението на лични автомобили в централна градска част при неблагоприятни метеорологични условия и завишена концентрация на ФПЧ10 или азотен диоксид;
Спазване на изисквания към съдържанието на пусканите на пазара твърди горива;
Създаване на фонд/сметка за финансиране на проекти за подобряване на КАВ.