ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
"Ален мак" отпътува за Украйна
Автор: Екип Plovdiv24.bg 08:05 / 13.04.2008Коментари (0)4983
© в. "Капитал"
Петър Терзиев
В продължение на пет години бившият соцгигант в козметиката "Ален мак" се опитваше да си възвърне изгубения пазарен дял на вече силно конкурентния български пазар. Основното оръжие беше предлагане на продукти от времето на социализма (боята за коса "Импресия", пастите за зъби "Поморин", шампоаните "Па-па"), при това с пестелива инвестиционна програма. Тази седмица обаче от дружеството обявиха, че са избрали друга рецепта за развитие на компанията - преместване на производство в Украйна, където са основните продажби на фирмата през последните години. "Ален мак" ще организира собствено производство в Киев и така ще се опита да избегне високите мита, данъци и такси, които оскъпяват продукцията му.

Поход на изток

Решението на компанията за инвестиции на изток е интересно, защото в козметичния бранш основно мултинационалните концерни изнасят производство в държави, където имат значителни продажби. Малките фирми от сектора традиционно растат на местните си пазари, залагайки най-вече на вътрешно развитие, а понякога и на износ. Затова ходът на "Ален мак" изглежда екзотичен. Той обаче е по-скоро животоспасяващ за пловдивското дружество.

"Продажбите в Украйна формират 30% от общите ни приходи от козметични продукти през 2007 г. Митата, ДДС и транспортните разходи обаче оскъпяват продукцията ни и затова решихме да стартираме производство там", обясни Петър Терзиев, който управлява дружеството, собственик на козметичната фирма - "Ален мак България". По думите му те са наели площи и мощности в Киев, за да произвеждат шампоани, балсами, боя за коса и течни миещи препарати. Фирмата, която ще развива бизнесът там, е регистрираната в Украйна ОАО "Ален мак" . Тя вече е сключила договор с местно предприятие, чието име от "Ален мак" не пожелаха да обявят. Капацитетът на мощностите е 3.5 млн. бои за коса годишно и 250 млн. опаковки шампоани и балсами и ще бъде натоварен максимално, като първата готова продукция ще излезе до седмици.

Компанията очаква да върне чрез него и старите си пазари в Русия и страните от ОНД. В момента тя изнася за Украйна и Русия около 60% от продукцията си, още 20% са за страните от бившия Съветски съюз и други. "Пренасяме в Киев производството на течни продукти, което изисква употреба на много вода - тя е евтина суровина и пренасянето й под формата на готов продукт изисква значителни и неоправдани разходи. Производство на пасти за зъби, за което имаме уникална линия, остава в България", отбелязва Петър Терзиев. Той допълва, че в Пловдив ще продължат да се произвеждат и всички продукти от портфолиото на фирмата, предназначени за вътрешния пазар.

За да подкрепи бизнеса в Украйна, за него ще отговаря досегашният изпълнителен директор на фирмата Людмил Александров, който ще оглави офиса и в София. Той смята, че "Ален мак" ще успее да се конкурира с големите не само в България, но и на пазарите в Русия, Украйна и страните от ОНД.

"Ален мак" е втората българска козметична компания, която решава да инвестира в чужбина. През лятото на 2004 г. габровският производител на козметика СТС построи завод в град Солничногорск, близо до Москва. Фабриката има капацитет да произвежда 4.8 млн. пасти на месец, 1 млн. кремове, шампоани и други.

Измъкване от дъното

За разлика от останалите козметични заводи "Ален мак" беше приватизиран едва през 2002 г. (виж карето) и това позволи на конкурентите му да получат голяма преднина. Продажбите и работата на пловдивската фабрика обаче буксуваха и в първите години след приватизацията. Собствениците планираха бързо да възвърнат пазарите на "Ален мак" и дружеството да се листва на Лондонската фондова борса, но това не се случи. Доста време отнеха и борбата с имитаторите на марките му, възстановяването на търговската мрежа и производството.

Едва през 2006 г. "Ален мак" се отлепи от дъното. Финансирането дойде чрез емисия облигации за 6.5 млн. евро. Компанията съкрати персонала от 600 на 197 служители и възроди дистрибуторската си мрежа с 8000 точки в страната. Беше сключен договор за производство на пасти за зъби под собствената марка (private label) на верига супермаркети Carrefour.

През последните две години пловдивската фабрика започна и разширяване на портфолиото - през миналата година новите марки са 60, а общо фирмата произвежда 180 артикула. Всички те обаче са в най-ниския ценови сегмент и най-скъпите струват 7-8 лв. по цени на дребно. Топ-продуктът на компанията - боята за коса "Импресия", която формира 40% от продажбите, например се продава за 2.50 лв.

Основните конкуренти на фирмата на вътрешния пазар са най-големият български производител "Арома" (с продажби за 36.3 млн. лв. за 2007 г.) и световните козметични концерни - L`Oreal, Bеiersdorf и т.н. Делът на вносните продукти обаче все повече се увеличава. "Спадът в продажбите по брой опаковки на повечето български продукти през последните три-четири години е около 20-30% годишно. В "Ален мак" успяхме да овладеем тази тенденция и при нас намалението е в рамките на 9% за миналата година в сравнение с предишната", отбелязва Людмил Александров.
Годишните продажби на козметика и парфюми в България са за около 350 млн. лв. по данни на производителите и вносителите, износът е над 100 млн. лв.

Финанси без козметика

Явно е, че възраждането на производството на "Ален мак" отнема време. "От едно огромно многотонажно производство, което е снабдявало с паста за зъби "Поморин" гражданите на целия соцлагер от Виетнам до Куба, ние се опитваме да се превърнем в гъвкаво, модерно и стегнато предприятие и да сме печеливши", казва Петър Терзиев. Според отчетите на фирмата (виж таблицата) тя наистина е с увеличена печалба от 534 хил. през 2006 г. на 895 хил. през миналата. Приходите от продажби обаче продължават да падат. Всички разходи са намалени.

В отчета обаче личи, че някои проблеми не са изчистени - фирмата има 11 млн. лв. вземания от свързани предприятия (което говори за това, че кредитира друг бизнес на собствениците), както и вземания от клиенти и доставчици за 12.9 млн. лв. Петър Терзиев обяснява, че са приватизирали компанията, когато е работила на загуба от 7.2 млн. лв. и е имала неизползваеми суровини и материали за 3.5 млн. долара. Той не вижда нищо смущаващо в големите вземания от доставчици и дистрибутори, защото те плащали отсрочено. "В тях има и своеобразна реална инвестиция - производителят на практика кредитира потребителя. Супермаркетите ни плащат продадените продукти след 60-90 дни, а при износ изчакваме и още 45 дни доставка", казва той. Според него вземанията от свързани лица са нормална търговска практика.


Кой е собственикът

Пловдивската козметична компания е собственост на "Ален мак България", която пък е с единствен акционер, регистрирана на Вирджинските острови "Н и Ю лабораторис". Управляващ на дружеството е Петър Терзиев, който беше съдружник в "Балканфарма" (сега "Актавис"). Чрез тази компания той и Георг Цветански участваха в приватизацията на трите фармацевтични завода в Дупница, Троян и Разград и после препродадоха фирмата на исландската "Актавис". Впоследствие Цветански се ориентира към консултантския бизнес.

Терзиев пък реши да инвестира средства в "Ален мак". На практика през 2002 г. договорът за покупката беше сключен от българското дружество на швейцарската фирма "Ефектен унд финанц", която той представляваше. Цената беше 5.55 млн. долара. По-късно българското дружество "Ефектен унд финанц" излезе от управата на козметичната компания и в момента развива бизнес с недвижими имоти в България. Терзиев го управлява и държи 60% от капитала.

Източник: в.Капитал








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Декември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Строят надлез над жп линията на Ягодовско шосе
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Бюджет 2025
Зима 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: