Поход на изток
Решението на компанията за инвестиции на изток е интересно, защото в козметичния бранш основно мултинационалните концерни изнасят производство в държави, където имат значителни продажби. Малките фирми от сектора традиционно растат на местните си пазари, залагайки най-вече на вътрешно развитие, а понякога и на износ. Затова ходът на "Ален мак" изглежда екзотичен. Той обаче е по-скоро животоспасяващ за пловдивското дружество.
"Продажбите в Украйна формират 30% от общите ни приходи от козметични продукти през 2007 г. Митата, ДДС и транспортните разходи обаче оскъпяват продукцията ни и затова решихме да стартираме производство там", обясни Петър Терзиев, който управлява дружеството, собственик на козметичната фирма - "Ален мак България". По думите му те са наели площи и мощности в Киев, за да произвеждат шампоани, балсами, боя за коса и течни миещи препарати. Фирмата, която ще развива бизнесът там, е регистрираната в Украйна ОАО "Ален мак" . Тя вече е сключила договор с местно предприятие, чието име от "Ален мак" не пожелаха да обявят. Капацитетът на мощностите е 3.5 млн. бои за коса годишно и 250 млн. опаковки шампоани и балсами и ще бъде натоварен максимално, като първата готова продукция ще излезе до седмици.
Компанията очаква да върне чрез него и старите си пазари в Русия и страните от ОНД. В момента тя изнася за Украйна и Русия около 60% от продукцията си, още 20% са за страните от бившия Съветски съюз и други. "Пренасяме в Киев производството на течни продукти, което изисква употреба на много вода - тя е евтина суровина и пренасянето й под формата на готов продукт изисква значителни и неоправдани разходи. Производство на пасти за зъби, за което имаме уникална линия, остава в България", отбелязва Петър Терзиев. Той допълва, че в Пловдив ще продължат да се произвеждат и всички продукти от портфолиото на фирмата, предназначени за вътрешния пазар.
За да подкрепи бизнеса в Украйна, за него ще отговаря досегашният изпълнителен директор на фирмата Людмил Александров, който ще оглави офиса и в София. Той смята, че "Ален мак" ще успее да се конкурира с големите не само в България, но и на пазарите в Русия, Украйна и страните от ОНД.
"Ален мак" е втората българска козметична компания, която решава да инвестира в чужбина. През лятото на 2004 г. габровският производител на козметика СТС построи завод в град Солничногорск, близо до Москва. Фабриката има капацитет да произвежда 4.8 млн. пасти на месец, 1 млн. кремове, шампоани и други.
Измъкване от дъното
За разлика от останалите козметични заводи "Ален мак" беше приватизиран едва през 2002 г. (виж карето) и това позволи на конкурентите му да получат голяма преднина. Продажбите и работата на пловдивската фабрика обаче буксуваха и в първите години след приватизацията. Собствениците планираха бързо да възвърнат пазарите на "Ален мак" и дружеството да се листва на Лондонската фондова борса, но това не се случи. Доста време отнеха и борбата с имитаторите на марките му, възстановяването на търговската мрежа и производството.
Едва през 2006 г. "Ален мак" се отлепи от дъното. Финансирането дойде чрез емисия облигации за 6.5 млн. евро. Компанията съкрати персонала от 600 на 197 служители и възроди дистрибуторската си мрежа с 8000 точки в страната. Беше сключен договор за производство на пасти за зъби под собствената марка (private label) на верига супермаркети Carrefour.
През последните две години пловдивската фабрика започна и разширяване на портфолиото - през миналата година новите марки са 60, а общо фирмата произвежда 180 артикула. Всички те обаче са в най-ниския ценови сегмент и най-скъпите струват 7-8 лв. по цени на дребно. Топ-продуктът на компанията - боята за коса "Импресия", която формира 40% от продажбите, например се продава за 2.50 лв.
Основните конкуренти на фирмата на вътрешния пазар са най-големият български производител "Арома" (с продажби за 36.3 млн. лв. за 2007 г.) и световните козметични концерни - L`Oreal, Bеiersdorf и т.н. Делът на вносните продукти обаче все повече се увеличава. "Спадът в продажбите по брой опаковки на повечето български продукти през последните три-четири години е около 20-30% годишно. В "Ален мак" успяхме да овладеем тази тенденция и при нас намалението е в рамките на 9% за миналата година в сравнение с предишната", отбелязва Людмил Александров.
Годишните продажби на козметика и парфюми в България са за около 350 млн. лв. по данни на производителите и вносителите, износът е над 100 млн. лв.
Финанси без козметика
Явно е, че възраждането на производството на "Ален мак" отнема време. "От едно огромно многотонажно производство, което е снабдявало с паста за зъби "Поморин" гражданите на целия соцлагер от Виетнам до Куба, ние се опитваме да се превърнем в гъвкаво, модерно и стегнато предприятие и да сме печеливши", казва Петър Терзиев. Според отчетите на фирмата (виж таблицата) тя наистина е с увеличена печалба от 534 хил. през 2006 г. на 895 хил. през миналата. Приходите от продажби обаче продължават да падат. Всички разходи са намалени.
В отчета обаче личи, че някои проблеми не са изчистени - фирмата има 11 млн. лв. вземания от свързани предприятия (което говори за това, че кредитира друг бизнес на собствениците), както и вземания от клиенти и доставчици за 12.9 млн. лв. Петър Терзиев обяснява, че са приватизирали компанията, когато е работила на загуба от 7.2 млн. лв. и е имала неизползваеми суровини и материали за 3.5 млн. долара. Той не вижда нищо смущаващо в големите вземания от доставчици и дистрибутори, защото те плащали отсрочено. "В тях има и своеобразна реална инвестиция - производителят на практика кредитира потребителя. Супермаркетите ни плащат продадените продукти след 60-90 дни, а при износ изчакваме и още 45 дни доставка", казва той. Според него вземанията от свързани лица са нормална търговска практика.
Кой е собственикът
Пловдивската козметична компания е собственост на "Ален мак България", която пък е с единствен акционер, регистрирана на Вирджинските острови "Н и Ю лабораторис". Управляващ на дружеството е Петър Терзиев, който беше съдружник в "Балканфарма" (сега "Актавис"). Чрез тази компания той и Георг Цветански участваха в приватизацията на трите фармацевтични завода в Дупница, Троян и Разград и после препродадоха фирмата на исландската "Актавис". Впоследствие Цветански се ориентира към консултантския бизнес.
Терзиев пък реши да инвестира средства в "Ален мак". На практика през 2002 г. договорът за покупката беше сключен от българското дружество на швейцарската фирма "Ефектен унд финанц", която той представляваше. Цената беше 5.55 млн. долара. По-късно българското дружество "Ефектен унд финанц" излезе от управата на козметичната компания и в момента развива бизнес с недвижими имоти в България. Терзиев го управлява и държи 60% от капитала.
Източник: в.Капитал