© Plovdiv24.bg | | Двадесет дни преди парламентарния вот, социологическа агенция "Алфарисърч" публикува нагласите на избирателите във връзка с парламентарните избори в Пловдив. 55 процента от анкетираните заявяват, че категорично ще гласуват на 5 юли. 17 процента са тези, които се колебаят, а 28 процента са отговорили, че няма да дадат своя глас. Ако изборите се провеждаха следващата неделя, 6.3 процента ще дадат гласа си за РЗС - ВМРО, 2.7 процента за ПП "Лидер", 22.9 процента за ГЕРБ, 5.5 процента за Партия Атака, 11 процента за Коалиция за България, 1.5 процента за НДСВ, 1.1 процента за ПП Зелените, 3.3 процента за Синята коалиция, 0.4 процента за ДПС. От запитаните 32.2 процента са отговорили, че няма да гласуват, а 14.3 процента са посочили друга партия. При посочване на водачите на листи на основните партии в Пловдив, анкетираните са избрали да ги подкрепят по следния начин: Бойко Ватев - РЗС - ВМРО - 7.4 процента Емил Кошлуков - Лидер - 6.4 процента Иван Тотев - ГЕРБ - 31.9 процента Красимир Кузмов - ДПС - 0.7 процента Павел Шопов - Атака - 5.7 процента Стефан Данаилов - КБ - 17.6 процента Милен Велчев - НДСВ - 3.5 процента Димо Гяуров - Синята коалиция - 5.3 процента Друга партия - 21.6 процента
На въпроса "Взели ли сте решение за коя партия ще гласувате?" 52.1 отговарят, че са взели решение отдавна, 4 процента не са сигурни и е възможно да променят решението си, 13.2 процента още не са решили окончателно за кого да гласуват, 28 процента заявяват, че няма да гласуват. Без отговор на въпроса остават 2.7 процента от запитаните.
От посочените отговори прави впечатление, че съюзът между РЗС и ВМРО в Пловдив се оказва популярен в града под тепетата и намира одобрение със сериозна перспектива за положително развитие до деня на изборите, твърдят от агенцията. Потенциалът за растеж на одобрението тук е най-голям, сравнено с останалите политически формации. Според анкетираните, РЗС и ВМРО имат сходни политически послания и по принцип акцентират върху близки ценности, което кара избирателите да приемат добре общата листа в Пловдив. Ясните и категорични послания свързани с проблеми като противодействие на корупцията и промени в конституцията, правят възможно възходящо нарастване на одобрението за кандидатите на РЗС - ВМРО в града до края на кампанията. За сравнение, подобен ръст на растеж не е характерен за другите кандидати.
Наблюдава се изразен спад в подкрепата за ГЕРБ под тепетата, което основно се дължи на допуснатият административен гаф на водача на листата Иван Тотев при излизането му в отпуск, твърди "Алфа рисърч". Това решение е довело до определено разочарование и отдръпване на електорат. Влияние върху спадащата популярност на ГЕРБ вероятно оказва и отпадането от листите на знакови за партията личности, които първоначално са били обявени като възможни кандидатури, но след това не са намерили място в листите. Което е довело до разочарование и разминаване на очакванията на избирателите. Подобен проблем на припознаването на избирателното доверие може да се окаже решаващ в по-късната фаза на кампанията, което ще доведе до отлив на гласове от ПП ГЕРБ в Пловдив, заявяват от "Алфа рисърч".
Представянето на Синята коалиция до момента не потвърждава породените очаквания от вота за европейски парламент, според "Алфа рисърч". Излъчената за Пловдив кандидатура на Димо Гяуров не успява да събере симпатиите на пловдивчани. До голяма степен това се дължи на неговия непловдивски произход, който самият кандидат в кампанията си се опитва да омаловажи и да превърне във виц, което очевидно не му носи дивиденти. Наблюдава се и друга обезпокоителна тенденция за сините, това са обявените близо 2500 гласоподаватели, които са поискали да гласуват не в Пловдив - град, а в Пловдив област. Смята се, че това е твърд електорат от стари седесари, които ще дадат своя глас в полза на кандидата Йордан Бакалов.
Друга негативна тенденция за Пловдив, според "Алфа рисърч", се наблюдава при ПП "Лидер". След тиражираните съмнения за търговия с гласове на евровота, при тях се наблюдава сериозен отлив от електорат в Пловдив и представянето им под тепетата не успява да мобилизира електорат. |