Областни управители, кметове и експерти обсъждаха в Пловдив идеен проект за изграждането на тунел на прохода Троян-Кърнаре. Участниците в срещата вдъхнаха нов живот на идеята, която съществува още от 70-те години, когато се е предвиждало изграждането на железопътен тунел там, дълъг 12 км.
Днес беше показан документ още от 1938 година, като срещата тогава се е провела в Троян. Проектът е бил за свързване със жп линия на градовете Свищов, Ловеч, Троян, Карлово, Пловдив. Днес беше показан документ още от 1938 година, като срещата тогава се е провела в Троян. Проектът е бил за свързване със жп линия на градовете Свищов, Ловеч, Троян, Карлово, Пловдив.
Преди 15 години в Пловдив се създава Сдружение за изграждане на тунел Троян-Кърнаре. Този идеен проект е бил внесен и бил одобрен от тогавашното Министерство на транспорта и информационните съобщения. Имало е и заявен инвеститорски интерес от американска фирма, която е давала 400 милиона долара за изграждането на тунела. Заради погрешна политика на правителството обаче инвеститорите се отказали.
"Тунелът е важен както за Южен централен район, така и за северозападен район", каза областният управител на Пловдив. Като първа точка от предвижването на проекта участниците в срещата определиха тунелът да се включи в генералната европейска железопътна мрежа. За това трябва да помогне министерството на транспорта. Този проект трябва да залегне и в регионалните планове за развитие на Южен централен район и на Северозападен район за периода 2014-2020 година, като ще се настоява това да е приоритет. Тунелът трябва да се включи и в оперативната програма "Транспорт" на Министерството на транспорта и съобщенията.
Важно е всички да работят в една посока. Сегашната идея е проектът да бъде за комбиниран транспорт - железопътен и за автомобили. Областният управител на Смолян Стефан Стайков, който също присъстваше на срещата, изрази съмнения, че вече е късно за включването на този проект в новия програмен период по европейски проекти 2013-2020 година.
Областният управител на Пловдив го контрира, че няма да се разчита на европейски пари. Той разкри, че и в момента интерес към публично-частно партньорство за този проект проявяват турски холдинг и италианско-швейцарска фирма.
"Спешно трябва да се възстановят връзките със старите инвеститори, ако вече не са загубили интерес. Трябва да се работи и за привличането на нови инвеститори и фирми, които ще окажат логистика", каза още той.
Министерството на транспорта у нас не е против идеята. Те са изпратили писмо до участниците в днешната среща, в което са заявили, че също са за търсене на възможности за публично-частно партньорство.
Тази среща няма да е последна. През януари същите участници ще се срещнат отново, за да се види докъде са стигнали нещата, дали са придвижени, както и е да се начертаят нови задачи.
Източник: радио "Фокус"