© | Американската компания "Сенсата" присъства в България от август 2011, когато придоби дружеството "Сензор-Найт Индастриъл".България е най-голямата локация на "Сенсата" в Европа. Към момента има 1 800 служители, базирани в България. Основната част от тях работят в Ботевград, където компанията има производствена база.
Преди около 2 години беше открит инженерен център за развойна дейност и високотехнологични тестове, както и център за връзка с клиентите в София.
В края на миналата година стана ясно, че компанията ще строи втори завод в България, в икономическата зона на Пловдив.
Повече за дейността на "Сенсата" в Ботевград, Пловдив и София и какви са плановете й за България, разговаряхме с Петър Василев - HR Director Global Operations на компанията. - Г-н Василев, откога "Сенсата" присъства в България? Към момента колко служители имате тук и какъв тип специалисти са те основно?
- "Сенсата" присъства в България от август 2011, когато придоби дружеството "Сензор-Найт Индастриъл" от предишния му собственик. Към момента компанията има 1800 служители, базирани в България. Основната част от тях са базирани в производството ни в Ботевград, но в последните 2 години в София развихме голям инженерен център за развойна дейност и високотехнологични тестове, както и център за връзка с автомобилните ни клиенти, който обслужва всички локации на "Сенсата" по света.
- Освен България, къде още имате присъствие и колко са служителите на компанията по света?
- Към момента за корпорацията работят около 17 000 човека, но очакваме тази бройка да се увеличава заради стратегията ни за увеличаване на пазарния дял в сегментите, в които сме лидери в света, чрез придобиване на нови компании и генеричен растеж, който идва от пазарите, на които оперираме. Най-големият ни център за развитие на бизнеса е в Атълборо, Масачузетс, САЩ, имаме подобен и в Алмело, Холандия; Шанхай, Китай, както и в Япония. Големите ни като брой персонал локации са основно в Мексико, Китай, Малайзия, а от отскоро имаме и други заводи в Европа - в Полша, Северна Ирландия и Франция, които дойдоха като част от придобити компании през 2014.
- Строите втори завод в България. Бихте ли разказали малко повече за дейността на компанията тук - каква е основната дейност на завода в Ботевград и каква ще е в Пловдив?
- Заводът ни в Ботевград произвежда специални високотемпературни сензори, които се вграждат след горивната камера на автомобила и са критични за ефективното използване на горивото от двигателя на автомобила. Тези сензори имат и съществена функция по отношение на намаляване на нивата на CO2, изхвърляни в атмосферата.
В Пловдив ще произвеждаме друг тип продукти, които компанията разработва - отново високотехнологични сензори, но по-скоро работещи за измерването на налягане и други елементи от средата. Отново основен потребител е автомобилната индустрия, но ще доставяме и на наши клиенти в самолетостроенето и индустрията.
- Защо решихте да разширите производството си в България? Преди да вземете решението за завода в Пловдив, кои бяха другите локации, които са били опция, и с какво Пловдив надделя в избора?
- Компанията постоянно оценява световните пазари, на които оперира, и спрямо това опредeля стратегията си за растеж в различни региони по света. В момента България е най-голямата локация на "Сенсата" в Европа и беше логично да търсим разширение на бизнеса ни тук. Страната има централна локация в Източна Европа и конкурентна структура на разходите. Преди да се спрем на Пловдив като място за новия ни завод, проведохме сериозен анализ на пазара и с помощта на вътрешни ресурси и консултанти се спряхме на тази алтернатива измежду няколко в България.
- Колко човека ще наемете в новия завод и какви специалисти ще търсите предимно?
- Проектът ни в Пловдив ще се развива в няколко фази. Ако всичко върви по план, очакваме да наемем около 1500 човек в следващите 2 години.
- Не смятате ли, че ограниченият пазар на труда в България ще е пречка за реализирането на тези планове? Още повече, че около Пловдив са ситуирани много производствени предприятия и конкуренцията за специалисти със сходни умения и опит е голяма.
- Със сигурност пазарът на труда в България има някои ограничения. Имайки предвид размера на страната и демографията й, пазарът на труда може да е доста конкурентен по отношение на квалифицирани служители. От друга страна обаче ние сме компания, която дългосрочно инвестира в развитието на нашите инженерни таланти и специалисти, като им помага да развият своята квалификация в технологиите и всяка сфера на бизнеса. Заради глобалния характер на бизнеса ни нашите служители имат възможност за международна кариера в компания, която е позната като световен лидер.
Аз вярвам, че конкуренцията и това, че в района на Пловдив има значителна концентрация на мултинационален индустриален бизнес, всъщност е нещо много хубаво, защото помага на целия бизнес климат и дава възможност на служителите да се развият в големи корпорации и да изберат компанията, която им дава най-добрата за тях перспектива за развитие.
- На какъв етап е проектът, какви специалисти наемате в момента и кога се очаква да започне реално производство?
- В момента наемаме квалифициран екип от инженери и мениджмънт, които имат уменията да стартират и развият производството ни в Пловдив. Тези служители се обучават в момента в другите заводи и офиси на "Сенсата" в Азия и Америка. На следващите етапи ще започнем наемането на техници и производствен персонал, като ще продължим да разширяваме и инженерния си екип, и подкрепящите функции.
- Каква е инвестицията в завода?
- Първоначалната ни прогноза е за инвестиция в размер на около 40 млн. евро.
- Какви са плановете ви за завода в Ботевград?
- Очакваме, че заводът ни в Ботевград ще продължи да расте, защото нуждите на автомобилния пазар от високотемпературни сензори се повишават заради повишените изисквания за ефективност на автомобилите и регулациите по отношение на изхвърляните вредности в околната среда.
- Планирате ли инвестиции и разширяване на производството и в другите локации по света, на които присъствате?
- Да, инвестираме и в други от производствените ни локации по света, както и в развойната ни дейност и инженеринг, насочени към развитието на нови продукти.
- Доколко България е ключова локация за вашия бизнес? Кои са основните предимства на страната ни и най-големите предизвикателства, които срещате тук?
- България е ключова за компанията по отношение на присъствието ни в Европа. Относно предимствата, смятам, че България притежава уникална комбинация от географско местоположение, икономическа и геополитическа стабилност, както и добър профил на работната ръка. Предизвикателство може да се окаже намирането на големи групи висококвалифицирани специалисти в различни области, които да владеят отлично английски език, както и някои от типичните бариери за бизнеса у нас.
Източник: economy.bg |