© | | Автогара "Родопи" в Кючук Париж и хипермаркет "Билла" са строени незаконно. 12-те декара, върху които се издига "Билла", са били изтъргувани от градската управа като частна общинска собственост, при положение че земята е на държавата. Теренът, върху който се кипри днес новата автогара "Родопи", пък е бил вписан незаконно в активите на "Хебросбус", тъй като по все още действащия Общ градоустройствен план на това място е трябвало да минава булевард, който да свързва Коматевския транспортен възел с надлез "Родопи". Там било предвидено да има и зелени площи. Самата автогара пък е била изградена по отменения вече чл. 120 като временна постройка.Още през 2002 г. Пловдивската окръжна прокуратура е разследвала случая с продажбата на държавната земя от общината и незаконното застрояване на терените, но преписката така и не стигнала доникъде, направи проучване "Акцент". До задънена улица се стигнало, въпреки намесата на тогавашния главен прокурор Никола Филчев, който лично се е заинтересувал от това как върви разследването. А възможно е и точно това да е причината случаят да се потули.
Според документите в Държавен архив - Пловдив, парцелът от 35 дка, върху който са строени и хипермаркетът, и автогарата, е принадлежал на известната пловдивска фамилия Кудоглу. През 1948 г. имотът е бил отчужден от наследница на рода в полза на държавата съгласно Закона за отчуждаване на едрата градска собственост. По действащия и днес Общ градоустройствен план на Пловдив от 1968 г. през мястото трябва да минава булевард с по три платна в двете посоки - т. нар. Южна тангента, който да поеме част от натоварения трафик около Сточна и Централна гара. По тази причина някогашният Градски народен съвет - Пловдив, през 70-те години предоставя на бившия Автокомбинат само за временно ползване част от терена. Така транспортното дружество изгражда временната постройка на автогара "Родопи" по чл. 120, която всъщност е разширение на автогара "Юг". Временното разширяване се прави с цел да поеме част от междуселищните линии. А след като постройката е с временен статут, автокомбинатът не се сдобива с нотариален акт за земята.
През 2002 г. тогавашният зам.-кмет - арх. Румен Русев, обаче с две свои заповеди отрежда имота за "обществена дейност и търговия".
Така абсолютно незаконно той де факто прави промени в Общия градоустройствен план. Според специалисти обаче промени в плана могат да се извършват само с решение на Министерския съвет.
С тези заповеди на арх. Русев се отрежда и втори имот, който великодушно по-късно е предоставен от общината на частното транспортно дружество "Хебросбус" за изграждането на новата автогара "Родопи", чието строителство се извършва от фирмата на зам.-кмета Атанас Славов - "Водстрой".
По признание на управителя на "Хебросбус" Веселин Дошков с общината дори не е сключен споразумителен протокол, а "на една среща с кмета просто се договорихме".
Според наш източник, разследвал случая, и двете "договорили се" страни обаче не са имали и нямат акт за собственост на имота.
Интересното е как, без да имат документ за собственост на терените, общината и "Хебросбус" четири години оспорват в съда кой е собственик на земята. Делото е прекратено през 2002 г. точно защото нито една от страните не е могла да представи доказателства, че имотът е неин.
В резултат на тази незаконна продажба кварталът около Коматевския възел си остава изолиран, а скъпата държавна инвестиция в надлез "Родопи" се обезсмисля, твърдят експерти.
По-късно, на базата на издадените от арх. Румен Русев заповеди за промени на устройствения план, Общинският съвет взима решение за продажба на 12-те декара терен на "Билла недвижимости" ЕООД. За беззаконието е уведомен тогавашният областен управител Гьока Хаджипетров, но той не спира нито заповедите на общинската администрация, с които теренът е обявен за общински и е променен Общият устройствен план, нито пък стопира решението на местния парламент за продажбата на де факто държавния имот.
Както се казва, законът се спазва по различен начин за наши и ваши. Остава само да се правят догадки какво са направили от "Хебросбус" и "Билла", за да влязат в категорията "наши"? Или пък какво е накарало градската управа да престъпи закона и да извърши сделката? Със сигурност едва ли са интересите на града!
Източник: в."Акцент" |