Представяме ви позицията на Бизнес експертния съвет - Пловдив относно предложението на инж.
Александър Държиков - зам.-кмет на община Пловдив, за приемане на "Механизъм за разпределение на средствата за субсидии, изплащани от Община Пловдив за покриване загубите на фирмите, извършващи вътрешноградски превоз на територията на общината и компенсиране на намалените приходи от прилагане на цени за пътуване по автомобилния транспорт в община Пловдив".
Уважаеми госпожи и господа, масовият градски транспорт е едно от големите предизвикателства пред новото кметско ръководство и сериозен проблем за решаване от община Пловдив. Добре организираният и ситуиран транспорт решава редица наболели за Пловдив проблеми като:
- Опазване качеството на атмосферния въздух;
- Проблемите с трафика;
- Проблемите с паркирането.
Затова очакванията на всички ни е той да отговаря на няколко важни критерия:
- Сигурност и комфорт, преди всичко;
- Високо качество на предлаганата услуга;
- Достъпност на цената за масовия потребител;
- Ритмичност.
Бизнес Експертен Съвет - Пловдив се запозна с предложението, което предстои да бъде обсъдено и прието на заседанието на Общински съвет - Пловдив на 01.03.2012 г., и констатира следното:
1. Комисията по чл. 8 от Наредба 2 на Министерството на транспорта, председателствана от зам.-кмета Александър Държиков, предлага приемането на нов механизъм, който "да отчита равнището на показателите, съгл. чл. 12, ал. 2 от Наредба № 3 на Министерството на финансите ". Така тя се занимава с финансови въпроси, което не е от нейната компетенция и никой не я е оторизирал да го прави. Не е ясно дали компетенциите на лицата, членове на комисия, занимаваща се с проблемите на транспорта, отговарят на нужните условия и могат да взимат решения, касаещи нормативната база на Министерството на финансите.
2. Спазени са част от изискванията на чл. 12, ал. 2 от Наредба № 3 на Министерството на финансите, касаещи пътниковместимостта и екологосъобразността. Но подходът по отношение на коефициентите, отчитащи реализираната загуба за км. пробег, липсва.
3. В преамбюла на предложението е казано, че очакваните резултати от приемането на проекта за механизма " са в посока на подобряването на качеството на превозите и комфортно пътуване по линиите на масовия градски транспорт на територията на община Пловдив". В същото време, критерии, отчитащи качеството на услугата, липсват в предложението. С предложения механизъм се затвърждава досега действащата схема за уравниловка между превозвачите, стимулира се посредствеността и експлоатацията на морално и физически остарял парк.Бизнес Експертен Съвет - Пловдив, отчитайки преди всичко обществения интерес, възразява срещу подобен подход. Според нас е нужно да се направят следните корекции:
1. По отношение на качеството на услугата масов обществен транспорт, да се отчита състоянието на автопарка като чрез съответните коефициенти финансово се стимулират превозвачите, въвели в експлоатация по-нови автобуси.
2. Да се въведе пропорционално покриване на загубите на транспортните оператори въз основа на данни от аналитичното им счетоводство.
3. Да се стимулират превозвачите, въвели автобуси, оборудвани с работещи климатични инсталации, за периода 15 май-15 октомври.
Изводите, които могат да се направят от предложения механизъм, навеждат на мисълта, че е преследван не обществения интерес, каквито са разбиранията на Бизнес Експертен Съвет - Пловдив, а индивидуални интереси, свързани с обкръжението на ресорния зам.-кмет.