Защо държавата и институциите не могат да се справят с осигуряването на пътна безопасност и с корупцията сред органите на реда? Нима държавата е абдикирала или не може да се справи със ситуацията? Какви са мотивите на един човек да влезе в системата на МВР? Защо полицаи покровителстват пияни и дрогирани водачи на МПС? Чувството за безнаказаност и върховенството на Закона.
Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност, бивш шеф на КАТ, коментира в "Законът и Темида":
Директорът на Института за пътна безопасност препоръча на бъдещите министри на вътрешните работи: "Въпреки че законът не го изисква, те могат, когато назначават шефове на КАТ, да изискват от тях концепции, които да са публични. Тогава хората бързо ще разберат какъв е ангажиментът на новия шеф на КАТ." Милчев подчерта, че тихомълком са назначили новия шеф на КАТ, както и зададе въпроса защо всички началници в системата на пътната безопасност са от Пловдив и дали не става дума за някаква каста, секта.
"Ако не си от Пловдив, не може да станеш началник. Вътрешният министър е от Пловдив, главният секретар на МВР е от Пловдив, шефът на полицията на София е от Пловдив. Трябва да си кажем сериозните неща. Имаме проблем и той е кадрови", смята Милчев.
"Държавата – това не сме ние, както обичат да казват хората. Държавата – това са представителите на държавните институции – те не могат да се справят, защото не искат да носят отговорността за това. За тях е изключително удобно да представят, че отговорността е на шофьорите, а между институциите отговорността е споделена. И така беше до 2018 г., когато стана катастрофата в Своге. Тогава ние от Института за пътна безопасност принудихме българското правителство да създаде Държавна агенция за безопасност по пътищата, която трябваше да носи общата отговорност за състоянието на безопасността в държавата и тя да даде отговор на всички тези въпроси, на които до момента държавата не даваше.
За огромно наше съжаление обаче тази агенция се превърна в една паразитна структура, която се занимава с организиране на кампании, на просвещение, на обучения, на семинари – тя се държи като неправителствена организация. А ние от Института за пътна безопасност се опитваме да бъдем коректив и да коригираме държавните институции да си свършат работата. Абсолютен парадокс.
Нещата в тази държава по тема "Пътна безопасност" ще се оправят, когато хората поискат Институтът за пътна безопасност да оправи нещата. Защото аз смятам, че във времена на криза някой трябва да застане пред хората и да покаже, че е готов да носи отговорността за тяхната сигурност по пътищата.
Съвсем скоро ще излезем с отворено писмо до президента, премиера и разбира се, до медиите, да получим правото за 2 години да създадем стандартите за управление на риска, като поемаме ангажимент още през първата година да намалим жертвите с между 50 и 100 човека по-малко. Искаме това единствено и само защото някой трябва да поеме отговорността за това, което се случва. Ние можем да покажем как се случва.
Богдан Милчев коментира и фигурата на бившия директор на КАТ-София комисар
Тенчо Тенев, както и на
Бойко Рашков в качеството му на вътрешен министър. "МВР се опитва повече от 10 години да се отърве от
Тенчо Тенев. Това е емблемата на МВР – този нелеп образ! Вече съм убеден, че на
Тенчо Тенев ще му бъдат повдигнати обвинения и ще бъде задържан и този път това ще бъде краят. Защото ние ще се оправим именно когато приключим с
Тенчо Тенев – не като физическо лице, а с тенчотеневщината в МВР. Истината е, че
Тенчо Тенев създаде всичките тези условия ние да имаме много Семерджиеви по нашите пътища.
Бойко Рашков е един от проблемите на МВР също. Той излъга, че няма чадър над Семерджиев в комисията за вътрешен ред и сигурност в НС. Той възстанови тенчотеневци на всички позиции на МВР. Справянето с всичко това ще отнеме години наред."