ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Четири различни пана заминаха за четири училища в България | ||||||
| ||||||
Пиша Ви по повод културно събитие, което се състоя в четири училища в България. През октомври 2021 г . се откри нова програма "Творчески инициативи“ на Национален фонд "Култура“. Програмата целеше да финансира проекти на творци в България по повод продължаването на епидемичната обстановка в страната. Спрямо изискванията на програмата измислих и съставих свой проект, с който кандидатствах. Нарекох го "Наследство“. Проектът ми беше одобрен и се реализира благодарение на финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура“. Моят проект "Наследство“, наричам го още "Пъзел-Игра“ Представлява измислянето и рисуването на 4+1 пана, с размери 100 см/100 см (105 см/ 105 см е основата), които представляват 21 малки картини, в пано, които се подреждат на текстилна основа. Четирите пана са с различни нарисувани теми. Темите отговарят на учебният материал съответно за 3-ти, 4-ти, 5-ти и 8-ми клас. Тези пана са предназначени за четири училища в България, а петото е за Българско неделно училище. Паната са предназначени за игра, за открити уроци, за преговори на научен учебен материал. Паната ще се подреждат многократно и неограничен брой години занапред. Докато съставях проекта си, още преди да кандидатствам с него, помолих директорите на училищата да ме свържат с по един преподавател от училище, когото изберат по своя преценка. След като проектът ми беше одобрен за финансиране, аз през цялото време работех с тези четирима преподаватели, като дори г-н Николай Панчев, учителят от СУ "Любен Каравелов“ в Пловдив, пожела сам да измисли всичките 21 въпроса към 21 малки картини в паното за 3-ти клас. Четирите различни пана заминаха за четирите училища в България: паното за 4 клас е в ОУ "Любен Каравелов“ в Пазарджик с директор г-жа Димова и учител г-жа Тодорка Грозданова; паното за 3 клас е в СУ "Любен Каравелов“ в Пловдив с директор г-жа Щерева и учител г-н Николай Панчев; паното за 5 клас е в ОУ "Христо Ботев“ в Мездра с директор г-н Иванчев и учител г-жа Ралица Ангелова; и паното за 8 клас е в Професионална гимназия по дървообработване "Иван Вазов“ във Велинград с директор г-жа Рускова и учител г-н Альоша Кадьов. Петото пано ще заминава за българско неделно училище "Орфей“ в Линц, в Австрия. Темите на неговите рисунки отговарят на учебният материал, който се изучава в 3-ти клас. Така ще може да бъде подреждано и от третокласници и от четвъртокласници. Пишейки проекта си имах идея да изпратя и пето пано извън границите на България в Българско Неделно училище. Не знаех кое да бъде това училище и когато потърсих в Интернет и отворих един голям списък с Български неделни училища видях, че има училище, което е наречено "Орфей“. Това веднага определи училището от само себе си – Темата "Орфей“ е застъпена в проектите ми за пана, които смятах да нарисувам. Рисунките по малките картини, които съдържа всяко едно пано, обхващат информация относно материалното и нематериалното културно наследство на България: Шевици, Кукери, Орфей, Първият парен локомотив в България, Герб на Княжество България, Емблемите на трите Национални парка, Великденски яйца, Коледни играчки, Коледен хляб, Образ на цар Симеон, Юрта, Глаголица, Кирилица, предмети от Панагюрско съкровище, предмети от Рогозенско съкровище, предмети от Вълчитрънско съкровище, Старата поща в Пазарджик, Възрожденски къщи, Заглавни украсени букви, Страница от Рибния буквар, Защитени Животни и Защитени Растения в България и др. Описание на паната: Всяко пано от Пъзелът-Игра "Наследство“ съдържа по 21 броя малки картини, които се подреждат върху текстилна основа. Малките картини имат неправилни различни форми. Текстилната основа с размери 105 см/ 105 см се поставя хоризонтално (на голяма маса, в стая на пода, на двора, на тревата). Всяка малка картина има номер. Малките картини се съхраняват в торби от памучен плат, които съм ушила. На всяка торбичка има номер. За всяка малка картина има въпрос, намира се вътре във всяка торбичка, който учителят трябва да прочете, а учениците да отговорят. Малката картина не бива да бъде изваждана от торбата и поставяна на основата, докато учителят не получи отговор от учениците. Може ученикът, който е познал отговора – той да извади малката картина и да я постави на основата. Но само учителят трябва да изважда въпросите. Темите на малките картини са материалното и нематериално наследство на България. Материал от учебниците Човек и Общество за 3,4 клас и от История и Цивилизации - 5 клас. Подреждането на паното може да се ползва за открити уроци, интегрирани уроци, преговори в началото на годината, или за забавление и отмора, в края на учебната година. Т.е. по всяко време на учебната година. Пъзелът се подрежда като се започне с малка картина номер 1. Преди въпросът за малка картина номер 1, се намира текст, който информира учениците, че това пано е нарисувано и пристигнало при тях благодарение на финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура“. След това се поставят останалите малки картини според техният номер. Малките картини се разполагат така върху текстилната основа, че тяхната форма да съвпадне с очертаното им място. Паното може да се подрежда и в разбъркан, не по номера, вид. Но винаги се започва с малка картина номер 1. На всяка малка картина, отстрани, има буква/или букви от глаголицата. Те трябва да бъдат записвани на отделен лист, (приложена е схема към паната, удобна за попълване), и след това да бъдат заместени с буквите от Кирилицата. Буквите от Глаголицата са подредени в правилният си вид ако се следват номерата на малките картини от 1 до 21. Когато се открие кои букви от Кирилицата са скрити в буквите от Глаголицата – учениците трябва да открият българска пословица/ народна мъдрост. Има и настолен статив, направен от мукава. Двустранен е. На него може да се поставят малки картини и учениците да гледат от тях и да ги рисуват, или да оцветяват приложените илюстрации за оцветяване. Ако учениците имат време да оцветяват - се разпечатват предварително изображения, които съм приложила, в електронен вид, към паното. Също така в паната за 5 и 8 клас съм оставила завършени само наполовина малки картини (2 - 3 броя), за да бъдат завършени от ученици. Избира се този ученик, който е успял да познае отговора на въпроса на тази картина – да я завърши с водни бои, или флумастери, или темперни бои; или се избира този, или тези ученици, които рисуват най-добре, да му помогнат или те да завършат малките картини. След като се проведе играта с учениците – малките картини с въпросите се поставят в техните торбички, за да може това пано да бъде подредено от следващите класове. Събитията към Проект "Наследство“: В ОУ "Любен Каравелов“ в Пазарджик – IV клас Подреждането на паното за 4 клас се проведе на 13 юни. Г-жа Тодорка Грозданова избра децата да подреждат своето пано във физкултурния салон. В тяхното пано има теми от учебният материал за 3 и 4 клас. Пъзелът-Игра е посрещнат с голям интерес от учениците, които са отговорили на всички въпроси. Имаха и публика от директорът и заместник директорът на училището ни, както и от други учители. В СУ "Любен Каравелов“ в Пловдив - III клас Подреждането на паното за 3 клас се проведе на 30 май. Г-н Николай Панчев избра да подредят своето пано в класната стая. На паното за 3 клас поставих велкро ленти на основата и върху всички малки картини, и така паното може да се подрежда във вертикален вид. Децата са се забавлявали и са имали публика от други преподаватели и част от техните родители, които също са участвали в разгадаването на гатанките-въпроси към всяко пано! В ОУ "Христо Ботев“ в Мездра – V клас Подреждането на паното за 5 клас се проведе на 15 юни. Г-жа Ралица Ангелова избра да подредят своето пано навън, в тревата на слънце! В паното за 5 клас има нарисувани теми от 5, 4, и 3 клас, като оставих две рисунки нарисувани само наполовина, така учениците ще могат да ги завършат старателно и да участват в рисуването на проекта ми. В тяхното пано няма изписани номера на текстилната основа, което им позволява да сложат малките картини на няколко възможни места, отговарящи на силуетите на картините. Припомням, че в проектите ми, изпълнени в училища, винаги оставям част от проекта да бъде нарисуван от ученици както това се случи на стенописът ми в 1ОУ "Св. Климент Охридски“ през 2012 г., и на стенописа ми в ОУ "Любен Каравелов“ в Пазарджик през 2021 г. В Професионална гимназия по дървообработване "Иван Вазов“ в гр. Велинград - VIII клас Подреждането на паното за 8 клас се проведе на 28 юни. Г-н Альоша Кадьов избра да подредят своето пано навън, на тревата. В паното за 8 клас оставих три рисунки нарисувани само наполовина, така учениците ще могат да ги завършат старателно и да участват в рисуването на проекта ми. Също така освен темите от 3, 4, 5 и 8 клас, в паното им има и нарисувани дърворезби които са били направени от учениците. Техният учител ми изпрати снимки на техни изпълнени вече дърворезби и аз нарисувах няколко от тях в паното им! В подреждането участват и други преподаватели. В тяхното пано няма изписани номера на текстилната основа, което им позволява да сложат малките картини на няколко възможни места, отговарящи на силуетите на картините. Българско неделно училище "Орфей“ в Линц, Австрия. Тяхното пано може да се подрежда както от третокласници така и от учениците в 4-ти клас. Г-жа Мариета Ридъл, председател на родителският съвет, посрещна идеята за такова пано много добре и се радва, че съм избрала тяхното училище. В проекта си бях написала, че изображенията в паното, което ще замине извън България, ще бъдат принтове от друго вече създадено пано. Но в крайна сметка паното за българско неделно училище "Орфей“ в Линц в Австрия също е нарисувано с оригинални рисунки, не го направих с принтирани изображения. Така създадох 5 различни пана. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Новини от Пловдив:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Синоптик: От 6 декември започва продължителен период на снеговалежи
14:11 / 28.11.2024
Годеж 17 години след първата им среща, когато са били деца
15:49 / 29.11.2024
Виктор и Беба отново заедно
08:42 / 29.11.2024
Ударно начало на декември за три зодии
14:46 / 28.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив? | ||
Да (5800) | 58% | |
Не (3209) | 32% | |
Не мога да преценя (947) | 10% |