© Plovdiv24.bg | Невероятната трагедия, която се случи преди няколко дни в Пловдив, не е първопричината за тези редове. Тази трагедия повдигна отново наболял отдавна въпрос, относно качеството и смисъла на тролейбусния транспорт в Пловдив, за който в Plovdiv24.bg сме писали неведнъж (Примери: тук и тук).Всеки път когато се повдигне темата за тролейбусния транспорт, се намира една огромна група негови защитници, които сипят обвинения и заплахи срещу всеки, който се опълчи срещу този тип транспорт. Дали го правят от заблуда или с користни цели, няма значение.
Истината е, че по принцип този транспорт е най-екологичният. По-болезнената истина е обаче, че в Пловдив състоянието му е такова, че той повече вреди на природата, отколкото да е полезен.
Тролейбусният транспорт в Пловдив се движи изключително бавно, а грохналите тролеи предизвикват невероятни задръствания по кръстовищата, което "помага" автомобилите да отделят много повече вредни газове, отколкото ако преминават безпрепятствено през кръстовищата.
За бавния и задръстващ тролейбусен транспорт спомага и трагичното състояние на контактната мрежа, която освен, че пречи на самите тролеи, е провиснала и създава предпоставки за тежки инциденти, какъвто вече се случи. Тази контактна мрежа е собственост на "Градски транспорт" АД, дружество приватизирано от "червения колос" Ангел Батаклиев и което се радваше на странен комфорт в стария общински съвет, въпреки, че не изпълнява приватизационния си договор.
Тролейбусите не изпълняват курсовете си!
Всичко изложено по-горе, е напълно достатъчно за непредубедения читател, за да му стане ясно, че тролейбусният транспорт в Пловдив практически не функционира и нанася сериозни вреди на трафика и екологията в града. За съжаление проблемите вече, не се ограничават с трафика и екологията. Проблемите с контактната мрежа са ежедневие и бе въпрос на време да се стигне до трагичен инцидент.
Естествено собственикът на "Градски транспорт" АД трябва да излезе и да понесе вината си. Не само за този инцидент, а за състоянието на фирмата като цяло. Ясно е, че тролейбусният транспорт в Пловдив крета и е въпрос на време да бъде ликвидиран, което е по-доброто решение в този му вид. Лошото е, че същата фирма изпъл нява немалка част от курсовете на автобусите от масовия градски транспорт.
Като цяло е на път да се окаже, че експериментът с частен градски транспорт е неуспешен, още повече във време, когато той изпълнява все повече социални функции.
Градовете, които са след нас все още по официални данни - Бургас и Варна, вече осъзнаха този факт и се преминава към изцяло общински градски транспорт. В Бургас вече е изцяло общински, във Варна е 50% общински и още толкова частен, но общинското предприятие в момента се опитва да погълне частното. Каква е причината? Много е просто, Европа дава много пари за транспорт, но само ако е общински. Именно това целят във Варна, Бургас вече усвои стотици милиони евро от Европа за транспорт и го превърна в може би най-модерния в България.
Къде е Пловдив? Все още сме далеч от подобни постижения, но може би трябва да спрем да губим време и да преминем към действия, преди да е станало късно, а пътят е начертан: Ликвидиране на сегашния тролейбусен транспорт, защото е вреден и опасен, превръщане на целия масов градски транспорт в общински и след това модернизация, която не изключва и изграждане на нова контрактна мрежа и тролеи, но трябва да извървим целия път, сегашното състояние е вредно. |